Capdella-Estany de Franci-Capdella

April 2, 2021
April 2021

near Cabdella, Catalunya (España)

Aquesta itinerari permet veure la transformació que està patint el terreny pel canvi d'estació amb el conseqüent desglaç dels estanys i la lenta desaparició de la neu de les muntanyes properes.

Accés al punt d'inici: Sortida des de Lleida, en direcció a Balaguer, a partir d'aquí agafar la C-12 en direcció Tremp/Pobla de Segur, arribats a la Pobla de Segur, agafar la N-260, en direcció Pont de Suert, arribats a Senterada , girem cap a la dreta per continuar per la carretera L-503, fins a Capdella, i d'allí, seguir cap a l'embassament de Sallente..

Itinerari:

Iniciem la ruta a la plaça Major de Capdella, enfilem el carrer Can Pomeres, virem cap al carrer de la Font i a l'arribar al carrer de la Creueta, girem cap a l'esquerra per anar a trobar la bifurcació que ens permetrà accedir al sender del camí de Rus a Capdella, el qual, segueix el curs del Riu de Riqüerna. Accedim al bonic sender que discórrer per les Peces, els Vedats, Planells de Riqüerna, els Fontanals, Solà de Riqüerna, Prat de Riberto, Lo Pouet, fins els Salt i pontet de Rus, i d'allí, tornarem a enfilar-nos cap al Pletiu de Rus i la Cabana del Pletiu. A partir de la cabana, seguim pel GR 11.20 (marques vermell/blanc) que segueix el curs del barranc de les Maineres, el qual, ens portarà cap al coll i l'estany del Tapat.
Passat l'estany del Tapat i a l'altura de les ruïnes d'una mina, deixem el GR i ens desviem a l'esquerra per seguir l'itinerari que ens portara a l'Estany Salat (Salado), aquest sender es fàcil de seguir.

Un cop arribem a l'estany, ens hem de calçar els grampons perquè tot el camí que hem de seguir i que passa pel voral de l'estany i que ens permetrà pujar a la collada del Salado està completament cobert de neu. En algun tram d'aquest recorregut costa força avançar perquè la neu és poc consistent i ens enfonsem bastant, però, per sort la resta de l'itinerari el podem fer bé. Després d'una exigent pujada arribem a la collada, des de la qual, ens permet veure, entre d'altres vistes que sens ofereixen als nostres ulls, l'estany Redó, l'estany de Travessan i un pel més lluny, l'estany de Franci. Comencem a davallar per un sender que a vegades és força visibles i d'altres, no, però, anem seguint les fites que hi ha col·locades, els grampons ja no ens són necessaris perquè només hi ha alguna clapa de neu, la qual, no ens dificulta el pas, passem l'estany de Redó i el de Travessan, seguim cap a l'estany de Franci. Arribats a l'estany de Franci, seguim davallant pel marge esquerre del barranc de Franci, però, val més travessar aquest barranc a l'altura de la presa perquè nosaltres ho varem tenir que fer per un lloc no adient, cosa que va provocar que ens mulléssim els peus a causa del cabal d'aigua, per això, cal fer-ho abans.
Passat el barranc de Francí, seguim per un sender que segueix el curs del barranc de Franci, el qual, unes vegades es força visible, i, d'altres, no, però gràcies a les fites que anem trobant es fàcil de seguir. Aquest sender ens portarà a enllaçar amb el GR 11.20 a l'altura de la Cabana del Pletiu. Després d'un plaent descens arribem a la Cabana de Pletiu, i a partir d'aquí, desfem el camí de pujada.

El desnivell pujant que indica el wikiloc no es correspon amb la dada que ha recollit el Garmin perquè hi ha una diferencia de 200 metres, per tant, el desnivell pujant és: 1.250 m.