Cap de la Gallina Pelada - Creu de Ferro a la Serra d'Ensija

Photo ofCap de la Gallina Pelada - Creu de Ferro a la Serra d'Ensija Photo ofCap de la Gallina Pelada - Creu de Ferro a la Serra d'Ensija Photo ofCap de la Gallina Pelada - Creu de Ferro a la Serra d'Ensija

March 13, 2017
March 2017

near Saldes, Catalunya (España)

Resum: Pleta de la Vila – Font Freda – Refugi de la Serra d'Ensija – Cap de la Gallina Pelada (Cap del Llitzet) – Creu de Ferro – Torrent de les Llobateres – Pleta de la Vila.

Ruta circular que ens guiarà per la cara nord de la Serra d'Ensija, pujant als caps de la Gallina Pelada –o Cap Llitzet– (2321m) i la Creu de Ferro (2293m), on podrem gaudir d'unes fantàstiques vistes panoràmiques en 360º, quedant-nos especialment a prop el Pedraforca i la Serra del Cadí.

Nosaltres vam fer la ruta en dues etapes, començant per la tarda i arribant fins al Refugi de la Serra d'Ensija (Refugi Delgado Úbeda), on hi vam fer nit a la zona lliure que hi tenen (pregunteu disponibilitat per saber si estarà obert o tancat), i al segon dia vam fer la resta de l'excursió per acabar ben d'hora i tornar cap a casa. Així que es fa tranquil·lament en unes 6 hores (o menys si es té experiència), sense necessitat de fer-hi nit.

De fet, el Refugi de la Serra d'Ensija té una càmera web a la seva pàgina de la FEEC que permetrà donar-nos una idea de la quantitat de neu.

Per arribar al punt de partida cal arribar a Saldes i, a la carretera entre Saldes i Gósol desviar-nos després de passar el Coll de la Trapa.

Arribats a la Pleta de la Vila (cota 1600m) seguirem la carretera fins arribar a la desviació a la Font Freda (1670m) on deixarem la carretera i començarem a pujar. A mesura que avancem pel bosc, el desnivell s'anirà accentuant, fins que el deixem enrere i acarem la pujada fins al collet que ens duu al Pla Gran (cota 2150m). Allí ens dirigirem cap a l'oest fins arribar al Refugi de la Serra d'Ensija (cota 2156m).

Aquí nosaltres hi vam fer nit, havent fet una primera etapa de 3,48km i un desnivell acumulat de +602m/-33m.

Passat el Refugi Delgado Úbeda seguirem el camí en direcció oest i ens queda 1km que poc a poc anirem ascendint sense massa dificultats fins al Cap de la Gallina Pelada (cota 2321m). Aquí tenim una primera oportunitat de gaudir d'unes vistes panoràmiques. No és el cas de la meva experiència, doncs hi havia boira.

Refarem el camí tornant fins al Refugi i allí, enlloc de tornar cap al sud, deixarem el Pla Gran i seguirem direcció est, paral·lels a la carena fins a pujar al coll que ens deixa al Pla de les Tores (cota 2240m). Allà ens desviem cap al nord-est i pujarem fins a la Creu de Ferro (cota 2297m) on tenim de nou l'oportunitat de gaudir de fantàstiques vistes.

Deixant enrere la Creu de Ferro abans d'arribar al Serrat Voltor (cota 2282m) començarem a baixar pel primer canal que vam trobar pel Torrent de les Llobateres (cota 2187). Es pot seguir recte passant pel Serrat Voltor i baixar per la següent canal, com en aquest Track (que de fet, és el que seguíem nosaltres). La boira, però, ens va conduir per aquesta variant.

Pel Torrent de les Llobateres comença un descens continuat, deixant enrere la cruïlla amb el Barranc d'Ensija, que arribarà fins a la carretera (cota 1684 ). Allà ens desviarem cap a l'esquerra, on tornarem a passar per la desviació a la Font Freda i ja estarem de tornada a la Pleta de la Vila.

En total, haurem fet uns 12,3km i un desnivell acumulat total de +/- 900m. Per a nosaltres, va ser la primera excursió amb raquetes, així que no requereix molta tècnica. La qualifico de moderada pels quilòmetres acumulats. Això sí, com sempre, a la muntanya, i més si hi ha neu, anar-hi amb precaució! La muntanya no es mou mai de lloc.

Pleta de la Vila

Lloc on podem aparcar el cotxe. S'hi arriba desviant-nos de la carretera entre Saldes i Gósol, tot just passat el Coll de la Trapa.

Desviació a la Font Freda

Aquí deixem la carretera per començar a pujar endinsant-nos al bosc.

Coll al Pla Gran

Coll que ens deixa al Pla Gran.

PictographMountain hut Altitude 7,073 ft

Refugi de la Serra d'Ensija

Refugi de la Serra d'Ensija (o Delgado Úbeda). És un refugi guardat, que també té una petita part lliure, on hi caben 4 persones. Truca-hi per informar-te de l'estat. També pots mirar la webcam que tenen per tenir una idea de la quantitat de neu (https://www.feec.cat/refugi/refugi-serra-densija/).

Cap de la Gallina Pelada

Cap de la Gallina Pelada o Cap de Llitzet. 2321m.

Coll al Pla de les Tores

Coll al Pla de les Tores. Aquí ens dirigim cap al NE per pujar a la Creu de Ferro.

La Creu de Ferro

La Creu de Ferro. 2282m.

Torrent de les Llobateres

Iniciem el descens pel Torrent de les Llobateres.

Fi del Torrent a la carretera

Fi del Torrent a la carretera. Tornarem cap a l'oest al punt de partida de l'excursió.