Photo of200106 Serra d'Ensija: Cap Llitzet o Gallina Pelada des de la Font Freda. pel torrent d'Ensija, Anar i tornar Photo of200106 Serra d'Ensija: Cap Llitzet o Gallina Pelada des de la Font Freda. pel torrent d'Ensija, Anar i tornar Photo of200106 Serra d'Ensija: Cap Llitzet o Gallina Pelada des de la Font Freda. pel torrent d'Ensija, Anar i tornar

April 24, 2021
January 2020

near Saldes, Catalunya (España)

Presentació:
Clàssic pero atractiu i bonic recorregut per fer l'ascensió al sostre de la Serra d'Ensija. el Cap Llitzet, de 2.321 m., o mes conegut com el Cap de la Gallina Pelada, pujant i baixant pel mateix camí, aquest cop, sortint de l'aparcament de la Font Freda i pel Torrent d'Ensija.

Recorregut bonic i atractiu, sempre amb vistes fantàstiques sobre el Pedraforca i el Cadi, per un massís muntanyós, la Serra d'Ensija que és modest d'altura però amb diferents cims i que per la seva orientació, la neu hi aguanta força.

NOTA IMPORTANT. Recorregut fet a primers de gener amb neu per sobra la cota 1800 m., bastant dura ja que feia dies que no nevava No vam agafar les raquetes perquè pel tipus de neu no feia falta i vam prendre els grampons, amb el que vam fer la major part del recorregut. Al ser recorregut amb neu i per tant la traça feta s'assimila mes a la que faríem amb raquetes que pels corriols d'estiu. Per tant la poso com a raquetes, al fer gairebé un 90% sobre neu.

Tipus de recorregut: Recorregut lineal d'anada i tornada.

Terreny: Pràcticament tot el recorregut el fem amb neu tret del primer tram de la sortida entre la Font Freda i el començament de la pujada pel Torrent de la Font d'Ensija. Es neu dura i amb els grampons es puja molt be i no els vam tornar a treure fins el mateix punt de la baixada, tot i que a prop del cim hi havien clapes sense neu.

Atractius principals: L'ascensió es bonica i tota la coma d'Ensija presidida pel refugi Delgado Úbeda amb neu es preciosa. Principalment es un cim agraït per les magnifiques vistes que ens ofereix.

Accés: Sortirem de la carretera de Saldes i Gósol a Vallcebre pel Col de la Trapa. Passem el Parc de la Palomera o la Pleta de la Vila, en direcció al Coll de Pradell, per aparcar en un petit aparcament que hi ha davant d'on surt el camí a la Font Freda. Està indicat. Ni et pèrdua. Capacitat 7-8 vehicles. Si hi ha molt aneu, normalment la carretera es talla a l'altura del Parc de la Palomera i s'ha d'aparcar allà. L'aparcament és gran. En aquest cas cal seguir per la carretera amunt fins a trobar l'accés a la Font Freda.

Època: Generalment es pot fer amb raquetes de mitjans de desembre a finals de març, tot i que sempre en funció de la temporada i del temps dels darrers dies. Per tant amb les condicions que trobem haurem d'escollir si la fem amb raquetes si la neu es tova i abundant o amb grampons si la neu es dura, com va ser el nostre cas.

Senyalització: Trobarem marques blanques i grogues del PR en tot el recorregut i moltes fites. També trobarem, ocasionalment, senyalització vertical en els principals encreuaments. Es una ruta molt freqüentada i no presenta el més mínim risc de pèrdua

Dificultat: Baixa, El desnivell és important de l'ordre dels 670 m., amb pendents fortes sobretot a la part baixa per sortir de la vall del Torrent de la Font d'Ensija. Un cop a la coma d'Ensija es suavitza el pendent i només puja una mica més a la part alta per fer el cim. No presenta cap dificultat tècnica ni hi ha grimpades ni pasos exposats. Recorregut ideal per fer amb raquetes tot i que te trams una mica drets entre el Torrent de la Font d'Ensija i les Planelles.

Com que a wikiloc no es contempla la dificultat baixa, la qualifiquem sense cap mena de dubte com a moderada.

Si es vol, després de fer el cim, es pot allargar el recorregut per anar a la Creu de Ferro o als Rasos d'Ensija, tot i que això allarga bastant la ruta.

Descripció: (cal tenir en compte que la ruta es va fer el 6/1/20 amb neu dura i continua a partir dels 1800 m, i amb una temperatura força baixa , tot i que feia dies que no nevava).

Sortim de l'aparcament de la Font Freda remuntant la vall del torrent de la Font d'Ensija. Immediatament trobem a l'esquerra les restes de la Font Freda, molt malmesa per algunes rierades. Continuem amunt pel camí ben marcat i amb marques blanques i grogues i amb fites. La pujada per la vall al costat del torrent es dreta. A partir de les Planelles el pendent es suavitza i les vistes augmenten , amb el Pedra darrera nostre, Paisatge espectacular. Sortim de la vall per la Pleta de l'Ós, deixant a l'esquerra el Cap de la Canal Llisa entrant a la Coma d'Ensija. Remuntem de manera suau pel fons de la vall fins el Refugi d'Ensija o Delgado Úbeda. Continuem amunt , ara amb més pendent per sortir a la carena de la Serra d'Ensija per un petit coll a 2.229 m.

Remuntem pel llom de l carena els darrers 100 m. de desnivell per coronar el Cap Llitzet o més conegut com el Cap de la Gallina Pelada de 2.321 m., amb vistes espectacular, al cer cim força aïllat i sense cims propers més alts. Un gran mirador del Pirineu i de la Catalunya central.

El retorn el fem pel mateix camí.

ALTRE INFORMACIÓ:
Aquest recorregut s'ha realitzat sobre el terreny i amb base a dos dispositius GPS, GARMIN G66 i OREGON700 i han sofert un procés de depuració correcció per oferir un suficient grau de fiabilitat.

Cal tenir en compte que els dispositius GPS o telèfons poden perdre el senyal en zones d'orografia complicada i desviar-se del recorregut seguit sobre el terreny.

Es considera que el recorregut aquí detallat és per seguir-lo amb GPS, que és molt necessari, per no dir imprescindible per evitar pèrdues o embarrancades.

La descripció és una orientació per on va el recorregut proposat i un petit resum dels principals llocs de pas, per saber que ens trobarem i decidir si realitzem aquesta activitat. En cap cas és una guia de la ruta.

Cal tenir en compte que sempre la dificultat sempre és subjectiva i està en base al nivell de cadascú. Partim de la base que està adreçat a muntanyencs, excursionistes i senderistes iniciats i coneixedors de la muntanya i amb condició física adequada per l'activitat a realitzar.

L'autor no es fa responsable del seguiment del recorregut, dels incidents que puguin succeir, dels canvis que hagi pogut sofrir el recorregut del dia de la seva realització, ni de les condicions meteorològiques en que es realitza.

Aquesta és una informació que es posa a disposició dels apassionats de la muntanya, de manera altruista, amb la finalitat de divulgar les activitats de muntanya, la natura i el territori que ens envolta, amb respecte i conservació de l'entorn.