Camins del Terme de Reus (3) #runningreus

Photo ofCamins del Terme de Reus (3) #runningreus Photo ofCamins del Terme de Reus (3) #runningreus Photo ofCamins del Terme de Reus (3) #runningreus

58 minutes
one hour one minute
May 6, 2020
May 2020

near Castellvell del Camp, Catalunya (España)

Camins dels voltants de Reus, aptes per a la pràctica de senderisme o trail running. Itineraris propers, ben senyalitzats i sense cap dificultat pel seu escàs desnivell.

Aquesta ruta circular ens portarà a conèixer el Camí dels Cinc Ponts i dues partides del terme de Reus: Els Cinc Ponts i Les Parellades. Ambdues formen una llenca de terra que es dirigeix vers els turons del Picarany, i separa els termes de dos pobles propers: Castellvell del Camp i Almoster.

Sortim de la cruïlla de la carretera de Castellvell amb el carrer de Vinebre, que forma una avinguda a l'extraradi nord de la ciutat. Caminem cap a llevant per tot el llarg de l'avinguda. Quan arribem al final, aquesta, queda tallada. El projecte és salvar el barranc i continuar el vial per donar una altra sortida a la urbanització Sant Joan.

Per un senderó precari baixem a creuar el Barranc de Calderons, que arriba del vessant ponentí de Castellvell. Seguim per uns camps erms situats a l'esquena de la central elèctrica que dóna servei a les línies del tren, i fem cap a tocar de la Munta i Baixa (*)

Estem en una cruïlla de camins, tocant a les portes del Tennis Reus Deportiu. A mà dreta tindríem l'antic pas a nivell de la Munta i Baixa, avui dia tancat i barrat. Davant nostre, a l'est, surt el Camí de Reus a La Selva del camp, important i històric. Un altre “camí fondo”. Per a mi, aquest, és l'autèntic Camí Fondo, ja que la meva memòria no en recorda d'altre; el d'anar del mas a l'escola i de l'escola al mas.

Encarant-se a la muntanya, cap al nord, surt el Camí dels Cinc Ponts, que serà el nostre d'avui. Seguim amunt, amb suau desnivell. El camí també s'apregona força, i no ens deixa veure els xalets de la urbanització que tenim a dalt, a la nostra esquerra. Passem per sota un pont de les vies del tren de Reus a Lleida, i aviat se'ns ajunta un camí que baixa de la urbanització el Pinar. Continuem amunt i, tot seguit, arribem a una riera.

Barranc del Picarany (aigües avall agafa el nom de Riera de l'Abeurada. Jo tota la vida l'havia conegut com a riera de Castellvell). En aquest mateix punt s'ajunten les aigües que baixen dels turons del Picarany, i les d'un altre barranc que baixa de Castellvell per la banda de llevant de l'ermita de Santa Anna.

A l'altra banda de la riera tenim el Camí dels Cinc Ponts, que continua direcció nord-oest. Creuem ela riera i anem pujant per aquest camí, amb molt poc desnivell. He de dir que des de fa moltes dècades, aquest camí, en la seva part mitjana que tot seguit coneixerem, estava completament intransitable, ja que s'havia convertit en un barranc ple d'esbarzers, rocs i matolls. Fa poc vaig descobrir que l'ajuntament l'havia arranjat i senyalitzat, deixant-lo perfecte. Al ser poc transitat, encara, i tenir el sòl poc compactat, les pluges del Glòria van començar de nou a fer-hi escòrrecs, i avui comprovo que matolls i esbarzers volen tornar a envair-ho tot. La Natura intenta recuperar el seu espai. Si es vol conservar, i crec que val la pena, caldrà fer-hi un manteniment constant.

Anem arribant a la capçalera del camí i les vistes s'eixamplen, estem alts i estem a la Partida de les Parellades, encara al terme de Reus. Arribem al que sembla un camí travesser. Per l'esquerra, ponent, aniríem a sortir al Barranc del Picarany. Seguim per la nostra dreta, que és per on continua al Camí dels Cinc Ponts. Al cap de poc ja entrem al terme d'Almoster.

Camí de Castellvell a Almoster. El Camí dels Cinc Ponts s'acaba quan arriba a aquest altre camí, també important. Per la dreta aniríem a Almoster. Girem a l'esquerra, ponent, direcció a Castellvell.
El camí fa un tomb i va a la carretera. Nosaltres el deixem i seguim recte per un senderó. Tornem a ser al Terme de Reus, que arriba fins la carretera. Trobem un baixador que davalla al Barranc del Picarany. En aquest tram, el terreny de la llera del barranc és feréstec, però com que hi passa una munió de caminadors i ciclistes, la traça està ben definida.

Si fins ara anàvem encarats a Castellvell, el barranc fa un gir direcció sud. Tenim un pujador que va a la carretera que, seguint-la, ens portaria a Castellvell en pocs minuts.
El barranc continua sent força feréstec, però un caminet per la vora ens permet seguir-lo sense cap dificultat. Fa de partió de termes. A la dreta tenim la partida de l'Hostelera (Castellvell), i a l'esquerra Les Parellades (Reus).

Arribem al punt on fa una estona, de pujada, hem creuat la riera. Anem a trobar la urbanització El Pinar, al seu extrem nord-est. Podríem creuar-la per qualsevol carrer, però preferim voltar-la per la banda nord i anar a trobar l'avinguda de les Torres.

Avinguda de les Torres, encarada a Reus. Antigament, per aquests carrers hi passava el Camí de la Mineta, tal com anomenaven els del poble veí el camí que baixava a Reus.
Al capdavall de l'avinguda trobem el Camí Antic de Castellvell, que va cap a Reus. Per un pont passem el Barranc de Calderons i, al costat mateix, veiem “la central de l'electre”.
Només ens cal passar el pont de les vies del tren i ja som al carrer de Vinebre, el lloc on hem iniciat aquesta ruta circular.

Sortida

Sortim des de la cruïlla de la carretera de Castellvell amb el carrer de Vinebre.

Barranc de Calderons

Baixem a creuar el barranc.

La Munta i Baixa

Cruïlla de Camins a la zona de Reus on abans es coneixia com la Munta i Baixa.

PictographPhoto Altitude 487 ft

Pal indicador al costat del Tennis Reus Deportiu.

Camí a la urbanització El Pinar

Barranc del Picarany

PictographPhoto Altitude 592 ft

Barranc del Picarany i continuació del Camí dels Cinc Ponts.

Camí travesser

Camí de Castellvell a Almoster

PictographPhoto Altitude 758 ft

Barranc del Picarany

PictographPhoto Altitude 749 ft

Aquí el barranc es veu molt feréstec.

Enllaç amb la carretera de Castellvell

Si fins ara anàvem encarats a Castellvell per sota de la carretera, de seguida el barranc gira al sud. En aquest punt tenim un pujador que va a la carretera i, seguint-la, en pocs minuts faríem cap a Castellvell. Continuem avall pel barranc, que també és la divisòria dels termes.

Urbanització El Pinar

Fem uns metres pel camí que hem fet abans de pujada i el deixem tot seguit per sitar-nos a la urbanització del Pinar. Podríem creuar-la per qualsevol carrer, però preferim fer-li la volta per la banda nord fins arribar a l'avinguda de Les Torres.

Avinguda de les Torres

Avinguda de les Torres, àmplia i encarada a Reus (la capçalera dins el terme de Castellvell, i més avall entrant al terme de Reus). Antigament, per aquests carrers, hi baixava el Camí de la Mineta, tal com li deien els del poble veí al camí que portava cap a Reus.

PictographPhoto Altitude 638 ft

Camí Antic de Castellvell

Continuem avall, direcció sud, i quan l'avinguda s'acaba, comença el Camí Antic de Castellvell. A la part baixa, passarem per un pont el Barranc de Calderons i, al costat mateix, trobarem la “central elèctrica”.

PictographPhoto Altitude 522 ft

Vies del tren

Aquí les vies del tren deixen de ser soterrades i s'han de creuar per un pont.

PictographPhoto Altitude 509 ft

Pal indicador.

Final de l'itinerari

Ja estem altre cop al carrer de Vinebre, punt de sortida i d'arribada del nostre itinerari circular d'avui.