Travessa Grande Pucelle - Dent Gérard - Couteau - 1456 m (04-08-2019)

August 5, 2019
August 2019

near Saint-Nizier-du-Moucherotte, Auvergne-Rhône-Alpes (France)

Sortida a Les Trois Pucelles a fer una de les arestes fàcils clàssiques del Vercors, amb l'afegit del Couteau i el descens pel Couloir Maréchal.

La sortida comença al pàrquing de la part baixa del trampolí, des d'on anirem a agafar el Sentier Ecologique. Seguirem aquest fins gairebé el final, on a un petit collet (1425 m) sortirem del camí per agafar un corriol que baixa en direcció NE. Després de rodejar un gran roc per la dreta, arribarem als peus d'una rampa, la Salle à Manger, on comença la travessia.

Des de la Salle à Manger pujarem la rampa fàcil (II+) amb algunes xapes si volem assegurar fins a un primer cimet on baixarem una petita bretxa d'un parell de metres i travessarem fins a un gran roc des d'on farem un ràpel (anell químic) d'uns 10m fins a una bretxa ben marcada que ens separa de la Grande Pucelle.

La pujada a la Grande Pucelle es fa per un curt llarg ben equipat. Un pas en travessia cap a l'esquerra marca el grau i, com passa sovint, aquest varia segons l'alçada de la persona: el que és un pas senzill de 4b per molts, pot complicar-se (4c+/5a) si els braços no ens arriben a abraçar bé la roca. Anell químic també aquí: hi ha qui instal·la una tirolina entre els dos costats de la bretxa aprofitant!

Travessarem el cim de la Grande Pucelle fins al seu extrem nord on trobarem un petit pi on comença la rampa de baixada. Anell químic al darrere del pi si volem assegurar. La baixada és senzilla (III) i es pot desgrimpar bé. Podem aprofitar les xapes per fer-la en ensamble per més seguretat. La rampa ens porta finalment a un camí. Per anar a la Dent Gérard girarem 180º per agafar-lo cap a l'esquerra. Seguirem el camí fins a uns arbres on baixarem una petita rampa (NO s'han d'escalar cap de les dues esquerdes que ens trobarem abans de la rampa). Als peus de la rampa trobarem un diedre amb una corda fixa (III+) que podem grimpar fàcilment fins a una reunió (dues xapes amb cordino i una anella). Des de la reunió baixarem a la Brèche Thorant amb un ràpel d'uns 10m.

A l'altre costat de la bretxa trobarem la paret S de la Dent Gérard. Primer un llarg de 4c força vertical i una mica aeri però senzill i amb bones presses fins a una reunió (dues xapes + cordino + anella). I després una xemeneia fàcil (II+) fins al cim. De baixada desgrimparem la xemeneia (algunes xapes) fins a la reunió, des d'on farem un ràpel de menys de 10m de nou fins a la Brèche Thorant. La tornada de la bretxa la farem pel camí d'anada i és potser el punt més delicat, amb un pas inicial una mica atlètic (4c+) que requereix força o bona tècnica de diedre. La resta de la xemeneia és senzilla (III), però no hi ha punts d'assegurament (friend o empotrador possible) fins a la reunió. Baixarem per l'altra banda amb un petit ràpel o en desgrimpada utilitzant la corda fixa.

Per anar a buscar el Couteau refarem el corriol fins als peus de la rampa que baixa de la Grande Pucelle però aquest cop continuarem recte. Punts blaus marquen el camí cap al Couteau, però són una mica escassos i a vegades estan un pèl amagats. Inicialment baixarem per rampes fàcils (II) fins a un corredor de pedra i sorra molt descompost. Baixarem pel corredor rodejant la paret de la nostra esquerra on veurem un collet al que ens hi dirigirem. Des del collet baixarem uns metres fins a la part de dalt del Couloir Maréchal.

Des d'aquí baixarem una mica a mà dreta (marques blaves amagades) per rodejar el gran roc de davant pel costat dret i així arribar als peus de la impressionant aresta S del Couteau. L'aresta és força senzilla (III+) però no tindrem xapes fins a pujar els primers 15 m (hi ha arbres i arrels que permeten posar algun anell de cinta). La part final té un pas d'un parell de metres fàcil però molt aeri que ens separa del cim del Couteau. Tornarem pel mateix camí desgrimpant en ensamble.

Per completar el bucle, la baixada la farem pel Couloir Maréchal. Traces de camí ens guien en direcció a la "Boîte à lettres", un forat a la roca on podrem baixar desgrimpant (III+) en dos trossos un primer esglaó de roca (caldrà treure's la motxilla!). Continuarem baixant fins un segon esglaó que en principi es pot desgrimpar però nosaltres no hem sabut trobar per on. A la paret de la nostra esquerra, un cordino en bones condicions rodejant un forat (nansa) de la roca amb una anella ens ha permès rapelar l'esglaó.

La resta del descens el farem seguint un corriol relativament marcat i senyalat amb punts vermells o fites que ens portarà de tornada al Sentier Ecologique.

Sortida molt interessant d'iniciació en grans vies on combinarem de manera continuada escalada, llargs en ensamble i ràpels. Fer els tres cims és relativament llarg i si no som àgils amb la corda (com és el nostre cas) la sortida es pot allargar moltíssim. L'avantatge és que l'itinerari permet readaptar-lo sobre la marxa (sempre podem tornar a la Salle à Manger i deixar el Couteau de banda si veiem que estem cansats o que se'ns fa tard. L'equipament és molt correcte i només hem trobat a faltar un punt extra a la tornada de la Brèche Thorant i potser algun punt més al començament de l'aresta del Couteau. La Pucelle de Saint-Nizier, l'única de les quatre puntes que no pujarem en aquesta ruta, no està equipada i requereix d'empotradors, per això l'hem descartada.

Nota: evidentment, la traça de GPS és MOLT orientativa. El senyal no és mai especialment bo entre roques, i aquest cas no és una excepció, especialment durant el descens pel Couloir Maréchal!