صعود و فرود به سه جانپناه دیواره بیستون در یک روز 1402.5.5

Photo ofصعود و فرود به سه جانپناه دیواره بیستون در یک روز 1402.5.5 Photo ofصعود و فرود به سه جانپناه دیواره بیستون در یک روز 1402.5.5 Photo ofصعود و فرود به سه جانپناه دیواره بیستون در یک روز 1402.5.5

Experts only
July 28, 2023
July 2023

near Belverdī-ye Bālā, Kermānshāh (Iran)

دیدار از کوهستان در هر فصل و در هر شرایطی زیبایی ها و هیجان و لطف مخصوص به خود را دارد در فصل تابستان بدلیل اینکه دیواره بیستون بسمت آفتاب و ضلع جنوبی آن می باشد وخشک است علاقه مندان بسیار کمی در این فصل سال دارد در پنجمین روز از مرداد ماه در گرمترین شرایط کره زمین بمنظور تجدید دیدار با دیواره عشق بیستون بهمراه آقا مسعود بنیادی عزیز تصمیم بر این گرفته شد که دیداری از هر سه جانپناه دیواره بیستون در یک روز و بصورت برنامه های مستقل انجام گیرد برنامه مابیاری خدا تقریبا ساعت 12 شب با صعود جانپناه یال سخت از روستای بلوردی آغاز گردید و این جانپناه از مسیر سه پله بصورت شبانه در 5 ساعت صعود و فرود گردید در ادامه برای صعود جانپناه هاری رست با ماشین خود را به درب شرقی محوطه تاریخی بیستون رساندیم و جانپناه هاری رست هم از مسیر تنوره صعود و فرود گردید و در انتها سومین مسیر یعنی قرارگاه هم تا جانپناه کام اژدها صعود و فرود شد
به جرات میتوان گفت بواسطه گرمای دیواره درجه سختی صعود تابستانه آن به مراتب بیشتر از صعود زمستانی آن می باشد و همانطور که صعود زمستانی برنامه شاخصی است مسلما صعود در تابستان هم برای دیواره بیستون برنامه سنگینی می باشد
زمان این برنامه به اکتساب زمانهای استراحت و عبور جاده ای در حدود 16 ساعت بطول انجامید
مسافت طی شده در حدود 10 کیلومتر که بیشتر آن در فضای عمودی بود طی و در حدود 1750 متر صعود و 1750 متر هم فرود انجام پذیرفت
باتوجه به فعالیت و تعرق بالا در این فصل مقدار آب مصرفی برای هر نفر در حدود 8 لیتر برای این برنامه بود
بجز حمل بار سنگین که شامل آب مصرفی بود و همینطور گرمای هوا ، مشکلات دیگری که در طول برنامه بود: در پیمایش شب دیواره ، چون حشرات بخصوص عقرب و خزندگان در شب از مکان خود بیرون می آیند و دست در ارتباط دائمی با زمین و سنگها می باشد انرژی و دقت زیادی صرف مراقبت از این شد که برخوردی با این حیوانات بوجود نیاید
افتخار میکنم به همنوردی با آقا مسعود بنیادی عزیز که در سن 62 سالگی با قدرت و توان بالا این برنامه را در این تایم بانجام رسانیدند و برای چندمین بار ثابت کردند که سن فقط یک عدد است و به این همنورد توانمند و گرامی لقبی نمیتوان داد بجز «مردی برای تمام فصول»

جناب مهندس علیرضا اسماعیلی عزیز (عکاس کوهستان) زحمت کشیدند در این هوای گرم با صرف وقت فراوان از اول صبح با دوربین تله زوم صعود و فرودهای ما را تصویربرداری نمودند من و آقا مسعود این برنامه را تقدیم میکنیم به این عزیز دوست داشتنی که همیشه یارو یاور و پشتیبان همه کوهنوردان بوده وهستند خداوند به ایشان عمرطولانی و با عزت عنایت فرماید
نادر منتظریانی
1402.5.6

درب شرقی محوطه تاریخی باستانی بیستون

مسیر قرارگاه

مسیرتنوره

• Photo of hamideh
    hamideh Feb 12, 2024

درود بر شما ، ترک ها عالی هست. برای تعطیلات فروردین مناسب ترین کوه با منظره بور و پیمایش کجا را پیشنهاد می دهید؟

منظره بکر

• Photo of Nader Montazeryani نادر منتظریانی
    Nader Montazeryani نادر منتظریانی Feb 12, 2024

درود بر شما در استان کرمانشاه مناطق دیدنی زیاد هستند ولی پیمایش دره های قوری قلعه و نویل یکی بهترینها می باشد