Photo ofصعود کامل دیواره بیستون از کف تا قله از مسیر دیواره نوردی میانی و صعود به قله زنهان Photo ofصعود کامل دیواره بیستون از کف تا قله از مسیر دیواره نوردی میانی و صعود به قله زنهان Photo ofصعود کامل دیواره بیستون از کف تا قله از مسیر دیواره نوردی میانی و صعود به قله زنهان

Experts only
June 18, 2020
June 2020

near Belverdī-ye Bālā, Kermānshāh (Iran)

‍ گزارش برنامه :
صعود کامل دیواره بیستون از کف تا قله بیستون از مسیر دیواره نوردی میانی و در ادامه صعود به قله زنهان
1399.3.28
همطنابان : مسعود بنیادی و نادر منتظریانی

تا بحال بنده سعادت داشته ام وبه همطنابی پیشکسوت توانمند و بزرگوار آقا مسعود بنیادی دو بار دیواره بیستون را یکروزه از کف تا قله در دو فصل متضاد صعود کنم یکی در دی ماه سال 97 و در کوتاهترین روزهای سال بود .
و این بار هم در روز چهارشنبه بیست و هشتم خرداد در طولانی ترین روزهای سال 99 صعود مجددی به قله بیستون داشتیم در صعود زمستانه سال 97 مسیر قرارگاه و قیف همدانیها انتخاب شد و این بار در آستانه شروع تابستان از «مسیر میانی» این صعود انجام پذیرفت صعود از دیواره بیستون در هرکدام از این فصول چه زمستان و چه تابستان درجات سختی مخصوص به خود را دارد و بنظر من بخاطر خشک بودن و دمای بالای دیواره صعود به بیستون در تابستان سخت تر از زمستان است.
کوه بیستون در ضلع جنوبی خود بشکل یک قوس نیم دایره ای و در حدود 5 کیلومتر دیواره ناب است که از حدود کوه بیستون زا و پلیس راه کرمانشاه - هرسین شروع و تا شهر بیستون امتداد دارد .
در جا جای این دیواره به همت دیواره نوردان در سنوات گذشته مسیرهای فراوانی بعضا تا قله بیستون و یا روی خط الراس این کوه گشایش شده است.
یکی از مسیرهایی که بر روی دیواره بیستون گشایش شده «مسیر میانی » است که در دهه شصت به همت مرحوم هادی رجایی فرید و جناب آقای بالغ گشایش شده و به واسطه اینکه در میانه دیواره بیستون قرار گرفته این نام بر آن نهاده شده است
با مشورتی که با آقا مسعود بنیادی انجام پذیرفت جهت گرامیداشت یاد و خاطره زنده یاد هادی رجایی فرید مسیر میانی بیستون که به تازگی ریبولت هم شده است جهت صعود از دیواره انتخاب گردید.
برنامه اخیر بیاری خدا ساعت 4.45 صبح روز چهارشنبه 28 خرداد از شهرک بیستون استارت خورد تا رسیدن به پای دیواره و شروع کار فنی باید دو و نیم کیلومتر از مسیر را با کوهپیمایی و دست بسنگ شدن های سبک و بصورت نیمه فنی طی نمود و در ادامه ، کار جدی دیواره نوردی در ساعت " 6.20 صبح از پای دیواره آغاز شد بخاطر بر نخوردن به هوای گرم ظهر ، مبنای کار به صعود سرعتی و عبور با سرعت از دیواره در دستور کار ما قرار گرفت مراحل اولیه صعود بصورت صعود کُرده ای ضربدری انجام شد
به واسطه پله ای بودن کوه بیستون کار فنی بتناوب صورت میگیرد و در بعضی جاها روی پله های این دیواره پس از کار فنی ، تراورس و یا کوهپیمایی باید انجام داد و این توالی و تکرار تا قله بیستون ادامه دارد و گروه دونفره ما با طی کردن 6.5 کیلومترکار ترکیبیِ فنی ، کوهپیمایی و تراورس در بین پله های چهارگانه بیستون در ساعت 11.30 صبح بوسه بر قله بیستون نهادیم بعد از خواندن فاتحه برای شادی روح مرحوم هادی رجایی فرید و گرفتن عکسهای یادگاری در هنگام بازگشت و فرود از قله بیستون با توجه به قرار قبلی در ادامه کار بنا براین نهاده شده بود که قله زنهان را هم صعود کنیم انگار قله زنهان هم مارا به مهمانی خود دعوت میکرد و در ساعت 3.45 دقیقه قله زنهان را هم زیارت نمودیم و مسیر بازگشت بسمت روستای سنقرآباد انتخاب گردید و در ساعت 7.15 بعدازظهر برنامه در این روستا پس از طی نمودن 19 کیلومتر راه پر افت و خیز و صرف زمان 14.5 ساعت بهمراهی دوست و همنورد گرامی و توانمند آقای مسعود بنیادی به پایان رسید.
پی نوشت؛
1-فاصله شهرک بیستون تا قله بیستون از مسیر میانی 6.5 کیلومتر ، فاصله قله بیستون تا قله زنهان 5.5 کیلومتر و فاصله قله زنهان تا روستای سنقرآباد 7 کیلومتر می باشد
2-این صعود تقدیم به بزرگمرد کوهستان کوهنورد فقید زنده یاد هادی خان رجایی فرید روحش شاد
نادر منتظریانی

چاههای آب میدان بیستون

• Photo of sahand12
    sahand12 Jun 20, 2020

ماشاله صعود مقتدرانه و بی نظیر شما رادر این فصل گرم سال به این دو قله تبریک میگم سلامت باشی و همیشه برفراز

• Photo of Nader Montazeryani نادر منتظریانی

لطف می کنید

• mehdihovyda Oct 16, 2023

سلام و عرض ادب جناب منتظریانی، خواستم ببینم کروکی از مسیر منصور دارید شما

۰۹۱۲۸۶۸۷۵۹۱ ممنون میشم واتس آپ ، تلگرام ، ایتا، سروش و ... چنانچه کروکی هست برام ارسال کنید و راهنمایی بفرمایید ، سپاس از شما