مسیر دیواره نوردی اوج

Experts only
February 5, 2020
January 2020

near Bāgh-e Abrīsham, Kermānshāh (Iran)

دیواره اوج

مسیر دیواره نوردی اوج در انتهای غربی کوه طاق بستان در ضلع جنوبی کوه فرخشاه در شمال شهر کرمانشاه تقریبا روبروی دانشگاه رازی قرار گرفته است و این مسیر در سال 75 توسط استاد عیوضی و همنوردانشان گشایش شده است
صعود از این مسیر فوق العاده زیبا و بکر و هیجان انگیز شامل سه مرحله کوهپیمایی ، کار نیمه فنی و کار فنی ست
بهترین راه برای شروع حرکت از میدان کوهنورد پارک کوهستان است که باید بسمت غرب و از کنار سیم خاردارهای پادگان امام حسین دو کیلومتر تراورس نمود و کار جدی دیواره نوردی از پای دیواره اوج از ارتفاع 1720 متری از سطح دریا آغاز می گردد و ارتفاع این دیواره 175 متر برآورد شد البته لازم به توضیح است که برای رسیدن به پای دیواره باید از صخره های کوتاه بسیاری عبور کرد و در حقیقت کار نیمه فنی از ارتفاع 1520 متری از سطح دریا آغاز می شود و ارتفاع واقعی این دیواره 350 متر می باشد

بدلیل اینکه نیت گشایندگان مسیر اوج صعود پاک و تمیز به این دیواره بوده بولت گذاری کمتر انجام شده است و صعود از مسیر اوج باید توسط ابزارگذاری انجام پذیرد وبا توجه به عوارض سنگهای این کوه که بلوک سنگی وشیارهای فراوانی دارد بهترین ابزار جهت صعود ، تسمه 60 و 120 سانت ، فرند ، کیل ، طنابچه و هگزان می باشد
بعد از تاپ نمودن مسیر و اتمام کار فنی برای بازگشت ، هم می توان بسمت قله فرخشاه حرکت کرد و از مسیر معمول کوهنوردان به ابتدای مسیر کوهپیمایی برگشت و هم می توان از مسیر نیمه فنی که در کنار دیواره اوج قرار دارد با عبور از چند صخره کوتاه به ابتدای شروع حرکت رسید که این مسیر در تِرَک فوق لحاظ شده است

در مورخ جمعه 1398.11.11 به اتفاق همطنابان گرامی سیامک رئیسی ، محمد داهیم و احمد مرادیانی در دو کُرده صعودی داشتیم به دیواره « اوج » و این صعود بهانه ای شد که تماسی با استاد عیوضی داشته باشیم و اطلاعاتی از ایشان در مورد این مسیر بگیریم
ایشان زحمت کشیدند توضیحاتی در مورد گشایش این مسیر فرستادند که مختصرا بعرض می رسد :
گشایش و شناسایی مسیر اوج در سال 1375 انجام شده و بغیر از جناب عیوضی آقایان : محسن نیکروش ، فریبرز زمانی ، جلیل ساعد و جلیل آزادی در کار گشایش این مسیر همطناب ایشان بوده اند و در آن سال مسیر بصورت تمیز و با استفاده از عوارض طبیعی و میخ صعود شده بود
ودر سال 1394 استاد عیوضی با حمایت مرتضی ابراهیمی ، مرتضی سلطان زاده و خدا مراد عزیزی در نقاطی که لازم و حیاتی بوده است با چندین رول بولت مسیر را ایمن کرده اند
نتیجه این تلاش و همیاری جمعی بوجود آمدن یکی از مهیج ترین ، بکرترین و زیباترین مسیرهای دیواره نوردی کرمانشاه شده است
وجود کوهها ، دیواره ها و صخره های فراوانی که در اطراف شهر کرمانشاه قرار گرفته این خطه را تبدیل به بهشتی برای دیواره نوردان کرده است یکی از افرادی که عمری را در راه گشایش و شناسایی مسیرهای صخره نوردی کوههای اطراف کرمانشاه و بیستون گذراندند استاد محمدباقر عیوضی هستند
من به سهم خودم از این همه زحمتی که ایشان در راه گشایش و شناساندن این مسیرها در این سالیان متمادی کشیده اند کمال تشکر را دارم و برای ایشان آرزوی تندرستی و طول عمر پربرکت دارم