Photo ofEscalades a la Balma d'Arcalís de la Coma del Forat (estació d'Ordino), esperons 'Doppelmayr' i 'Andreu' (Ordino, Andorra) Photo ofEscalades a la Balma d'Arcalís de la Coma del Forat (estació d'Ordino), esperons 'Doppelmayr' i 'Andreu' (Ordino, Andorra) Photo ofEscalades a la Balma d'Arcalís de la Coma del Forat (estació d'Ordino), esperons 'Doppelmayr' i 'Andreu' (Ordino, Andorra)

December 7, 2023
August 2023

near El Serrat, Ordino (Andorra)

Aproximació i retorn de la zona d'escalada de la Balma d'Arcalís a l'estació d'esquí d'Ordino.

ATENCIÓ: a l'estiu entre el 23 de juny i l'11 de setembre la carretera (CG-3) que puja des de la base de l'estació (l'Hortell) a la Coma del Forat (punt de sortida del track a peu) es troba tancada entre les 08:30 i les 17 hores i si es vol anar a escalar a la Balma cal pujar amb el telecabina de la Coma (de pagament) o pujar a peu des de la base de l'estació per les pistes, molt més llarg. Entre el 3 de juny i l'1 de novembre també es tanca aquesta via els caps de setmana i alguns altres festius, podeu consultar els horaris a la web de l'estació:

Fora d'aquestes dates podem pujar fins a la Coma i estacionar allà, la manera més ràpida i còmode per accedir a la Balma d'Arcalís. De fet, antigament es podia pujar per la pista de terra que porta fins a les basses i el túnel (projecte) del Port de Rat, molt més amunt, fent que l'accés fos gairebé immediat fins a peu de via (15 minuts) però actualment a la Coma hi ha una cadena i només es permet pujar als vehicles dels operaris de l'estació.

LES VIES:

1-ESPERÓ DOPPELMAYR (5b, 90m): Via clàssica de la paret, oberta el 1984 per Xavier Aràs i Joan Prat i reequipada posteriorment. Són 3 tirades de màxim 5è grau. Peu de via incòmode (pendents herbosos). En el tercer llarg hi ha dos variants de sortida; una per la dreta de 5c i una per l'esquerra una mica més fàcil (5b). És una via agradable i ràpida per passar un bon matí d'estiu escalant a l'alta muntanya andorrana, tot i que estarem envoltats de ginys mecànics i un paisatge molt transformat per l'existència de l'estació d'esquí.

2-ESPERÓ ANDREU (6a, 125m): És una via d'obertura més recent (2023, Anton Garcia) i amb un grau més obligat, amb algunes assegurances força espaiades. De fet, tot i estar equipades, es recomana portar un joc d'àliens i alguns friends per completar l'equipament en ambdues vies. La roca són esquists tallats per algunes repises herboses i zones de blocs. El descens el fem des del cim cap a l'oest fins passar unes antenes i baixar a buscar una antiga escala metàl·lica que salva un petit ressalt rocós a sobre del coll de la Portella d'Arcalís. Des d'allà podem baixar per la pista que hem pujat o baixar per les pistes adjacents (track), amb un temps similar.

Peu de via Esperó Doppelmayr

Peu de via Esperó Andreu

Cim de la Balma d'Arcalís (2.491m)