Photo ofEscalada a la via 'Raisin d'Ours' (5c, 150m) al Contrafort del Ramoung (Cap de Long, Aragnouet, vall d'Aure, França) Photo ofEscalada a la via 'Raisin d'Ours' (5c, 150m) al Contrafort del Ramoung (Cap de Long, Aragnouet, vall d'Aure, França) Photo ofEscalada a la via 'Raisin d'Ours' (5c, 150m) al Contrafort del Ramoung (Cap de Long, Aragnouet, vall d'Aure, França)

December 11, 2023
August 2023

near Piau Engaly, Occitanie (France)

Quan arribes al lac de Cap-de-Long (vall d'Aure) a l'estiu et trobes amb un ambient molt "turístic" (bar, turistes, gent fent fotos a la presa...) però el lloc és un punt base ideal per fer moltes escalades i ascensions en un magnífic entorn d'alta muntanya: l'aresta Ferbos, l'aresta dels Tres Consellers, Neouvielle, Ramoung, escalades "plaisir" a la muralla de Cap-de-Long o al contrafort sud del Ramoung, etc. La "Raisin d'Ours" és una escalada ràpida i assequible per fer una bona matinal amb unes excel·lents vistes, i es pot combinar perfectament amb alguna altra via a la muralla de Cap-de-Long per la tarda (a sobre mateix de l'aparcament).

La vall d'Aure situada a Hautes Pyrénées s'estén gairebé 40 quilòmetres des de Sarancolin fins al Túnel de Bielsa, al llarg del riu de La Neste. El 1963 es va crear l'estació d'esquí de Saint-Lary, més tard les de Piau-Engaly, Val Louron i Peyragude. Finalment, la perforació del túnel de Bielsa Aragnouet el 1976 va permetre treure del seu aïllament l'alta vall i enllaçar-la amb Espanya. La Reserva Natural de Néouvielle compta amb més de 70 llacs, considerats entre els més bells del Pirineu, massís format de roques granítiques especialment dures i impermeables.

ACCÉS: Per la D-929 que surt des de la D-118 després d'Aragnouet cap a l'esquerra, una vegada entrem a França passat el túnel de Bielsa i abans d'arribar a Tramezaïgues i Saint Lary Soulan. Aparquem a la presa de Cap-de-Long, punt final de la carretera que remonta la vall del riu de la Neste de Couplan. Hi ha un bar restaurant al lloc i podem dormir amb furgoneta o autocaravana a l'aprcament (de moment....).

Per anar al peu de via creuem la presa i remontem pel camí de la Alta Ruta dels Pirineus (HRP) fins que ens desviem a l'esquerra per sota de la muralla sud del contrafort del Ramoung. Una vegada localitzada visualment la via enfilem recte amunt fins la base de la paret (rastres de pas i alguna fita). L'itinerari comença a la base d'una gran canal, per una placa tombada (parabolt amagat) fins a trobar un diedre que marxa a la seva dreta (una altra xapa al començar el diedre). Comptar 1h 15' des de l'aparcament.

LA VIA: 1a ascensió: Floriane i Hubert Dedieu, Jeff Loaec, Pascal Pellarey l'agost de 2005. Es troba pràcticament equipada però aniran bé alguns friends petits i mitjans per completar l'esquipament "espaiat". La darrera tirada és la més difícil amb diferència, comença per un diedre finet i un tram vertical amb les assegurances espaiades fins abastar una xemeneia que ens mena al cim. Via assolellada.

DESCENS: Remuntem un petit tram la cresta de Laquettes fins girar a la dreta i anar baixant per un sender difuminat que va seguint paral·lel a la cresta, buscant sempre el millor punt de pas. Després d'un fals collet arribem al Pas del Gat (coll) i des d'allà descendim un tram direcció a la presa (S) fins a trobar el camí de pujada. Comptar 2-3 hores per la via i 1h30' per la baixada.

Una altra bona combinació és ascendir al pic Ramoung (3.001m) per la cresta de Laquettes una vegada acabada aquesta escalada, quedant una jornada d'alta muntanya ben completa i ascendint un 3.000 pirenaic!

PictographProvisioning Altitude 7,135 ft

PictographLake Altitude 7,059 ft

Altitud 2161m, superfície 110.0ha, profunditat 131m. És una de la més grans dels Pirineus amb un volum d'aigua de 67 milions de m3. La presa mesura 100m d'alçada i va ser construïda entre el 1950 i el 1953 sobre l'emplaçament del petit llac d'Oustallat i de l'antic llac de Cap de Long.