Photo ofCircular a les Gorges del Segre i escalada al Castell de Vidre per la via 'Phil Gondoux' (5c, 100m) (Llo, Alta Cerdanya) Photo ofCircular a les Gorges del Segre i escalada al Castell de Vidre per la via 'Phil Gondoux' (5c, 100m) (Llo, Alta Cerdanya) Photo ofCircular a les Gorges del Segre i escalada al Castell de Vidre per la via 'Phil Gondoux' (5c, 100m) (Llo, Alta Cerdanya)

December 5, 2023
August 2023

near Llo, Occitanie (France)

Ruta circular per conèixer les gorges del Segre des de l'aparcament que hi ha a l'entrada del poble de Llo (comarca de l'Alta Cerdanya, departament dels Pirineus Orientals i regió Languedoc-Rosselló). El terme municipal té uns 170 habitants i està format íntegrament per la capçalera de la vall del riu Segre fins a l'entrada del riu a la plana cerdana, a les portes de Sallagosa (municipi al qual va pertànyer Llo entre 1974 i 1984, quan es va desagregar la mancomunitat de municipis que s'havia creat 10 anys abans). La capçalera del Segre és un circ bastant tancat de muntanyes, algunes de les quals depassen els 2.800m d'altitud. Tot el límit sud-est de la comuna forma aquest circ. El cim més elevat és el Pic del Segre o Puigmal de Segre, de 2.843m. Al nord d'aquest hi ha el Puig o Pic de Finestrelles, de 2.827m i cap al sud-oest, el Puigmal Petit de Segre o Pic Petit de Segre de 2.809m. Dessota d'aquests cims, a la cara nord, es forma el riu Segre.

Les gorges del Segre estan situades a la zona central-septentrional del terme de Llo, al sud del poble. La geologia del terme és de les més espectaculars de la Cerdanya, atès que combina roca calcària dolomítica amb roca metamòrfica (marbres i esquists principalment), sovint la segona recobrint la primera. És molt evident a les gorges del Segre. És un indret no gaire conegut però és objecte darrerament de freqüentació -arran de l'increment del turisme de muntanya- per part d'excursionistes, ciclistes i algun escalador, i també per gent que va a fer la ferrada de les Escaldilles (de pagament, molt cara, al voltant d'uns 30 euros).

Nosaltres vam aprofitar la volta per escalar una via curta de 3 tirades que hi ha al final del tram engorjat, la via "Phil Gondoux" (5c, 100m) a l'agulla del Castell de Vidre, equipada amb parabolts i on es pot posar algun friend petit en algun punt que les assegurances allarguen. Hi ha l'opció de fer la volta a les gorges a peu; des del punt que deixem la pista de Mas Patiràs per pujar a peu de via només hem de continuar una mica més endevant fins al trencall a l'esquerra que ens porta a aquesta masia, des d'allà seguim per pista fins un collet on retrobem el track que ve de l'agulla. Completem la volta -molt més interessant que rapelar la via i tornar pel camí d'aproximació- visitant l'antic castell i ermita de Sant Feliu de Castellvell on tenim unes magnífiques vistes de la plana de la Cerdanya i les muntanyes que l'envolten. Descendim al poble, el qual travessem pel seu interior i on trobem un parell de fonts (la Monje i la font de les Estoutes), i visitem l'església de Sant Fructuós de Llo (s. XI) molt a prop de l'aparcament.

LA VIA:

Orientació Est (sol pel matí i ombra per la tarda), roca: marbres (primeres dues tirades i esquists a la tercera), equipada amb parabolts però pot ser útil el joc d'aliens. 10 cintes exprés. Dificultat màxima V+ (5c). Quan arribem al peu de la paret és la línia que marxa a la dreta. La de l'esquerra és la via "Donjons i pitons" (6c, 7a+ i 7a).

1a TIRADA (40m): Inici amb algun pas fi d'adherència, després va pujant amb tendència a la dreta amb algun pas herbós.

2a TIRADA (40m): Pugem un tram molt vertical amb tendència a la dreta fins arribar a un esperó on la verticalitat disminueix.

3a TIRADA (20M): Sortim verticalment, el primer tram és el més difícil, els parabolts marxen a desmà cap a l'esquerra però per la dreta el pas és més fàcil. Després disminueix la dificultat i pugem ràpidament cap al cim om trobem la instal·lació de ràpel.

TEMPS VIA: 1'5-2 hores.
ACTIVITAT TOTAL: 4-5 hores.

PictographThermal waters Altitude 4,561 ft

Banys de Llo

L'antic mas d'en Girvés o mas Girvésa és a migdia del poble, a la dreta del riu Segre. Actualment hi ha l'establiment termal de Llo. Disposa de capella pròpia, la de Sant Gabriel del Mas d'en Girvés.

Photo ofCamí del Segre via ferrada Escaldilles Photo ofCamí del Segre via ferrada Escaldilles Photo ofCamí del Segre via ferrada Escaldilles

Camí del Segre via ferrada Escaldilles

Una mica més endavant, a mà dreta, trobarem el sector d'escalada de Sant Feliu.

L'agulla del Roc del Vidre és com un petit Cerví, també coneguda com Castell de Vidre o Agulla de Llo. Aquesta agulla està situada a l’extrem d’una cresta que es desprén del vessant occidental de la serra dels Clots, una carena que neix al nord del pic de Finestrelles.

Peu de via

Del cim baixem amb un ràpel de 50m pel vessant nord. Seguim pel bosc a buscar la pista de tornada al poble.

Desviament castell

PictographCastle Altitude 5,209 ft
Photo ofCastell i ermita de Sant Feliu de Castellvell Photo ofCastell i ermita de Sant Feliu de Castellvell Photo ofCastell i ermita de Sant Feliu de Castellvell

Castell i ermita de Sant Feliu de Castellvell

Les restes de l'església de Sant Feliu de Castellvell són damunt del turó del Lladrer, a uns 700 metres al sud-est del poble de Llo, en el lloc on hi havia hagut el castell vell de Llo, del qual a penes romanen les restes de l'església, el topònim de Castellvell i alguns fragments més. També s'hi van trobar restes prehistòriques.

Llo

Font de les Estoutes

Església de Sant Fructuós de Llo

L'església parroquial de Sant Fructuós de Llo és un temple romànic que data de principis del segle XI d.C. Està ubicada fora del nucli urbà del poble, en el seu extrem de ponent, al costat sud de la carretera que prové de Sallagosa (D-33). El conjunt parroquial està conformat per un petit cementiri i el temple dedicat a Sant Fructuós de Tarragona, un dels primers màrtirs cristians documentats de la península Ibèrica.