Photo ofAproximació i descens a les vies 'Gran Diedre', 'Esperó NE' i 'Directa Est' al pic de les Valletes (2.793m) (Porté-Puymorens) Photo ofAproximació i descens a les vies 'Gran Diedre', 'Esperó NE' i 'Directa Est' al pic de les Valletes (2.793m) (Porté-Puymorens) Photo ofAproximació i descens a les vies 'Gran Diedre', 'Esperó NE' i 'Directa Est' al pic de les Valletes (2.793m) (Porté-Puymorens)

December 7, 2023
August 2023

near Porté-Puymorens, Occitanie (France)

Aproximació a la zona del pic de les Valletes i la Punta de la Vinyola on hi podem fer algunes vies molt interessants:

Punta de la Vinyola:
- Esperó del Centenari (6a, 300m)

Pic de les Valletes (o Valleta):
- Gran Diedre (5c, 260m)
- Esperó Nord-est (6a, 340m)
- Directa Est (6a+, 210m)

A part d'altres també interessants però no tant concorregudes com l'esperó Central o l'esperó Nord (Valletes) o l'esperó NE (Punta de la Vinyola). En trobareu informació diversa i ressenyes per la xarxa.

ACCÉS: Unes 2 hores des del coll de Puymorens. Allà, una barrera prohibeix el pas a vehicle i hem de pujar per una pista cap a l'estació d'esquí (base del telecadira de la Mina). També es pot pujar des de l'aparcament de la Vinyola, abans d'arribar al coll, és una mica més curt però farem més desnivell ("tanto monta..."). Quan deixem les pistes ens desviem cap a l'esquerra per damunt de la vall del riu de l'Orri. NO ANAR pel fons de la vall ja que és un caos de blocs, de molt mal caminar, el track segueix per un corriol que va a certa alçada per sota del pic de la Mina, fins que a la part final (amb les parets al davant) ens desviem a l'esquerra per tarteres, aquí si, fins el peu de la via escollida. Per anar a la Directa Est haurem de pujar un bon tram per la canal Est del pic de les Valletes, fins a veure els parabolts damunt d'una llosa granítica a la nostra dreta.

La millor època és avançada la temporada quan la neu ja s'hagi fos completament, sinó podem trobar trams obacs amb alguna congesta que ens dificulti algun moviment (així ens va passar al Gran Diedre al peu de via).

DESCENS: Des del pic de les Valletes anem baixant cap al sud-oest fins a trobar un coll i la primera canal-tartera que baixa cap a la Coma de l'Orri, a la dreta, és una canal empinada que ens retorna relatívament ràpids al fons de la vall i a retrobar el camí de pujada (si fem la Punta de la Vinyola la canal queda a l'esquerra, entre aquesta i les Valletes).

Sempre havíem baixat per aquesta canal però en el track la baixada és una opció una mica més llarga però més còmode, ja que va a buscar el coll de l'Orri de la Vinyola, el passa i, abans del pic de la Mina, baixem per unes pendents d'herba a la dreta fins l'estany de l'Orri de la Vinyola. D'allà retrobem ràpidament el camí de l'aproximació una mica mes avall, que seguim fins a les pistes d'esquí i l'aparcament.

Durant el retorn també hi hauria l'opció de pujar el cim de la Punta de la Vinyola (el track no hi puja, queda a la dreta, comptar 20 minuts més) o el pic de la Mina, fent una petita grimpada, abans de baixar cap a l'estany de l'Orri. Si pugem a la Mina després baixarem per la "Normal" d'aquest cim fins al capdamunt del telecadira de la Mina i les pistes, vaja, la ruta que fem normalment a l'hivern amb esquís.

MATERIAL: A totes les vies caldrà dur àliens i friends per completar l'equipament, tot i que en els passatges clau trobarem material posat (vegeu ressenyes!).

Deixem pistes.

Inici zona de blocs

Si volem anar a la Punta de la Vinyola ens desviarem a la dreta i entrar a la zona de blocs una mica més amunt, o pujar directament cap al peu de via.

Esperó NE i Gran Diedre

Peus de via. Per al Gran Diedre hem d'anar una mica més a la dreta.

Directe Est

Pic de les Valletes (2.793m)

Punta de la Vinyola (2.814m)

Fotos abans i després (el track no hi puja, és opcional).

Coll de l'Orri de la Vinyola

Pendents d'herba.

PictographLake Altitude 8,170 ft

També anomenat estany de les Vinyoles.