Paklica jesienią na odcinku Lubrza-Gościkowo (Paradyż).

Photo ofPaklica jesienią na odcinku Lubrza-Gościkowo (Paradyż). Photo ofPaklica jesienią na odcinku Lubrza-Gościkowo (Paradyż). Photo ofPaklica jesienią na odcinku Lubrza-Gościkowo (Paradyż).

2084
October 22, 2021
October 2021

near Lubrza, Województwo lubuskie (Polska)

Paklica to nizinna rzeka w zachodniej Polsce o długości 29 km. Nie jest spławna na całej swej długości. W skład szlaku wodnego wchodzą dwa odcinki: Lubrzański Szlak Kajakowy z Lubrzy do Gościkowa (Paradyża) i Gościkowo-Skoki. Najbardziej urokliwa jego część ma około 24 km i prowadzi z Lubrzy do Skoków. Na jednodniowy pakrafting dobrze się nada odcinek od Lubrzy do Gościkowa (Paradyża). Spływ najlepiej zacząć przy mostku na ulicy Świebodzińskiej. W pobliżu znajduje się parking, z którego mamy około 50 metrów do brzegu rzeki. Tuż pod poniemiecką tamą są pomosty, które ułatwiają opuszczenie packraftów na wodę. Po 300 metrach dopływamy do Jeziora Lubrza. W ciągu pierwszej godziny docieramy do jazu taktycznego Stau 712. Warto w tym miejscu zrobić przerwę i obejrzeć pozostałości budowli, której zadaniem było spiętrzanie wody w okolicy. Dalej wpływamy na uroczysko Rudno. Na mapach zaznacza się je jako jezioro, w rzeczywistości to duże trzcinowisko. Można przyjąć, że do Jeziora Paklicko Wielkie nasza trasa będzie meandrującym trzcinowym kanałem. Niedaleko przed wpływem Paklicy do Jeziora Paklicko Wielkie znajduje się kolejny jaz taktyczny oznaczony numerem 714. Ostatnia część trasy przed jeziorem wiedzie przez przepust pod drogą. Zaraz za nim, po prawej stronie, można urządzić kolejną przerwę. Po odpoczynku wpłyniemy na wody Jeziora Paklicko Wielkie. Należy się kierować w jego południowo-wschodni zakątek. Paklica wypływająca z jeziora jest już szersza. Prowadzi przez rezerwat leśny Dębowy Ostrów. To najbardziej klimatyczna część naszej trasy. W drodze towarzyszyć nam będą duże zwalone drzewa, mokradła i torfowiska. Spływ kończymy w Gościkowie (Paradyżu), tuż przy murach klasztoru cystersów. Przy kładce przez rzekę znajduje się pomost.
Proponowany szlak jest wolny.
Całkowita długość proponowanej trasy według autora tekstu wynosi około 13 km, ale napotyka się w źródłach, że odcinek ten ma około 14 km.