Van kolenspoor tot kanaal

September 16, 2016
September 2016

near Overeindeveld, Flanders (Belgique)

Startpunt: Station in As, Stationsstraat 124, 3665 As
Gemeenten: As en Maasmechelen

Door de komst van de mijnen moest de Limburgse heide wijken voor cités én … bossen. Het hout was nu eenmaal nodig om de mijngangen te onderstutten. Deze fietslus toont je de decors van voor én na de mijnen. Met het oude kolenspoor en de Zuid-Willemsvaart als pittoreske metgezellen op je tocht.

Hostellerie-Hotel Mardaga

Klasse topkeuken, gastronomie in een romantische omgeving. Hotel Mardaga beschikt over 18 ruime totaal vernieuwde viersterrenkamers sinds 2015; stuk voor stuk uniek met al het mogelijke comfort en voorzien van standingvol meubilair. Laat je in ons restaurant verleiden door de creaties van onze chef-kok, gastronomie met een subtiele mix van de Franse en Belgische keuken. Bij mooi weer kun je op ons terras dineren in de schaduw van een oude plataan, met zicht op de tuin. In 2015 vieren we ons 106-jarig bestaan. Tel: +32 89 65 62 65 Website: http://www.hotelmardaga.be Email: info@hotelmardaga.be

Startplekje As

Toegangspoort Station As. Elke Limburgse gemeente heeft een ideale startplek voor je fietstocht. Vaak dicht bij een toeristische infokantoor of een fietscafé, met gratis parking, en natuurlijk vlak langs het fietsroutenetwerk.

Dilsen-Stokkem

De Jachthoorn

Aan de oude kanaalarm in Lanklaar vind je een typisch gastvrij fietscafé, met verwarmd terras. Bij elke kop koffie, thee of chocolademelk krijg je een gratis stuk Limburgse vlaai. Er staan ook heel wat versbereide gerechten en snacks op de kaart. Tel: +32 89 75 51 22 Website: http://www.dejachthoorn.com

Beau Séjour

Nostalgische charme van een hotel in belle époquestijl, gelegen aan het fietsroutenetwerk en het natuurreservaat Oude Kanaalarm. Zeker een aanrader voor fietsers !! Tel: +32 89 75 77 91 Website: http://www.hotel-beau-sejour.be Email: info@hotel-beau-sejour.be

Kruinenpad

Parcours BK 1894

Een groot deel van het eerste Belgisch Kampioenschap liep langs de Zuid-Willemsvaart. Het eerste Belgisch Kampioenschap wielrennen werd op 16 september 1894 verreden tussen Smeermaas en Lanaken omdat er in het Luikse onvoldoende veilige en verharde wegen waren. Waarschijnlijk kreeg de organisatie - Safety Club Liège (organisator Luik-Bastenaken-Luik sinds 1894!) - geen vergunning in eigen regio. Daarom keken ze uit naar een dun bevolkte regio als het Maasland.

Startplekje Maasmechelen

Toerisme Maasmechelen. Elke Limburgse gemeente heeft een ideale startplek voor je fietstocht. Vaak dicht bij een toeristische infokantoor of een fietscafé, met gratis parking, en natuurlijk vlak langs het fietsroutenetwerk.

Maasmechelen Village

Op de grens van België, Nederland en Duitsland, vind je Maasmechelen Village. Meer dan 100 boetieks, met lokale en internationale merken, bieden hun collecties het hele jaar door aan voordelige prijzen. Merken als Guess, Escada, Essentiel, Garcia, HUGO BOSS, Marlies Dekkers, Leonidas, SuperTrash, Lacoste, Leonardo, Le Creuset, Petit Bateau, UGG® Australie, Villeroy & Boch, Versace en Neuhaus zijn beschikbaar aan prijzen die 30 tot 60% voordeliger zijn dan de aanbevolen retailprijs. Aan de voet van de voormalige mijn in Eisden, geniet je van een dagje shoppen in een rustieke autovrije omgeving. Na het winkelen kan je ontspannen in één van de restaurants. Met regionale en internationale gerechten op het menu is er voor elk wat wils. Zin om een dagje langer te blijven? Dan kan je terecht in hotel Terhills. In dit voormalige mijngebouw kom je helemaal tot rust. Maasmechelen Village is open op zon- en feestdagen en biedt meer dan 1600 gratis parkeerplaatsen. Tel: +32 89 77 40 00 Website: MaasmechelenVillage.com Email: Info@MaasmechelenVillage.com

De Karbonkel

Wij zijn gelegen langs Maasmechelen Village en de hoofdtoegangspoort van het Nationaal park Hoge Kempen, op 50 meter van de toeristische dienst van de gemeente Maasmechelen 'de Maasvinster' en vlakbij het Terhills hotel. Bij ons kun je terecht voor kleine snacks, seizoensgebonden gerechten (mosselen, asperges...)en een uitgebreide bierkaart. Wij beschikken over een mooi en rustig terras met de mogelijkheid grote groepen te ontvangen. Tel: +32 89 38 67 65 Email: dekarbonkel.eisden@skynet.be

Toerisme Maasmechelen

Toerisme Maasmechelen staat in voor het gastvrij onthaal van bezoekers in de gemeente Maasmechelen. Het gebouw heeft ook een thematisch gedeelte. Hierin worden de troeven van het Maasland in de kijker geplaatst. Tel: +32 89 76 98 88 Website: http://www.toerismemaasmechelen.be Email: toerisme@maasmechelen.be

Terhills Hotel

Terhills Hotel bezoek je niet. Je beleeft het. Een inspirerend verblijf staat je te wachten in ons prachtige hotel, gevestigd in het voormalige hoofdgebouw van de mijn in Eisden. Een cocktail van mode, natuur, comfort en culinair genieten zorgen voor een onvergetelijke lifestyle experience. Tel: +32 89 73 09 09 Website: http://www.terhillshotel.com Email: info@terhillshotel.com

't Salamanderke

Deze cafetaria heeft een ruim terras waar je rustig kan genieten terwijl de kinderen naar hartelust ravotten in de grote speeltuin. Er is ook een zwembad met kinderbadje. Door zijn gunstige ligging aan de toegangspoort Mechelse Heide van het Nationaal Park Hoge Kempen, is het de ideale uitvalsbasis voor een leuke fietstocht door de eindeloze natuur. Groepen en verenigingen kunnen arrangementen aanvragen voor zowel het actieve als het culinaire gebeuren. Tel: +32 89 76 49 42 Website: http://www.campingsalamander.be Email: guido.slootmans@proximedia.be