MTB Myjava: Vrbovce - Kuželov - Radějov

2046
April 9, 2016
July 2010

near U Sabotú, Nitriansky (Slovenská republika)

Po dvoch rokoch som sa opäť vybral na moravskú stranu Kopaníc.

Pre nedostatok času som sa autom dopravil do Vrboviec. Ak by som išiel na bicykli už od Myjavy, potreboval by som o dve hodiny viac.

Zaparkoval som pri krčme v miestnej časti Šance, posilnil sa nealko pivom, nabral vodu a vyrazil som. Pôvodný plán bol ísť rovno hore na hrebeň po červenej turistickej značke. Dobre vám radím, neskúšajte to. Po piatich kilometroch trápenia sa v husto zarastenom lese s cestičkami vhodnými akurát tak pre srnky a lesné traktory, navyše v prudkom stúpaní, som nielenže nenašiel značku, ale ani žiadnu zjazdnú cestičku. Deprimovaný a doráňaný od kríkov somsa takmer po hodine vrátil ku krčme. Vybral som si hradskú smerom na Moravu. Trápenia bolo dosť, vyskúšam moravské cyklostezky pre pohodových pivných turistov. Neoľutoval som.

Po pár kilometroch relatívne frekventovanej cesty som odbočil na Kuželov. Tam už bolo auto vzácnosť. Pekná krajina, úplne iná ako na "uhorskej strane". Taká civilizovanejšia, zabývanejšia, kde sa ľudia nestarajú len o to, čo majú vo vlastnom dvore.

Zaujímavý veterný mlyn v sedle, do ktorého treba vystúpať asfaltkou s pohodlným sklonom. Zjazd do dediny Kuželov, ktorej centrum vyzerá lepšie ako ktorýkoľvek bratislavský park. Do porovnávania s dedinami okolo Myjavy sa radšej nepúšťam. Upravené domy, vykosené trávniky, udržiavané detské ihriská. Pánubohu za chrbtom, toto nie je žiadny veľkomestský satelit á la Alžbetin Dvor.

Za Kuželovom prichádza prvý náročnejší úsek, poriadny stupák do sedla Výzkum. Ale je to asfalt so zákazom vjazdu (stretnete iba miestne traktory), takže pohoda. Zo sedla je parádny zjazd poľnej ceste alebo vykosenej tráve ku chatovej oblasti nad priehradou Lučina. Po betónových cestách som dofrčal ku priehrade, kde som si dal super vychladené miestne pivo Holba. Ak by bolo viac času, určite by som sa okúpal.

Našiel som modrú turistickú značku smerujúcu k obore a na hrebeň. Ďalší stupák po asfalte, našťastie väčšinou v chladivom lese. Pozor na miesto, kde značka znenazdajky odbáča z lesáckej cesty doprava hore do lesa. Pred dvomi rokmi som to prehliadol a našliapal som zbytočné 3 kilometre navyše. V lese je treba často zosadnúť a tlačiť. Ale o chvíľu som bol na hrebeni (červená značka), tam už je to paráda.

Nad Vrbovcami som si mohol vybrať, či zísť po asfaltke do centra dediny, alebo ušetriť pár kilometrov a zísť do doliny bližšie k miestu, kde som zaparkoval auto (od centra 3-4 km), po družstevných cestách. Môžete hádať, čo som si vybral. Odporúčam iba silným náturám, alebo s dobre odpruženým bikom.

Túto trasu si toto alebo budúce leto určite urobím ešte raz. Dám si na to celý deň, nie len 3 hodinky, vezmem si plavky aj uterák. To bude pohoda.

Pred dvomi rokmi som robil podobnú trasu až do Skalice po hrebeni a nazad po moravskej strane okolo priehrady. Bolo to vyše 60 km a na druhý deň som to poriadne cítil. Ale aj to si niekedy zopakujem, ak nájdem parťáka.

Vezmite si české koruny, v niektorých veciach miestni ľudia nie sú veľmi pružní. Minule som nepochodil s bývalými SK korunami ani s eurami, hoci som za pivo núkal trojnásobok ceny. Jednoducho ma poslali do P, a ešte sa na mňa pozarali ako na opicu v cirkuse. Bankomaty v tomto kraji nečakajte. Nemáš české peníze, nenapiješ se :-)