Photo ofMotelqu(Motelghoo) to Kelardasht jungle trekking - پیمایش مسیر جنگلی متل قو به کلاردشت Photo ofMotelqu(Motelghoo) to Kelardasht jungle trekking - پیمایش مسیر جنگلی متل قو به کلاردشت Photo ofMotelqu(Motelghoo) to Kelardasht jungle trekking - پیمایش مسیر جنگلی متل قو به کلاردشت

2068
June 30, 2017
June 2017

near Nārenj Bandben, Māzandarān (Iran)

گزارش پیمایش مسیر جنگلی متل قو(سلمان شهر) به کلاردشت . 7 تیر ماه 1396

در انتهای روستای تیلا کنار واقع در جنوب شرقی متل قو مسیری خاکی به طول قریب به 20کیلومتر توسط شرکت گاز ایران با هدف انتقال لوله های گاز مابین سلمن شهر و روستای پیشمبر کلاردشت از سالها پیش ایجاد شده است .
نیمی از این مسیر با نواختی ثابت و با شیب متوسط و در برخی نقاط مسیر با شیب نسبتا سنگین ارتفاع 20 متری از سطح دریا شروع شده و تا ارتفاع 1520 متری ادامه میابد .
در کیلومتر 4 مسیر و به شکل نسبتا پنهان و باریک ، مسیر منتهی به کلاردشت از کلار آباد جدا می شود که عدم توجه به به آن موجب پیمایش یک مسیر U شکل و بازگشت به پایین کوهستان و سر در آوردن از کلار آباد را منجر خواهد شد .

شیب مسیر تا کیلومتر 4 ملایم بوده و عملا تنها تا ارتفاع 500 متری از سطح دریا ارتفاع می گیرد و از این مقطع به بعد است که شیب تقریبا به دو برابر افزایش یافته و 5 کیلومتر ادامه مسیر تا قله با گذر از مسیری مه آلود و ابری در بیشتر فصول سال ، به ارتفاع 1520 متری و مرز واسط بین دو شهر منتهی می گردد.

با رسیدن به این ارتفاع و خارج شدن از مسیر مه آلود و قرار گرفتن بر فراز ابرها منظره ای بدیع از دشتی از ابرها را در چشم انداز شاهد خواهیم بود که فرسودگی پیمایش مسیر را به آنی از تن می زداید .

در این بین یک سگ نیز در ازای دریافت تکه شیرینی پذیرای این شد تا من را در ادامه مسیر همراهی کند. با اینکه هوا بسیار گرم و شرجی بود و حیوان زبان بسته و پر مو له له زنان از هر فرصتی جهت خنک کردن خودش از طریق جست و خیز و ولو شدن در چاله های آب کنار مسیر تا قلتیدن در خاک نمناک خنک نقاط سایه دار استفاده می کرد اما خود را به نوعی موظف به همراهی و ادامه مسیر با من میدید . شاید به امید دریافت لقمه ای دیگر. در ازتفاع 1520 متری و قرار گرفتن زیر آفتاب سوزان ظهر و نبود سایه صدای نفس نفس سگ بی نوا به ناله تغییر پیدا کرده بود . هرچند احوال خودم هم پس از طی 10 کیلومتر و 6 ساعت در گرمای شرجی و خفه کننده مسیر چندان بهتر از او نبود .
در همین صدای نزدیک شدن اتومبیل های یک گروه آفرود به گوش رسید و پس از گپ و گفت کوتاهی با ایشان و پر کردن کیسه آب سه لیتری که تقریبا به اتمام رسیده بود از ذخیره آب این دوستان ، سگ بی نوا را که از شدت گرما به سایه زیر ماشین آنها پناه برده بود را به ایشان سپرده و راهی ادامه مسیر شدم .

همانطور که از Elevation map مسیر بر می آید سرازیر شدن از قله به سمت کلاردشت به واسطه مرتفع بودن خود این شهر با شیب دلپذیری همراه نیست و سراسر با پستی و بلندی های چند صد متری همراه می باشد .این وضعیت مسیر را تصور کنید در گرمای 40 درجه و نیمه شرجی سر ظهر کوهستان در تیر ماه . جهت دچار نشدن به مشکلات ناشی از به هم خوردن تعادل الکترولیتی بدن به واسطه تعریق زیاد و جایگزین نشدن آن با آب خالی یک بسته پودر O.R.S را در کیسه آب 3 لیتری خالی کردم تا هم بدن در مدت زمان بیشتر هیدراته نگه داشته شود و هم از این عدم تعادل مذکور جلوگیری به عمل آید و جدا که کارساز بود.

در ادامه مسیر و با تغییر پوشش گیاهی منطقه و پدیدار شدن دشت های مسطح و سبز دقایقی به تصویر برداری از آنها سپری شد و و نهایتا حوالی ساعت 18 و پس از طی طریق 10 ساعته به روستای پیشمبر و از آنجا نیز از طریق تاکسی های خطی به مقصد برگشتم .

توصیه میشود بیش از 3 لیتر آب جهت پیمایش موفق این مسیر 20 کیلومتری در فصول گرم به همراه باشد .

• payam nourbakhsh Nov 10, 2017

لذت بردم از عکسهای زیبا و گزارش مفصل شما. موفق باشید

• saeed.zolrahmi Oct 17, 2019

سلام دوست عزیز
    این مسیر و من یکماه پیش رفتم . جالبه بدونید تو مسیر 2 تا چشمه هست
    اولیش دقیقا سمت راست اولین سه راه که به مرداب دیوک میرسه ولی چون آب از زیر زمین میجوشه و یک حالت تالاب درست شده بطور مستقیم قابل شرب و برداشتن نیست
    و دومین چشمه که بسیار آب گواراو خنکی داره و واقعا مارو برای ادامه راه کمک کرد
    تقریبا از شروع سر پایینی 40 دقیقه پیاده روی داره و بعد از گذشتن از زیر دکل برق 10 دقیقه سمت راست یه راه فرعی کوچیک هست که مسیرش بعلت وجود چشمه گل و شل هست. نزدیک 10 متر برید به چشمه میرسید که محلی ها با. گذاشتن بطری خالی آب رو هدایت کردن برای شرب بسیار مناسب
    اگر دقیق . بخواهید بدونید 400. قبل از آغلی که با چوب سمت چپ تو جنگل گ ساخته شده

• saeed.zolrahmi Oct 17, 2019

یک چشمه قابل شرب در مسیر 4.7 مایل. از متل قو به کلاردشت وجود دارد
    اگر نقشه رو بزرگ کنید دو تا دکل برق میبینید
    قبل از رفتن به این مسیر حتما جای چشمه رو مشخص کنید
    متاسفانه جور دیگه ای نمیتونم راهنمایی کنم

• Sherisa Sher Oct 18, 2023

خیلی ممنون از راهنمایی کاملتون
    تصمیم داشتیم فردا بریم به سمت کلاردشت فکر میکردیم نهایت ۴-۵ ساعته میرسیم به همین دلیل اپلیکیشن دانلود کردم و با توضیحات شما مواجه شدم چند بار تا نیمه راه و رفته بودیم و فکر میکردیم که ادامه راه هم به همین صورت باشه