Brasschaat - Station Heide / Gilbert van Schoonbekepad (18.6km)

January 31, 2021
January 2021

near Brasschaat, Flanders (Belgique)

Te voet van Antwerpen naar Veenendaal
Traject 2: Brasschaat – Station Heide

In deze etappe verwijderen we ons verder van de grote stad Antwerpen en komen we in het lommerrijke gebied tussen Brasschaat en Kalmthout. De geschiedenis ligt ook hier voor het oprapen. Nadat we kasteel Brasschaat hebben bekeken, komen we door de bossen van De Inslag bij Domein- en Kasteel De Mik. Dan volgt de route een deel van de anti-tankgracht. Deze werd voor WOII aangelegd en vormt tegenwoordig een belangrijke ecologische verbinding tussen de vele natuurgebieden in de provincie Antwerpen. Het pad langs de gracht is een cadeautje voor de wandelaar! Het Fort van Brasschaat zou ooit worden opgeruimd, er is destijds een begin mee gemaakt, maar de klus is nog niet geklaard. Ontdek het zelf… Je trekt vervolgens langs de bakermat van de luchtvaart in België: Klein Schietveld, het eerste militaire vliegveld. Een uurtje later passeer je het geboortehuis van Suske en Wiske, wie kent ze niet? Het is nu een museum. De wijk Heide van Kalmthout was bij de welvarende Antwerpenaren in de 19e eeuw al in trek om er luxe villa’s te bouwen. Ook Joodse diamantairs uit Antwerpen deden dat en bouwden er hun synagoge. De route eindigt bij het station van Heide.

Snelste verbinding met het openbaar vervoer tussen begin- en eindpunt: Van station Heide met de trein (ri. Essen) naar Station Antwerpen Luchtbal, vandaar met bus 640, (ri. Loenhout) uitstappen: Brasschaat halte Dr. Roosensplein.