4 Vogezen120 km

April 9, 2019
April 2019

near La Bresse, Grand Est (France)

De tweede dag van onze Vogezendriedaagse is traditioneel onze koninginnenrit en dat zullen we ook dit jaar, met een afstand van 120 km en 2400 hoogtemeters, weer geweten hebben.

We vertrekken in La Bresse noordwaarts langs de D34D (Rue de Hohneck) richting Col du Bramont. Na iets minder dan 7 km slaan we rechts af op de D34B en bevinden ons meteen aan de voet van de col. Om de top te bereiken zullen we vanaf hier 220 meter hoger moeten klimmen gedurende 3,4 kilometer. Dat maakt 6,5 % gemiddeld, maar de doordat de eerste 2 km slechts 5 % stijgen zijn de laatste 1400 meter behoorlijk zwaar met bijna continue 10 % stijging.

Eenmaal de top bereikt kijken we al uit naar de afdaling van deze klein Alpe d'Huez met maar liefst twaalf haarspeldbochten onderweg. Opletten en genieten dus.

We dalen verder tot aan het Lac de Kruth-Wildenstein waar we na 10 km dalen links de beklimming van de Col du Markstein aanvatten. Liefst 14,5 km klimwerk met een hoogteverschil van 600 meter en een gemiddelde stijging van 4,2 % . De eerste kilometer is echter de lastigste met een gemiddelde van 10 %. Hoe dichter we bij de top komen op 1180 meter, hoe minder steil de beklimming wordt.

Boven op de Markstein aan het kruispunt met de Route des Crêtes draaien we links op naar het nog iets hoger gelegen skistation. Na drie kilometer op Routes des Crêtes slaan we rechts af op de D27 richting Munster. Na nog 3 km en nog een nijdig klimmetje vatten we de afdaling van de Col du Platzerwasel aan en dalen helemaal tot in Munster, 16 km verder en liefst 800 meter lager! We lunchen in pizzeria Dolce Vita in de Rue des Corbeaux. Bij goed weer zelfs buiten op het terras!

Na de lunch fietsen we via de Grande Rue naar de D413 richting de Col de la Schlucht maar slaan na ongeveer 1,5 km rechts op de D581 (Route De Weier) om de beklimming van de Col du Linge aan te vatten. De col brengt ons 570 meter hoger na 9 km klimwerk met een gemiddeld stijgingspercentage van 6,2 %. Gedurende de ganse klim blijft het stijgingspercentage mooi constant tussen de 6 en de 7 %. Een mooie rustige beklimming waarvan de laatste kilometers door de bossen gaan.

Eenmaal boven houden we rechts aan op het kruispunt met de D11.6 en fietsen richting Trois Epis. Na 7 km dalen nemen we links de D11 naar Orbey. In het centrum van Orbey slaan we links af en volgen eerst de D48 en verderop D48.2 en meteen zijn we gestart aan onze laatste klim van de dag: de Col du Calvaire. De naam moeten we niet al te letterlijk nemen, want met 650 hoogtemeters over ruim 11 km, of dus eengemiddeld stijgingspercentage van 5,8 %, zou dit toch geen echte calvarietocht mogen worden. Toch wel even opletten bij het begin van de klim, want eenmaal voorbij de splitsing met de D48, na 3 km, krijgen we 2 kilometers voor de kiezen van meer dan 8 %. Bij volle zon en een beetje tegenwind kunnen deze twee kilometers zo lastig zijn dat ze de rest van de klim wel eens zouden kunnen hypothekeren als we niet een beetje reserve inbouwen. Een verwittigde fietser is er op het einde van de klim altijd twee waard!

Op 500 meter van de top passeren we links het Lac Blanc, een perfect excuus om even af te stappen indien nodig. Boven op de Col du Calvaire slaan we links af om vanaf hier te genieten van de mooie Route des Crêtes tot op de top van de Schlucht, 13 km verderop. De eerste 3 km klimmen we nog 50 meter hoger tot 1200 meter, maar daarna gaat het glooiend maar overwegend dalend tot aan de Schlucht.

Op de Schlucht nemen we rechts en volgen 2 km de D417 om dan links af te slaan op D34D. Deze weg volgen we 3 km en slaan dan terug links af op de Route de Lispach (de D34C) die ons langs het Lac de Lispach en de Col de Faignes helemaal tot beneden in La Bresse zal brengen na 120 km.