3 Vogezen 109 km

1903
April 9, 2019
April 2019

near Munster, Grand Est (France)

Onze koninginnenrit voor 2010!

Vanuit Munster vertrekken we via Whir-au-Val naar de voet van de Col du Firstplan. Via de noordzijde goed voor 7 kilometer klimwerk om een hoogteverschil van 410 meter te overwinnen.
Via Soultzmatt en Lautenbach rijden we daarna naar de voet van de Grand Ballon aan de zuid-oostelijke zijde. Goed voor 21 kilometer klimmen en een hoogteverschil van 1043 meter. Gemiddeld 5% en maximaal 8,5%. Van kilometer 8 tot kilometer 14 gaat het echter een beetje op en af waardoor de laatste 7 kilometer vanaf Col d'Amic nog heel zwaar worden.
Eens boven op de Grand Ballon dalen we af naar de Route des Crêtes die we een drietal kilometer volgen tot we rechts afslaan om de Platzerwasel af te dalen tot net voor het dorpje Sondernach. Daar slaan we scherp rechtsaf om de beklimming van de Petit Ballon aan te vangen langs de westzijde. Goed voor 11 kilometer klimwerk aan gemiddeld 5,6% voor een hoogteverschil van 613 meter.
Na de top va de Petit Ballon dalen we voorzichtig af richting Luttenbach om zo terug in Munster aan te komen.