T6 Krajna

December 19, 2020

near Dzierzążenko, Województwo wielkopolskie (Polska)

Wycieczka po okolicy Złotowa oraz Łobżenicy. Zaczynamy na przedmieściu Złotowa kierując się przez Kujan w kierunku Łobżenicy. Po drodze napotykamy m.in. pozostałości holenderskich wiatraków z początku XX wieku, odwiedzimy był żydowski cmentarz aby dotrzeć do Górki Klasztornej nieopodal Łobżenicy. W miejscu tym w 1079r. doszło do objawienia Matki Bożej z Jezusem. Od tego czasu woda z pobliskiego źródełka nabrała cudownych właściwości leczniczych. W 1961r. zespół prof. Marii Szmytówny z Akademii Medycznej w Poznaniu potwierdził zawartość bardzo wielu mikroelementów w wodzie. Jeżeli zawitamy z własnym pojemnikiem nie ma przeszkód aby zabrać ze sobą porcję wody. W obrębie klasztoru znajduje się oprócz bazyliki również przepiękny gaj kaplica poświęcona żołnierzom Armii Krajowej, skansen dawnych narzędzi gospodarczych oraz pomnik pomordowanych Polaków oraz Żydów przez lokalny Selbstschutz. Na trasie napotkamy również dwa poniemieckie cmentarze z całkiem nieźle zachowanymi nagrobkami. W miejscowości Skic w pobliżu jednego z cmentarzy znajduje się wzgórze z pozostałościami wałów ziemnych po wczesnośredniowiecznym grodzie. Wracając do Złotowa dotrzemy nad rzekę Głomię przez którą rozpięty jest most kolejowy nieistniejącej już linii Jastrowie - Złotów. Samo miasto ma również sporo do zaoferowania, skansen przedstawiający krajeńskie gospodarstwo, duży park, urokliwa promenada czy lokalne muzeum to tylko niektóre z obowiązkowych pozycji.
Uwaga, niektóre obiekty w Złotowie dostępne są tylko i wyłącznie pieszo / rowerem.

Trasa bardzo łatwa, przejezdna dla SUV 4x4, w obszarze jeziora Zamza sporo, głębokiego kopnego piachu natomiast w okolicy mostu kolejowego dość sporo gałęzi - możliwość porysowania lakieru.

Pamiętajcie! Jedziecie na własną odpowiedzialność. Stan prawny dróg może zmienić się w każdej chwili, staraliśmy się trzymać dróg udostępnionych do ruchu i jechać z wyczuciem by nie łamać żadnych przepisów. Pamiętajcie również o odpowiednich prędkościach, tumany kurzu mnie są nikomu potrzebne.