T10 Sery, piwo, samoloty.

January 7, 2022

near Stara Wiśniewka, Województwo wielkopolskie (Polska)

Przed Wami dziesiąta z naszych tras. Zabieramy was w okolice Złotowszczyzny aby podróżując szutrówkami i duktami odkryć lokalne specjały jak i pozostałości militarnej przeszłości okolicy.
Pierwszym przystankiem na naszej trasie jest gospodarstwo Serki z Ługów - lokalna, rodzinna serowarnia z niepowtarzalnym smakiem serów, ręcznie produkowanym nabiałem i masłem. Kolejny przystanek robimy w Debrznie, Park Lotników Polskich to urokliwe miejsce gdzie pośród kwiatów i krzewów górują samoloty MiG 21MF oraz PZL TS-11 Iskra z oznaczeniami 9. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego z Debrzna, który wchodził w skład 4. Pomorskiej Dywizji Lotnictwa Myśliwskiego a wywodził się kadrowo ze stacjonującego tutaj wcześniej 11. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego, o randze tej jednostki niech świadczy fakt iż jako trzecia w Polsce otrzymała na wyposażenie naddźwiękowe MiG 21. Po udaniu się w obręb dobrze zachowanego fragmentu murów miejskich, zrewitalizowanym deptakiem udajemy się na spacer do XIV wieku - czasu gdy Debrzno odgrywało ważną rolę w systemie obronnym Państwa Zakonu Krzyżackiego. Ufortyfikowane miasto z ceglanymi murami na granitowych cokołach, wyposażone w 11 baszt skutecznie strzegło okolicy. Dziś pozostała tylko jedna baszta zwana Basztą Czarownic lub Basztą Młyńską.
Kolejny etap naszej podróży odkrywa pozostałości po pobliskim lotnisku wojskowym, lotnisku wyjątkowym, to właśnie ten obiekt jako 9 PLM w dniu 25.09.1968r. przyjął na stan 12 nowych maszyn MiG 21 PFM z literą N przed numerem bocznym, gdzie litera N oznaczała przystosowanie do ataku bronią jądrową - po pewnym czasie trzy maszyny przekazano do 2. PLM w Goleniowie a pozostałe 9 służyło w Debrznie do rozformowania Pułku w 1989r. Jednostka wojskowa na terenie lotniska została rozformowana w 1993r. a obiekty przekazane AMW, które sukcesywnie wyprzedaje pozostałości obiektu. Dziś opustoszałe i zdewastowane budowle nadal zdradzają swój charakter i funkcję, na terenie byłego lotniska znajdziemy budynek łączności z wieżą kierowania lotami, schronohangary, olbrzymi hangar remontowy, zbiorniki paliwa, inne mniejsze obiekty infrastruktury oraz koszarowce. Kolejne dukty doprowadzają nas poprzez Izbę Pamięci w Lipce, zabytkowy park dworski do wsi Zakrzewo. Cennym zabytkiem osady ze względu na jego historyczne znaczenie jest Dom Polski wzniesiony 1935 r. Zbudowany ze składek członków Związku Polaków w Niemczech, z dniem otwarcia i i poświęcenia 30 czerwca 1935 roku stał się on ośrodkiem polskiego życia społeczno-kulturalnego V Dzielnicy Związku Polaków w Niemczech.
Wewnątrz obiektu – w Sali Rodła, znajdują się cenne malowidła (freski) autorstwa Janiny Kłopockiej (autorki Znaku Rodła) przedstawiające ,,Polski rok obrzędowy”.Dom Polski w Zakrzewie jest 77-letnią, najstarszą instytucją kultury w północnej Wielkopolsce, mającą swoje szczególne miejsce na historycznej i współczesnej mapie Krajny i Pogranicza. Dom Polski był i jest świadectwem wiary i walki o wolność, który mimo trudów trwał niezmiennie na stanowisku obrońcy wartości historycznych i kulturowych.
Z Zakrzewa docieramy do miejscowości Kujanki, małej osady otoczonej lasami oraz jeziorem Borówno. To tutaj w kameralnym otoczeniu znajduje się Gościniec Poziomka z tradycyjną polską kuchnią oraz wyjątkowym, świeżym piwem prosto z tanka, Pils, Ciemne, Poziomkowe, niepasteryzowane, naturalnie mętne i wyjątkowe w smaku.
Dalsza droga pomiędzy pól oraz lasów tej części Krajny doprowadza nas do miejsca biwakowego nad rzeką Gwdą - sielskiej miejscówki nad brzegiem rzeki, idealnej do rozbicia namiotu i podziwianiu nocnego nieba przy ognisku.

Trasa przejezdna dla większości wyżej zawieszonych aut, po opadach preferowane opony AT.

Pamiętajcie! Jedziecie na własną odpowiedzialność. Stan prawny dróg może zmienić się w każdej chwili, staraliśmy się trzymać dróg udostępnionych do ruchu i jechać z wyczuciem by nie łamać żadnych przepisów. Pamiętajcie również o odpowiednich prędkościach, tumany kurzu nie są nikomu potrzebne.