-Shahmirzad to opert --شهمیرزاد به اپرت

Photo of-Shahmirzad to opert --شهمیرزاد به اپرت Photo of-Shahmirzad to opert --شهمیرزاد به اپرت Photo of-Shahmirzad to opert --شهمیرزاد به اپرت

June 29, 2017
June 2017

•   4.8 2 Reviews

near Shahmīrzād, Semnān (Iran)

اوپرت
اولین بار سه سال پیش نام آنرا شنیدم. در کنار دیو آسیاب بودیم که سر صحبت با دو دوست جدید باز شد. صحبت از دیدینی های خاصی بود که هرکدام با خوشحالی انرا به دوستان دیگر معرفی میکردیم. رضا طباطبایی بود که اولین بار نام اپرت را از دهان او شنیدم،میگفت در استان سمنان اگر به سمت شمال حرکت کنی و بروی تا مرز استان مازندران ، جایی پشت کوهها ، همانجا که ابرهای شمالی دیگر اجازه جلوتر امدن ندارند ، همانجا که کوهها مانع ادامه حرکت ابرها می شوند دشتهایی بر بلندا قراردارند که ییلاق تابستانی چوپانان اطراف اند.... واینگونه بود که عزممان جزم شد تا در فرصتی پیش رو راهی اپرت شویم. بود تا امسال که موعد مقرر فرا رسید و با تحقیقاتی از دوستان ،تازه فهمیدیم که اپرت سمت جنوبی خط الراس خرو نرو ( همان خط الراسی که در جاده فیروزکوه بعد از ارفع ده در طرف دیگر جاده پیداست، همان خطالراسی که مشرف به روستای سنگده و جنگل های مرسی سی) قرار دارد. برای رفتن به اپرت اما دو مسیر وجود دارد: از سمنان به شهمیرزاد بروی وبعد در میانه جاده ای که به سمت ساری میرود وارد فرعی شده و ادامه دهی تا به منطقه حفاظت شده پرور برسی و باز هم تا روستاهای تم و تلاجیم ادامه مسیر بدهی و کمی بعد از ملاده وارده مسیر خاکی شوی، مسیری که برای عبور ماشینهای سواری هم چندان مشکل ساز نیست. حدودا 15 کیلومتر جلوتر جاده دیگر فقط با ماشینهای افرود قابلیت پیمایش دارد ، که میتوان پیاده مسیر را ادامه داد ( حدود یک کیلومتر)تا برسی به خطالراس، جایی که جنگل های شمالی پیش رو و زیر پایت قرار دارند.... ( ییلاق اپرت هم چند کیلومتری قبل تر پایین دست جاده است و خانه های ییلاقی اش ماوای ساکنین اطراف) مسیر دیگر اما از سمت جاده فیروز کوه است، در منطقه دواب باید به سمت خطیر کوه رفت و بعد از معادن شن و گذر از روستاهای میانه راه به چاشم رسید. از چاشم به بعد خاکی است و طولانی تر ازخاکی مسیر قبلی، تا قبل از چاشم هم 5 کیلومتری خاکی در ابتدای مسیر داریم . اگر بخواهم مسیر بهتر را پیشنهاد کنم اولی در اولویت است.

شهميرزاد- دوراهي به سمت ساري

سلام خوبین چن تا سوال راجع به مسیر داشتم میشه اینستا یا شماره موبایلتو بفرسای

• Photo of Ali_Karami
    Ali_Karami Aug 20, 2022

I have followed this trail  verified  View more

مسیر زیبا، ولی فقط در خشکی می‌شه رفت، خیلی باید حواستون به آب و هوا و بارون باشه.