Romanic Andorra

November 16, 2018
October 2018

near Anserall, Catalunya (España)

Ruta per algunes de les esglesies romàniques d Andorra. La ruta contemplava inicialment coneixer algunes altres esglesies ( Pal, Ordino, ... ) però la climatologia no ho ha fet possible.
Després de visitar Sant Serni de Tavérnoles, al costat mateig del allotjament, hem pasat la frontera cap a Andorra, i hem parat a veure el pont Margineda, magnífic exemple d arquitectura de l Edat mitjana. Des d aqui hem seguit la carretera fins a Encamp, on ens desviem per veure l esglesia de Santa Eulalia d Encamp, un altre mostra del romànic andorrà. La següent parada, ha estat per visitar la que per mi, es l esglesia mes maca del romànic andorrà, Sant Joan de Casselles, situada a Canillo. Al mateig Canillo, trobem l esglesia de Sant Serní, tot i que molt reformada sobre la seva forma inicial. De camí, pasem pel antic moli de Canillo.
Hem agafat la carretera que ens hauria de portar fins a Ordino, pel coll del mateig nom, on podriam gaudir d unes vistes espectaculars i visitar desprès Ordino i el seu museu de miniatures i apropar nos fins a Pal i se la seva esglesia, però l estat de la carretera no ho va permetra, era tot cobert de neu i la circulació era complicada, aixi que vàrem desistir i despres de donar la volta, tornem a Canillo, des d on agafem la carretera i despres de pasar Andorra la Vella, ens endinsem al casc urbà de Santa Coloma. Allà trobem l esglesia de Santa Coloma amb la seva torre circular i donem un tomb pel casc antic de Santa Coloma. Amb la nit a sobre i tot ple de neu per arreu, decidim deixar ho aqui per avui. El dia seguent, fem una escapada per visitar l esglesia de Sant Cristofol d Anyos, amb unes vistes privilegiades sobre la vall. Totes aquestes esglesies formen part d una ruta feta en cotxe i tot i no haver la pogut fer complerta tal i com era l idea inicial, ens dona una idea de la riquesa del romànic andorrà. Com a complement a aquesta ruta, afegeixo les esglesies visitades el dia anterior, seguint una ruta a peu pels camins al voltant de Sant Julià de Lòria. En aquest ruta, també penjada, es pasa per les esglesies de Sant Martí de Nagol a la que s ha d accedir a peu, Sant Serni de Nagol, a peu de carretera, Sant Pere d Aixirivall, dintre del casc urbà, Sant Romà d Aubinyà i Sant Esteve de Juberri, també aquestes dues accesibles a peu de carretera, tot i que Juberri, es dintre d una propietat privada.
D alguna manera totes aquestes esglesies, mes la de Pal possiblement, formen part del mes important de l art romànic andorrà. Les mes importants o conegudes son a la vall, a peu de carretera, però en un entorn mes rural descobrim altres esglesies, mes petites, menys conegudes, però totes elles d una gran riquesa, tant pel seu contingut com pel seu entorn.