Ragah Valley - رفسنجان به دره راگه

January 8, 2016
January 2016

near Asadābād-e Pa’īn, Kerman (Iran)

دره راگه را اولین بار در مستند فوق العاده ای که جواد قارایی از دیدنی های ایران ساخته است دیدم. دره ای 18 کیلومتری با دیواره هایی عجیب و غریب و به ارتفاع 70 متر و بسیار زیبا که در حوالی رفسنجان قرار دارد.بارها از رفسنجان رد شده بودم ولی از وجود این دره دیدنی اگاهی نداشتم. البته شاید مردم این شهر نیز زیاد با ان اشنا نباشند . به هر حال اگر در جاده کمربندی رفسنجان به کرمان در حال گذر باشیم جایی بعد از فرودگاه رفسنجان جاده خاکی ای قرار دارد که معدنی را مشخص میکند. اگر تیز بین باشیم بر روی تابلوی تغییر جهت ( فلش قرمز رنگ) با ماژیک نوشته شده به سمت دره راگه!
وارد جاده خاکی که بشویم بعد از حدود 21 کیلومتر به دره می رسیم. جاده ای در این نقطه مارا به ته دره میبرد. قناتی در
حال مرمت نیز از نشانی های مسیر است.
با پیمایش در کف دره میتوان شاهد ستونها،آرکها ودیواره های بسیار زیبایی بود که ناشی از فرسایشهای عمدتا آبی هستند. لازم به تذکر است که دره راگه به عنوان یکی از ژئو پارکهای سه گانه گشور شناخته شده است. ( در کنار ژئو پارک قشم و ارس
ما متاسفانه وقت کافی جهت پیمایش کف دره را نداشتیم ولی با ماشین و در بالادست دره مسیری را طی کردیم و از زیبایی های دیواره ها عکس گرفتیم. برنامه پیمایش کف دره نیزکه البته خیلی به ان علاقمندم ان شا الله در فرصتی دیگر....