Estopiñán del Castillo - Finestres- muralla- Ermites

54 minutes
December 4, 2022
December 2022

near Estopanyà / Estopiñán del Castillo, Aragón (España)

Aquesta ruta és magnífica i et permet passar un dia d'allà més bé. Abans de res,... dir-vos que es pot fer en 4x4 o en cotxe . Si es fa en 4x4 s'arriba directament al poble de Finestres. Per als que no disposin de 4x4 i sí els hi agradi caminar hi ha l'alternativa de deixar el cotxe al pont Penavera i fer l'aproximació al poble caminant. La carretereta no és complicada fins a aquest punt. A partir d'aquí és quan s'engresca una mica i és per aquest motiu que necessitem un vehicle 4x4.
Recorregut caminant:
Longitut: 14,5 kilòmetres (lineal)
Dificultat: fàcil
Duració: 4 horas (anada i tornada)
Accès: des del pont de Penavera

Com haureu pogut veure està "mal grabada".... Si, si,.... ho he fet amb el telèfon i he perdut la cobertura en diverses ocasions... Així que surten aquestes línies rectes que evidentment també influencien a l'hora de tenir en compte les distàncies en cotxe. Penseu que aprox són uns 50 minutets d'aproximació (amunt o avall) i no té pèrdua... és a dir, es serueix recte...Sense desviar-nos del camí principal. Quan s'arriba al parquing de Finestres és el moment de fer la caminadeta a la muralla, a les ermites,..... Jo patia per trobar les rutes, però un cop allà ja veureu que és facilíssim orientar-se ja que està molt ben indicat. El poble abandonat de Finestrelles, així com les vistes al pantà de Canelles són espectaculars. ...
Les cases es troben totes (excepte una - Cal Coix-) en runes. M'ha agradat trobar en una de les columnes d'una casa aquest escrit:
“Lo que más quiero en el mundo es mi familia, pero también a Finestres, a todas las personas pertenecientes y al terreno. Este rincón de la Ribagorza es muy especial, pues Finestres forma parte de él.
Mi marido ‘Sisco’, que en paz descanse, nació en Finestres, yo también, y nuestra primera hija…, qué hermoso fue todo…, qué recuerdos.
La verdad, no quisiera tener tanto amor, pero me sale del alma, también pienso que podría ser de otra manera, pero no lo es, y doy gracias a dios por poder expresarlo y recordarlo a mi avanzada edad.
También queremos a Montfalcó…, Fet…, Blancafort…, pueblos que nos traen grandes recuerdos, sus casas…, sus gentes…, todos lindan con este hermoso río, el Noguera Ribagorzana.
Os quiero a todos, a los de aquí y a los que venís de fuera a ver este hermoso rincón. Cuidar de Finestres y de las cosas que son muchas, las queremos y queremos que todos podáis disfrutar, como yo disfruto de este rincón, de esta maravilla.
Pronto voy a cumplir 90 años y mi más ardiente deseo es que cuidéis de Finestres, Mi Pueblo, os lo pido de corazón.
Si podéis leer este escrito no lo rompáis, lo he escrito con el corazón, pues Finestres lo llevaré siempre dentro de mi esté donde esté.”

María Patrocinio (La Pátro), (Casa Cóix-Finestres), Diciembre de 2017

L'espectacularitat del lloc, a més dels seus paisatges, és la formació rocosa "Roques de la Vila" (anomenat des de sempre), actualment Murall China de Finestres.
Des del mateix poble abandonat s'accedeix a dues ermites una a la dreta i l'altra a l'esquerra (ambdues super ben indicades). La de la dreta ( ERMITA DE SAN MARCOS) hi ha unes panoràmiques excel·lents sobre el pantà. També hi ha uns bancs on poder-se relaxar i contemplar aquest fantàstic paisatge. L'entrada (a la modesta ermita) és oberta. Si desfem camí i ens dirigim cap a l'esquerra des de dalt veurem una ermita just a sobre de la "muralla". Aquesta és LA ERMITA DE SAN VICENTE. S'hi accedeix per un caminet força empinat al començament (MOLT) si no s'hi vol baixar (seria una caminadeta d'aproximadament 1h-1:15 min anada i tornada), us recomano aproximar-vos al camí de totes maneres ja que tindreu unes vistes de la muralla de costat que són simplement ESPECTACULARS.