دریاچه جنگلی چورت یا میانشه-Chooret Lake

Photo ofدریاچه جنگلی چورت یا میانشه-Chooret Lake Photo ofدریاچه جنگلی چورت یا میانشه-Chooret Lake Photo ofدریاچه جنگلی چورت یا میانشه-Chooret Lake

November 2, 2013
November 2013

near Khāl Kheyl, Māzandarān (Iran)

دریاچه زیبای چورت در دل جنگلهای منطقه چهار دانگه مازندران قرار دارد.دریاچه ای که سالها پیش بر اثر رانش عظیم زمین در غرب دریاچه و مسدود شدن مسیر آب بوجود آمده است.در قسمتی از کوه که این رانش صورت گرفته عاری از درخت است و هم اکنون هم قابل مشاهده است.
برای دسترسی به دریاچه چورت نزدیک به 15 کیلومتر جاده فرعی و آسفالته که از جاده ساری به کیاسر منشعب میشود را در جهت شرق طی میکنید تا به روستای چورت برسید.از روستا تا دریاچه مسیر آفرود است و نیاز به ماشین مناسب است.در مسیر چندین دوراهی وجود دارد که برخی از دریاچه دور میشوند و برخی دوباره یکی شده و به دریاچه میرسند به عبارت دیگر حداقل سه جاده متمایز که ابتدا و انتهایشان روستا و دریاچه هست وجود دارد یکی از روی یال و یکی غرب یال و دیگری شرق یال هستند که ما مسیر شرقی را انتخاب کردیم که چشمه ای نیز در مسیر آن قرار داردولی کمی طولانی تر است.همه این جاده ها خاکی هستند و 6 تا 10 کیلومتر طول دارند تا به نزدیکی دریاچه برسند.جاده تا کنار دریاچه نمیاید یا دست کم حتی برای ماشینهای شاسی بلند نیز توصیه نمیشود چون با کمترین بارندگی صعب العبور میشود.حدود 200 متر پیاده روی از جاده شما را به دریاچه میرساند.
در مواقع کم آبی نوک درختان خشک شده کف دریاچه از آب بیرون است که مناظر زیبایی را بوجود میاورد و هنگام پر آبی نیز دریاچه کمی وسیع تر میشود که آن هم در نوع خود زیباست.زمستان سطح دریاچه یخ میزند و پاییز چورت نیز هزار رنگ است.متاسفانه بیش از ظرفیت منطقه گردشگر آن هم از نوع نا آگاه پیدا کرده است و محل پیک نیک جمعه ها شده است.بنابراین توصیه میشود روزهای وسط هفته را برای سفر به چورت انتخاب کنید و در حد توان خود زباله های اطراف دریاچه را از منطقه خارج کنید و البته به هیچ عنوان این زباله ها را در روستا در سطل های زباله نریزید و به شهر ببرید چون یا میسوزانند یا درون دره ها میریزند.یک مسیر پاکوب میانبر هم از غرب دریاچه آغاز شده و به روستای چورت منتهی میشود که 3 کیلومتر بیشتر طول ندارد و متاسفانه آن را مارک نکردیم تا در اختیار علاقه مندان قرار دهیم.مسیر مذکور بسیار زیباست و مناظر بی نظیری دارد ضمن اینکه بر عکس دریاچه چورت کاملا بکر است.
امکان کمپینگ کنار دریاچه کاملا مهیاست البته همچون تمام جاهایی که بکری خود را از دست میدهند کاملا امنیت ندارد و بایست مراقب وسایل خود باشید
اطلاعات بیشتر 09131181562

• Photo of Davoud Fazaeli
    Davoud Fazaeli Nov 26, 2013

با سلام و عرض ارادت مجدد
    خواستم تشکر کرده باشم از توضیحات شما و اینکه ما با توجه به توضیحات شما به روستا رفته و با استفاده از مسیر پاکوب تا دریاچه رفتیم که بسیار مسیر زیبایی بود. :مسیر رو مارک کردیم که اینجا قابل مشاهده و استفاده است.

• Photo of ehsan aminjavaheri احسان امین جواهری
    ehsan aminjavaheri احسان امین جواهری Nov 26, 2013

ممنون داوود جان

• Photo of reza.namvar
    reza.namvar Jun 20, 2015

تشکر ..تشکر و....پای خوب پیدا کنم حتما به این جای خوب سر می زنم...