Photo ofLeotar tri vrha Gljiva, Leotar, Kovlo (betoniranim putem od ceste , spust preko Kovla) Photo ofLeotar tri vrha Gljiva, Leotar, Kovlo (betoniranim putem od ceste , spust preko Kovla) Photo ofLeotar tri vrha Gljiva, Leotar, Kovlo (betoniranim putem od ceste , spust preko Kovla)

March 18, 2023
March 2023

near Jasen, Republika Srpska (Босния һәм Герцеговина)

Odabrali smo manje strm uspon prema vrhu betonskim putem na koji se dodje kad se iz Trebinja krene prema Bileci pa se skrene par kilometara poslije grada lijevo kod oznake skretanja za paragliding. odatle je vrh nekih 6 km i 600/700 m, sto znatno smanjuje uspon kad se krene vertikalom iz grada ili cik cak stazom pored grada.
usput smo malo skrenuli prema utvrdi i uzvisenju Gljiva 1031 m, odakle se fino vidi Bileca, Bilecko jezero i planine izmedju Crne Gore i BiH, od Maglica, Volujaka, Bioca, Lebrsnika... pa do Orjena na jugu.
Spustili smo se strmo dobro markiranom stazom Trebinjskog vertikala sa koje smo poslije par stotina metara skrenuli desno prema vrhu Kovlo i onda odatle , obilazeci greben vratili se starim austrougarskim putem koji vijuga kraj brda Pogaca i spusta se u grad.
neocekivano vecinu je osim strmog spusta i opasno propadanja staze na jednom dijelu kad se spusta od Kovla prema gradu, najvise umorio taj put jer kamenje na njemu nije uglacano i nije lagano za hodanje. mozda bi cak jednostavnije i svakako brze bilo spustiti se direktno vertikalom ili vratiti se na njega poslije Kovla, kako je to na dosta trackova prikazano. staza od Kovla do grada je markirana i dio je Transferzale "Trebinje"
fin opis staza moze se naci ovdje , ovdje je koristena kombinacija staza i kontrolnih tacki KT1 KT2 KT3
sa staze se citavo vrijeme pruzaju prekrasni pogledi na grad sa okolicom, a sa vrha se vidi i Jadransko more

opsti opis s nase fb stranice

Planina Leotar (1.228 metra nadmorske visine) najveći je krečnjački vrh na području Trebinja. Pruža se u pravcu sjeverozapad–jugoistok. Sa južne strane Leotara pruža se prostrano Popovo polje sa rijekom Trebišnjicom, dok je na sjeveru manje, Ljubomirsko polje. I samo Trebinje smješteno je u južnom podnožju Leotara.
Naziv planine potiče od grčke riječi leios što znači svijetao. Pravilan naziv planine glasi Leutar ili Levtar, dok je tradicionalno u upotrebi najrašireniji naziv Leotar.
Krenuli smo betoniranim putem prema vrhu planine Leotar. Prvi odmor napravili na prelijepoj lokacija Gljiva.
Na vrhu Gljiva nalazi se nekadašnja, sada zapuštena, austrougarska tvrđava "Gljiva". Ovdje je i istoimeno uzletište za paraglajdere.
Za vrijeme austrougarske vlasti Trebinje je, zbog svoga položaja graničnog grada prema Crnoj Gori, bilo zaštićeno značajnim sistemom odbrambenih objekata. Tako da se na skoro svakome brdu oko grada nalazila utvrda sa koje bi se, ako bi došlo do napada, moglo javiti u grad i adekvatno odgovoriti protivniku. Takve su utvrde primjerice Gljiva, Strač i dr.

Sa vrha se pruža pogled u pravcu Crne Gore, na Orjen, Kučke planine i Komove, dok se prema sjeveru uočavaju Bioč i Volujak, prema sjeverozapadu hercegovačka brda i planine, dok prema zapadu pogled dopire sve do Biokova. Prema jugu vidi se Jadransko more.
...

na stazi nema vode
zahtjevan spust, pogotovo odmah neposredno poslije vrha i kod spustanja od Kovla na stari austrougarski put gdje je staza na jednom dijelu propala
markirana , od Gljive pa do grada

yt

Photo ofPocetak - skretanje sa puta Trebinje Bileca Photo ofPocetak - skretanje sa puta Trebinje Bileca Photo ofPocetak - skretanje sa puta Trebinje Bileca

Pocetak - skretanje sa puta Trebinje Bileca

Photo ofMjesto gdje se betonski put sastaje sa cik cak stazom koja strmo vodi iz grada Photo ofMjesto gdje se betonski put sastaje sa cik cak stazom koja strmo vodi iz grada Photo ofMjesto gdje se betonski put sastaje sa cik cak stazom koja strmo vodi iz grada

Mjesto gdje se betonski put sastaje sa cik cak stazom koja strmo vodi iz grada

Photo ofskretanje sa betonskog puta prema gljivi Photo ofskretanje sa betonskog puta prema gljivi Photo ofskretanje sa betonskog puta prema gljivi

skretanje sa betonskog puta prema gljivi

Gljiva 1031

Leotar 1228

vertikal spust

Photo ofSkretanje desno za Kovlo od staze vertikal Photo ofSkretanje desno za Kovlo od staze vertikal Photo ofSkretanje desno za Kovlo od staze vertikal

Skretanje desno za Kovlo od staze vertikal

Kovlo 914

Photo ofRaskrsnica staza dolazi od vrha, desno Kovlo, lijevo prema gradu Photo ofRaskrsnica staza dolazi od vrha, desno Kovlo, lijevo prema gradu Photo ofRaskrsnica staza dolazi od vrha, desno Kovlo, lijevo prema gradu

Raskrsnica staza dolazi od vrha, desno Kovlo, lijevo prema gradu

Lijevo prema gradu

Photo oflijevo prema gradu 2x ista tacka oznacena Photo oflijevo prema gradu 2x ista tacka oznacena Photo oflijevo prema gradu 2x ista tacka oznacena

lijevo prema gradu 2x ista tacka oznacena

Photo ofukrstanje sa markiranom precicom kroz udolinu Photo ofukrstanje sa markiranom precicom kroz udolinu Photo ofukrstanje sa markiranom precicom kroz udolinu

ukrstanje sa markiranom precicom kroz udolinu