Bastons Amunt - Volta a la Fournier i Turó de la Bandera - Marxa Nòrdica

Photo ofBastons Amunt - Volta a la Fournier i Turó de la Bandera - Marxa Nòrdica Photo ofBastons Amunt - Volta a la Fournier i Turó de la Bandera - Marxa Nòrdica Photo ofBastons Amunt - Volta a la Fournier i Turó de la Bandera - Marxa Nòrdica

April 30, 2024
April 2024

near la Garriga, Catalunya (España)

Per avui la Raquel ens ha proposat fer una ruta per la part de llevant del terme garriguenc. Es una zona que només sortir de l'aparcament de la Fournier s'enfila de cop pels vessants de Santa Margarida. Es un sector que feia molt temps que no visitàvem, suposo perquè durant uns mesos tota aquesta zona ha estat molt afectada pel desdoblament de la via del tren i l'entorn ha canviat una mica.

Però jo hi tenia un record especial, ja que fou aquí on vaig fer la primera sortida de marxa nòrdica quan vaig començar amb la Raquel aquesta especialitat, que de fet m'ha fet canviar del tot la manera de fer i practicar el meu senderisme clàssic, o la manera que havia tingut tota la vida d'accedir a la muntanya. Fins el punt que l'activitat que figura en les rutes penjades al Wikiloc des d'aquell moment han passat de senderisme a marxa nòrdica.

Així doncs la ruta d'avui es una ruta circular des de la Garriga que sortim de l'aparcament de la Fournier passant per:
- Pi de les quatre branques (0.2 km)
- La casa dels Nanets (2.7 km)
- La Muntanyeta o turó de la Bandera (3.5 km)
Cal dir però que avui el dia era ben rúfol i només sortir ha començat a ploure . No ha parat en tot el matí, alternant ruixats de més o menys intensitat. Que no obstant no ens han fet desistir de fer tot el recorregut i visitar els llocs de més interès de l'entorn.

La Cabana dels Nans o com se'l coneix popularment El bosc de les escultures de La Garriga és un espai enmig del bosc envoltat de figures i imaginació. Fou ideat i construït per l’Esteve Torrents Grau, un veí del poble. Amb la seva imaginació va omplir un racó de bosc amb figures gegants: un lleó, en King Kong, el drac... i una bonica cabana del conte de la Blancaneus i els nans. El temps, la manca de manteniment i, malauradament, el vandalisme han deteriorat les figures i l'espai. Ara la família intenta recuperar-lo amb un projecte de mecenatge. Esperem que se'n surtin, i els que voltem per aquests paratges ben segur que hi col·laborarem.

L'accés al bosc és lliure. Podeu arribar-hi també seguint pel carrer Poatells fins que aquest deixa d'estar asfaltat i es converteix en pista. A pocs metres un camí us conduirà fins les escultures també anomenades els Nanets.
No hi ha cap itinerari traçat es tracta de fer un tomb per la zona per anar trobant les figures. Llàstima que algunes estiguin mig enrunades i en mal estat. Busqueu el lleó, el drac, l'arbre dels braços llarg... Un dels grans atractius és la caseta dels nans que recorda a la del conte de la Blancaneus. Hi havien els nans a fora, ara sembla que ha desaparegut.

Un cop visitat el paratge tornem a la pista i anem en direcció nord en lleugera pujada fins arribar al collet, aquí girem a l'esquerra i anem a trobar un dipòsit d'aigua potable pel servei de la urbanització de can Vilanova. Al costat del dipòsit comença un corriol carener que ens portarà en pocs minuts al turó de la Bandera, on acabar l'itinerari contemplant la Garriga des de la Muntanyeta, els Perpetus, o si es vol, turó de la Bandera que es la millor talaia, ja que té unes vistes privilegiades de la Garriga a vista d'ocell.

Potser caldria explicar aquesta diversitat de noms per un espai tant concret. La Muntanyeta es deu al seu relleu singular com si fos el casc d'un vaixell que te la proa desenganxada del relleu de l'entorn i encarat cap el centre urbà de la Garriga. Els Perpetus es deu a la degeneració del nom original per causa de la parla popular, que va convertir els Parapets, o lloc de pràctica de tir de les forces de l'ordre públic que es feia per la seva vessant, en l'esmentat Perpetus. I el més recent turó de la Bandera, perquè durant molts anys es col·locà aquí una bandera en record del patriota garriguenc i catalanista, que fou en Gonçal Gibaja, que en vida es va caracteritzar per la col·locació de banderes en els llocs més emblemàtics de la Garriga.

Ara ja només ens queda la baixada del turó i el retorn al punt de sortida.

Informació extreta de la Viquipèdia , el llibre Excursions pels voltants de la Garriga. any 1998. i finalment https://totnens.cat/que-fem/bosc-escultures-de-la-garriga/