یال ملاخوران قله دماوند - Damavand Peak

Photo ofیال ملاخوران قله دماوند - Damavand Peak Photo ofیال ملاخوران قله دماوند - Damavand Peak Photo ofیال ملاخوران قله دماوند - Damavand Peak

August 18, 2023
August 2023

near ‘Abbāsābād, Māzandarān (Iran)

این برنامه در مرداد 1402 اجرا گردید
نکات
صعود ما یک روزه از پارکینگ جنوبی انجام شد
مسیر ملاخوران تا مسجد صاحب الزمان که به گوسفندسرا هم معروف هست مشترک هست
اگر قصد اجرای برنامه به صورت دو روزه را دارید می توانید در مسجد صاحب الزمان کمپ بزنید و یا اگر می خواهید در ارتفاع بالاتر چادر بزنید چندین جای مناسب هست که توسط کوهنوردان صاف شده که در ترک مشخص گردیده است. می توانید آنجا چادر بزنید
به دلیل اینکه این یال دماوند فرعی هست در سالهای گذشته هیچ پاکوبی نداشت ولی در سالهای اخیر به دلیل اینکه کوهنوردان زیادی از این یال صعود کرده اند از محل هایی که به عنوان جای کمپ نامگذاری کرده ام تقریبا پاکوب وجود دارد ولی مثل جبهه جنوبی خیلی واضخ و مشخص نیست. برای همین حتما ترک مسیر را در جی پی اس همراه خود داشته باشید
یکی از دشواری های یال ملاخوران این هست که قسمتهای انتهایی آن به صورت شن اسکی هست که صعود از آن دشوار می باشد
ما در ارتفاع تقریبا 5100 متر به سمت غرب تراورس کردیم تا وارد مسیر جنوبی در تپه گوگردی شویم ولی امکان این هست که مسیر را مستقیم تا قله ادامه دهید و تراورس نکنید
پیشنهاد می شود مثل ما برای برگشت از جبهه جنوبی برگردید. زیرا به دلیل شن اسکی میتونید خیلی راحت تر پایین بیایید و هم به دلیل وجود بارگاه سوم و استفاده از تخت و بوفه و آب، تجدید قوایی داشته باشید