Yakhchal peak and Kewbori peak , قله یخچال و قله کوبری

Photo ofYakhchal peak and Kewbori peak , قله یخچال و قله کوبری Photo ofYakhchal peak and Kewbori peak , قله یخچال و قله کوبری Photo ofYakhchal peak and Kewbori peak , قله یخچال و قله کوبری

June 3, 2023
June 2023

near Sīlvār, Hamadān (Iran)

مسیر صعود به قله های یخچال و کوبری.
( بام استان همدان)
صعود از مسیر دره مرادبیگ شهر همدان.
فرود از مسیر شهر سرکان.
رشته کوه الوند فراروی شهرهای همدان و تویسرکان، کوهستان منفردی از شاخه‌های خاوری زاگرس مرکزی که بلندترین ستیغ آن قله سوم یخچال ، موسوم به کوهِ بَریه در شمال شهر سرکان از توابع شهرستان تویسرکان و جنوب دره مرادبیگ شهر همدان واقع شده و با بلندای ۳۵۸۶ متر از سطح دریا، بلندترین قله استان به‌شمار می‌رود.
در کتاب برفراز قله های الوند (چاپ سال ۹۷، صفحه ۵۳) آمده است: یخچال را میتوان شامل سه قله دانست. قله اول با ارتفاع ۳۵۷۰ متر که تابلو دارد‌. قله دوم با ارتفاع ۳۵۶۴ متر که مقابل قله اول در سمت دیگر گردنه است و قله سوم با ارتفاع ۳۵۸۶ متر که بلندترین نقطه خط الراس الوند است و در سمت جنوب قله دوم قرار دارد. در نقشه های توپوگرافی سازمان نقشه برداری از این منطقه به "کوه بریه" یاد شده است. این قله مشرف به چشمه خسرو است. ناحیه قله را عشایر (کوه بریه) می نامند.
گونه‌های جانوری متنوعی در منطقه وجود دارد که شامل جاندارانی نظیر قوچ وُ میش از نژاد اَرمنی کِ بصورت گُدار در خط الرئس شکارممنوع الوند ازجمله کوبُری وَ یخچال دیده میشوند..عقاب طلایی، روباه، بِ وفور پرنده زیبای کبک نژاد معمولی، تیهو در ماهورهای پایین دست ،دلیجه از خانواده شاهین، انواع مارهای سمی و نیمه سمی همانند افعی،یله مار و مار پلنگی.. انواع آگاما، لاک پُشت مهمیزدار در منطقه یافت می‌شود. پوشش گیاهی رشته کوه الوند دارای تنوع گیاهی بی‌نظیری می‌باشد به طوری که در دامنه‌های جنوبی آن تا ارتفاع ۲۷۰۰ متری درختان گردو وجود دارد. گونه‌های دیگری نظیر سماق، تا، گیلاس کوهی، گلابی کوهی و انواع بادام کوهی، گون، مفراح (که تنها در کوهستان الوند وجود دارد)، آویشن، پونه کوهی، لاله‌های رنگارنگ، ثعلب، موسیر و آذربه نیز در دامنه کوه‌های الوند وجود دارد.
صعود به قلل یخچال و یخچال شرقی از ارتفاع پای کار ۲۰۶۰ متر می باشد و مقدار مسافت بین پای کار تا قله در حدود ۱۲ کیلومتر می باشد. برای رسیدن به قله یخچال مسیر پیاده روی دره دره مرادبیگ در جنوب غربی شهر همدان را پشت سرگذاشته و وارد آبادی دره مرادبیگ شوید. از کوچه باغ های ده عبور کرده ، دره طولانی و پر آبی را به سوی غرب در پیش گرفته و به طور مستقیم از امتداد باغ های دره گذشته به چند اتاقک کوچک و آغل سنگی و مرتعی جالب و دیدنی در کنار آن می رسید که خانه ییلاق نام دارد. در سمت چپ خانه ییلاق در آنسوی رودخانه دره ای است که راه صعود به قله یخچال است و سمت راست خانه ییلاق مسیر قله کمر لرزان می باشد. چشمه های گوارای آب در نقاط مختلف دره به چشم می خوردند. در سمت چپ دره دیگری وجود دارد. ابتدا در شیب ملایم درون دره به تدریج ارتفاع گرفته از کنار چند چشمه دیگر می گذرید ، پس از پیمودن " هزار پیچ " و عبور از آخرین خانه سنگی ، به یال سمت راست دره میرسیم که از سمت غرب ، به خط الراس وصل می شد و از سمت شرق به تخت رستم ( بزرگترین تخت و چمن زار ارتفاعات الوند ) می رسید. این یال به " گاوبر" معروف است که انتهای آن در زمستان بزرگترین نقاب برفی الوند را تشکیل می دهد. این نقاب روی خط الراس مرکزی قرار دارد. در شمال نقاب برفی ( به سمت چشمه فرشه ) دره ای دیگر قرار دارد که چشمه سنگ سفید در آن واقع شده است. روبروی آخرین خانه سنگی، سه جانپناه وجود دارد.بعد از این جانپناه ها ، به مسیر پاکوب میرسیم که شروع شیبهای تقریباً تند تا پناهگاهاست.این یال با عبور از امتداد قله تخت رستم پس از مدت زمانی کوتاه به بلندای قله ۳۵۸۰ متری یخچال می رسد. دیگر مسیر صعود قله از شهر سرکان (از توابع شهرستان تویسرکان) شروع می شود. بعد از گذشتن از میان شهر و کوچه باغ‌های زیبا و مناظر چشم نواز به انتهای جاده آسفالت در ارتفاع ۲۱۴۷ متری به جاده خاکی می‌رسیم که جاده دسترسی به آب‌بند بریوه سرکان می‌باشد. بعد از طی مسافتی حدود ۵ کیلومتر به چمن سرهنگ، ابتدای مسیر کوهپیمایی در فصول بهار، تابستان و پاییز در ارتفاع ۲۸۵۰ متری می‌رسیم. در زمستان با توجه به بسته بودن جاده دسترسی به آب‌بند بریوه و همچنین تردد باغداران در کلیه فصول سال از جاده سمت راست در بیشتر اوقات این جاده قابل تردد می باشدو جهت صعود زمستانه از این مسیر برای رسیدن به چمن سرهنگ استفاده می‌شود که ابتدای مسیر در ارتفاع ۲۴۸۰ می‌باشد از ابتدای مسیر چشمه آب و سرویس بهداشتی در دسترس می‌باشد. از پاکوب سمت چپ کوهپیمایی را شروع کرده بعد از طی مسافتی کوتاه به چشمه بعدی بنام چشمه جلوگیره می‌رسیم. چشمه بعدی که در ابتدای مسیر شیب قله در کنار گوسفند سرای شادی که در ارتفاع ۲۸۷۰ متری قرار دارد، مکانی است که می‌توان درکنار مناظر زیبا از محصولات لبنی طبیعی، استفاده نمود. از گوسفند سرا تا ارتفاع ۳۲۵۰ متری چندین چشمه دیگر وجود دارد که آخرین چشمه زیر قله معروف به چشمه سرده می‌باشد. از چشمه سرده شیب ملایمی شما را قله خواهد برد و بعد از فتح قله یخچال شرقی (بام استان) به ارتفاع ۳۵۸۶ متر می‌توانید شهرهای تویسرکان و شهر سرکان در جنوب و شهر همدان و دره مرادبیگ در شمال و قله های رشته کوه الوند، خان گرمز ، امروله کنگاور و بیستون را به وضوح دید. کل مسیر صعود ۴/۳کیلومتر می‌باشد که در فصل زمستان حدود ۳ کیلومتر به این مسیر افزوده می‌شود. مسیر صعود به‌صورت پاکوب کاملاً مشخصی با سنگچین‌هایی در فواصل راه جهت راهنمای مسیر شما را به قله می‌رساند. علاوه بر کوهپیمایی، می‌توان از طبیعت بکر و جنگل‌های گردو و دره‌های پرآب جهت دره نوردی و آبشارهای زیبا و پارک توریستی کمربسته لذت دو چندان برد.
قله یخچال ، از شمال به قله ۳۴۱۳ متری تاریک دره، از سمت جنوب غربی به قله اردک مردک به ارتفاع ۳۴۸۶ متر، از سمت شرق به قله ۲۹۸۵ متری تخت رستم و از سمت جنوب به قلل شاه نشین بزرگ و کلاه قاضی محدود می شود و آبادی خاکو در قسمت شرقی آن قرار دارد.زمستان قله یخچال سرد و طوفانی و در زیر قله عبور از امتداد نقاب برفی مشهور آن به دلیل ریزش بهمن خطرناک می باشد. بهترین زمان صعود به قله یخچال اواخر اردیبهشت می باشد.
منابع : ویکی‌پدیا و سامانه بریم کوه.
گزارش صعود:
یک روزه مورخ ۱۴۰۲/۳/۱۲
شرکت کننده : محمد کیانی (انفرادی)
به نام خداوند جان و جهان آفرین.
می نگارم یادگاری تا بماند روزگاری.
به دنبال صعود های بهاری خود اینبار تصمیم به گردش بر بام استان همدان گرفتم.
برای تحقق این امر جمعه مورخ دوازده خرداد ماه ساعت ۶ صبح از منزل خود در شهر کنگاور خارج شده ، پیاده خود را به میدان بسیج شهر رسانده و از آنجا با یک خودرو گذری به چراغ قرمز شهر همدان رسیدم.
از آنجا هم با یک خودرو اسنپ به دره مرادبیگ رسیدم.
ساعت ۷:۳۰ درست در مقابل نگهبانی که به خودرو های غیر بومی اجازه عبور نمی‌داد پیاده شده و باقی دره مرادبیگ را پیمودم.
ساعت ۸:۳۴ بعد از حدود یک ساعت پیاده‌روی برنامه ویکی لوک را باز کرده و آغاز به ثبت مسیر کردم.
مسیر تا جان پناه ایزدی بسیار دل انگیز بود، و پیمایش از کنار یک رود با فضایی سبز و شیبی ملایم همراه بود.
ساعت ۱۰:۰۰ به جان پناه ایزدی رسیدم که دارای چشمه و توالت بود.
بعد مسیر دارای شیب بیشتری می‌شود که به هزار پیچ معروف است.
از اول مسیر تا چراغ راهنما دکل های راهنما موجود می‌باشد که بعضاً با پاکوب فاصله دارند.
ساعت ۱۰:۵۴ هزار پیچ را رد کرده به چراغ راهنما رسیدم. بعد با پیمودن شیب ملایم در ساعت ۱۱:۰۳ به جان پناه یخچال رسیدم، که آن هم دارای چشمه و توالت بود.
بدون توقف به مسیر خود ادامه دادم که با یک شیب ملایم و تراورس با گذر از چند یخچال فصلی من را به قلل مورد نظر میرساند.
ساعت ۱۱:۵۰ به دوراهی رسیدم که سمت راست قله یخچال بود و سمت چپ به قله کوبری می‌رفت.
ساعت ۱۱:۵۹ قله یخچال فتح شد.
بعد از گرفتن چند عکس به سمت قله کوبری سرازیر شدم.
ساعت ۱۲:۲۸ به قله کوبری ( بام استان همدان) رسیدم.
برای فرود مسیر شهر سرکان را انتخاب کرده و از پاکوب خارج شده به سمت چشمه سرده میان بر زدم.
ساعت ۱۳:۰۰ به پاکوب مسیر سرکان به قله یخچال رسیده و ساعت ۱۳:۱۴ به چشمه سرده رسیدم.
چیزی حدود یک ساعت در کنار چشمه توقف داشتم.
ساعت ۱۴:۳۰ شروع به فرود در مسیر سرکان کردم.
این مسیر نسبت به مسیر صعود دارای شیب ملایم تری بود.
ساعت ۱۵:۲۷ به چشمه جلو گیره رسیدم.
تصویری هم از دور نمای بنایی موسوم به جان پناه کوبری گرفتم که فاصله آن تا پاکوب زیاد بود.
در ادامه حرکت ساعت ۱۵:۵۶ به جاده خاکی رسیدم که از شهر سرکان تا پای قلل کوبری و یخچال امتداد دارد.
مسافتی از مسیر فرود با این جاده خاکی متقارن بود.
در نقشه مشخص است ، بعد از جاده خاکی به سمت چپ خارج شدم که تقریباً دارای پاکوب بود.
ساعت ۱۶:۴۳ به یک جاده خاکی دیگر که برای تردد خودرو چندان مناسب نبود رسیده و همچنان به سمت شهر سرکان ادامه مسیر دادم.
این راه هم بعد از مسافتی به جاده خاکی قلل مذکور متصل شد و من در ساعت ۱۷:۳۲ قبل از ورود به شهر سرکان ثبت مسیر را به پایان برده وارد شهر شدم ، و از شانس خوبی که آوردم به کوهنوردان مهربانی که با من همشهری بودند ، و از قله اردک مردک برمی‌گشتند برخوردم ، و با آنها به کنگاور رسیدم.
ساعت ۱۸:۳۰ به منزل خود بازگشتم.
سپاسی بی پایان خدایم را سزاست.

به نام خداوند جهان آفرین

سپاس🙋

• Photo of Peplo007
    Peplo007 Sep 22, 2023

Me encantan tus rutas amigo Mohammad!!!!🤩
    Espero conocer alguna vez tú Bello país 😍
    Un fuerte abrazo
    Nos vemos en la Montaña!!!

Mohammad.kiani Sep 22, 2023

Muchas gracias mi buen amigo Peplo. Las estrellas son hermosas. Un fuerte abrazo. Viva Spana🥰🙏

• Photo of californiagymsama
    californiagymsama Oct 2, 2023

Fantástica ruta a unas muy bonitas montañas plasmada en excelentes fotografías.
    Felicidades amigo Mohammad!!

Mohammad.kiani Oct 2, 2023

Tu comentario me hace muy feliz y fuerte. Gracias por su amabilidad. Un fuerte abrazo.🙏🥰
    NOS vemos en la Montana 😅🤩

• alirezaaaa1354 Oct 6, 2023

مسیر بسیار زیبا و دیدنی

• Photo of mahan 1401
    mahan 1401 Oct 6, 2023

Very nice 👌

• Photo of palocorto1
    palocorto1 Oct 13, 2023

Extraordinaria ruta a los picos Yakhchal y Kewbori. Bellísimas imágenes. Gracias por compartirla. Un abrazo, amigo.

Bellísima ruta!!

Mohammad.kiani Oct 13, 2023

Muchas gracias querido amigo Palocorto1. Tus comentarios me hacen feliz. Un fuerte abrazo.🙏🥰

• Photo of Roya Flight
    Roya Flight Oct 22, 2023

Congratulations on your mountaineering ascent to the Kewbori , highest peak in Hamadan. May you always reach new heights.

Mohammad.kiani Oct 22, 2023

Thank you very much dear Roya for your comment and support. Greetings.🥰🙏🌹

• Photo of María Caballer
    María Caballer Nov 5, 2023

Impresionante ruta. Preciosas imágenes del glacial y del pico Kobri. Enhorabuena. Gracias por compartir. Saludos.

Mohammad.kiani Nov 5, 2023

Muchas gracias mi querido amigo Maria Caballer. Tu apoyo me da energía. Espero que estés siempre feliz y saludable. 🙏🥰🌹

• Photo of emilio viejo
    emilio viejo Dec 10, 2023

Precisa ruta con el pico Kobri y el glacial. Un abrazo

Mohammad.kiani Dec 10, 2023

Muchas gracias mi gran amigo Emilio. La amistad contigo es preciosa. Un fuerte abrazo.

• Photo of Tolly Mune
    Tolly Mune Apr 12, 2024

Increible ruta!!!! desnivel increible para subir al pico Yakhchal y bajar por el otro lado.
    Las fotos una marviall, especialmente las del glaciar!!!
    1Abrazo y enhorabuena por otra enorme ruta!!!

Mohammad.kiani Apr 12, 2024

Saludos a Tolly Mune. Me alegro mucho que te guste esta ruta. Gracias por estas estrellas doradas. Un fuerte abrazo.