yakhachal peak from darreh morad beig - یخچال همدان از دره مرادبیگ

Photo ofyakhachal peak from darreh morad beig - یخچال همدان از دره مرادبیگ Photo ofyakhachal peak from darreh morad beig - یخچال همدان از دره مرادبیگ Photo ofyakhachal peak from darreh morad beig - یخچال همدان از دره مرادبیگ

October 12, 2018
October 2018

•   5 2 Reviews

near Pardīs, Hamadān (Iran)

صعود یک روزه قله یخچال همدان از دره مرادبیگ
ارتفاع 3580 متر
روز جمعه 30 مهر ماه 1397 - گروه شفق سنندج

ساعت 2 بامداد حرکت از سنندج
ساعت 4.05 خانه باغ های دره مراد بیگ
ساعت 5 دوراهی مسیر کمرلرزان و یخچال
ساعت 7.45 پناهگاه یخچال ( صاحب الزمان )
ساعت 9.05 حرکت بسمت قله
ساعت 10.30 قله اصلی یخچال ( 3583 متر با جی پی اس گوشی )
ساعت 11.15 قله یخچال 2 ( 3566 متر )
ساعا 11.45 فرود
ساعت 14.15 صرف نهار و حرکت بسمت پایین ( نزدیک دو راهی کمرلرزان و یخچال)
ساعت 15.45 رسیدن به محل توقف مینی بوس در دره مرادبیگ

9- شکرالله محمدی
10- کمال جمیلیانی
11-امیر نوری
-----------------------------------------------------------------------------------------------
***** شناسایی منطقه *****
قله يخچال همدان با ارتفاع ۳۵۸۰ متر يکي از کوه هاي معروف استان همدان و بلند ترين قله رشته کوه الوند به شمار مي رود که در قسمت جنوبي سلسله جبال رشته کوه الوند همدان قرار دارد .
قله یخچال از شمال به قله ۳۴۱۳ متری تاریک دره ، از سمت جنوب غربی به قله اردک مردک به ارتفاع ۳۴۸۶ متر ، از سمت شرق به قله ۲۹۸۵ متری تخت رستم و از سمت جنوب به قلل شاه نشین بزرگ و کلاه قاضی محدود می شود و آبادی خاکو در قسمت شرقی آن قرار دارد.
زمستان قله یخچال سرد و طوفانی و در زیر قله عبور از امتداد نقاب برفی مشهور آن به دلیل ریزش بهمن خطرناک می باشد. بهترین زمان صعود به قله یخچال اواخر اردیبهشت می باشد.
این قله به یخچال صاحب الزمان ( ع ) نیز شهرت دارد. تابش نور خورشید در آن مایل است و به همین دلیل گرمای کمتری به آن می رسد برفهایش دیرتر ذوب می شود که اطلاق نام یخچال نیز به همین علت است. اولین برف پائیزی و یا زمستانی این کوه را سفید پوش می کند و حتی در تابستان نیز دارای هوای بسیار سردی است و بیشترین آب ورودی به سد اکباتان همدان از طریق همین قله تامین می شود.
راه صعود از طریق دره مرادبیک به چشمه سنگ سفید و در ادامه به هزارپیچ و سپس به یخچال می رسد. این قله از خط الراس تاریک دره نیز قابل دسترسی است.
ارتفاع پای کار ۲۰۶۰ متر می باشد و مقدار مسافت بین پای کار تا قله در حدود ۱۲ کیلومتر می باشد.
برای رسیدن به قله یخچال مسیر پیاده روی دره مرادبیگ در جنوب غربی شهر همدان را پشت سرگذاشته و وارد آبادی دره مرادبیگ شوید. از کوچه باغ های ده عبور کرده ، دره طولانی و پر آبی را به سوی غرب در پیش گرفته و به طور مستقیم از امتداد باغ های دره گذشته به چند اتاقک کوچک و آغل سنگی و مرتعی جالب و دیدنی در کنار آن می رسید که خانه ییلاق نام دارد. در سمت چپ خانه ییلاق در آنسوی رودخانه دره ای است که راه صعود به قله یخچال است و سمت راست خانه ییلاق مسیر قله کمر لرزان می باشد. چشمه های گوارای آب در نقاط مختلف دره به چشم می خوردند. در سمت چپ دره دیگری وجود دارد. ابتدا در شیب ملایم درون دره به تدریج ارتفاع گرفته از کنار چند چشمه دیگر می گذرید ،
پس از پیمودن " هزار پیچ " و عبور از آخرین خانه سنگی ، به یال سمت راست دره میرسیم که از سمت غرب ، به خط الراس وصل می شد و از سمت شرق به تخت رستم ( بزرگترین تخت و چمن زار ارتفاعات الوند ) می رسید. این یال به " گاوبر" معروف است که انتهای آن در زمستان بزرگترین نقاب برفی الوند را تشکیل می دهد. این نقاب روی خط الراس مرکزی قرار دارد. در شمال نقاب برفی ( به سمت چشمه فرشه ) دره ای دیگر قرار دارد که چشمه سنگ سفید در آن واقع شده است.
روبروی آخرین خانه سنگی، سه جانپناه وجود دارد.بعد از این جانپناه ها ، به مسیر پاکوب میرسیم که شروع شیبهای تقریبا تند تا پناهگاهاست.
این یال با عبور از امتداد قله تخت رستم پس از مدت زمانی کوتاه به بلندای قله ۳۵۸۰ متری یخچال می رسد.
قله یخچال روی خط الراسی قرار دارد که ادامه این خط الراس از سمت جنوب شرقی به کلاه قاضی ، که آخرین قله رشته کوه های الوند است می رسد. از قله یخچال یالی به سمت غرب کشیده شده که در دشت شرقی قله خان گرمز و روستای سرکان ( سنجوزان ) می باشد. این یال در نقشه ها " گاوبر " و در اصطلاح کوهنوردان " اردک مردک " نامیده می شود.

دره مرادبیگ:
دره مرادبیگ بزرگ‌ ترین درهٔ کوهستان الوند است و در جنوب شهر همدان قرار دارد. این دره برخلاف سایر دره‌های الوند مانند دره ماوشان ‌رود ( نام دیگر دره امامزاده کوه ) و دره گنج ‌نامه که در مسیر راه‌ های باستانی قرار داشتند ، در منطقهٔ بسته‌ا ی قرار دارد و آمد‌ و ‌شد در آن بسیار اندک بوده ‌است. تنها راه ارتباطی راه مالروی انتهای دره است که از طریق درهٔ چشمه فرشه ( فرشته ) در فصول خشک سال با روستای پشت کوه ( یال غربی الوند ) امکان مراوده دارد. آثار یک روستای قدیمی در غرب این دره ، در یکی دو کیلومتری روستای دره مرادبیگ به چشم می‌خورد.
از آب شدن برف‌ ها و آب چشمه‌ های فراوان در این دره رود الوسجرد تشکیل شده‌است.
از مکان ‌های معروف دره مراد بیگ می ‌توان به دره گرگ ، دره غول ، دره حاج احمد ( حاجمد ) ، لیژه ، چرچرآب ، گوشتخل دره ، قلعه سیلوار، قزوله دره ، سر دوش ، حمام خرابه ، محمود دره ، قرق ، کندو خانه ، منبع ، پیررحمان و دره بهشت اشاره کرد.
روستای دره مرادبیگ یکی از زیباترین روستاهای همدان است.

پناهگاه صاحب الزمان:
پناهگاه صاحب الزمان ( در ارتفاع حدود ۳۲۰۰ متری ) دارای دوسالن بزرگ به گنجایش۷۰ یا۸۰ نفرمیباشد که سالن بزرگترباسه پله ازسالن کوچکترجداشده است. پناهگاه دارای برق خورشیدی ، چشمه آب ، سرویس بهداشتی درنزدیکی پناهگاه است و در روی چشمه و داخل سرویس بهداشتی چراغهایی باسنسورنوری ، روشنائی را تامین میکند و آب از طریق لوله کشی داخل سرویس بهداشتی وجود دارد.
-------------------------------------------------
رشته کوه ( کوهستان ) الوند بین همدان و دو شهر اسدآباد و تویسرکان که مانند دژی مستحکم این شهرهای کوهستانی را از هم جدا کرده است ، تقریباً به شکل نعل اسبی از جنوب‌ شرقی تا جنوب ‌غربی شهر همدان امتداد دارد که طول تقریبی خط‌ الرأس آن به بیش از ۳۰ کیلومتر می ‌رسد و دارای ۶ قله اصلی ( به ترتیب از شرق به غرب ) کلاه ‌قاضی ـ یخچال ـ کمرلرزان ـ الوند ـ کلاغ‌لان ـ دائم‌برف و قزل ‌ارسلان میباشد.

معروف ترین قله ها ، از شمال غربی به جنوب شرقی عبارتند از:
آلما قلاغ ۲۹۹۷متر ، کرکس۲۹۵۹متر ، قزل ارسلان۳۲۵۰متر ، دائم برف ۳۴۵۰متر ، کلاغ لان۳۴۸۰متر ، الوند۳۵۸۴متر ، تاریک دره ۳۳۱۴متر، کمرلرزان ۳۳۳۸متر ، یخچال صاحب ( گاوبره ) ۳۵۸۰ ، شاه نشین ۳۴۹۶متر ، سرخ بلاغ ۳۱۲۴ متر و کلاه قاضی ۳۱۲۵ متر.
----------------------------------------------

ساعت 2 بامداد حرکت از سنندج
    ساعت 4.05 خانه باغ های دره مراد بیگ
    ساعت 5 دوراهی مسیر کمرلرزان و یخچال
    ساعت 7.45 پناهگاه یخچال ( صاحب الزمان )
    ساعت 9.05 حرکت بسمت قله
    ساعت 10.30 قله اصلی یخچال ( 3583 متر با جی پی اس گوشی )
    ساعت 11.15 قله یخچال 2 ( 3566 متر )
    ساعا 11.45 فرود
    ساعت 14.15 صرف نهار و حرکت بسمت پایین ( نزدیک دو راهی کمرلرزان و یخچال)
    ساعت 15.45 رسیدن به محل توقف مینی بوس در دره مرادبیگ

11-امیر نوری

• Semco1969 Oct 16, 2018

A coherent program
    and the pictures is so visiable and interesting