Refugi Vittorio Sella - Degioz

September 5, 2023
August 2023

near Valnontey, Valle d’Aosta (Italia)

Últim dia de travessa pels Alps, des del Refugi Vittorio Sella fins al poble de Valsavarenche, on havíem deixat els cotxes fa quatre dies.

La ruta no presenta grans dificultats ni tècniques ni d'orientació. Surt del refugi, seguint les indicacions cap al coll de Louson (al principi, el camí és compartit amb la ruta d'ascens de la Punta Rossa seguida el dia anterior) fins que poc, poc després de creuar el pont (últim punt d'aigua de la ruta fins a mitja baixada) agafem el trencall cap a mà esquerra.

A partir d'aquí el camí és menys transitat fent que, sobretot en els prats, hi pugui haver algun dubte de cap on és. Per sort, sempre tenim el coll a davant i marcada al vessant hi trobem la traça que seguirem. En aquest tram, de Z marcades anirem guanyant altura fins arribar quasi a dalt del coll. De fet, sembla que arribem a dalt, però encara queda pujar una mica més, per uns trams estrets, assegurats amb cadenes per una major seguretat.

Un cop dalt el coll, només queda la baixada. Tot i l'altura (3300m) el camí està molt ben marcat i fressat des de l'inici. No presenta cap mena de dificultat, tret de la gran llargada i el canvi de paisatge que anirem experimentant: passant de l'ambient rocós més alpí cap a una zona on els prats van guanyant terreny (i apareixen alguns rierols) fins a zones totalment arbòries prop del fons de vall.

De fet, un dels pocs punts rellevants de la baixada (pel què fa a trencalls, estan tots ben indicats i n'hi ha pocs) son un creuament del riu (passant pel costat d'una caseta col·lectora d'aigua) poc abans d'arribar a Levionaz, un dels diversos Cassotos del Parc.

A la zona més baixa, just abans de tornar a trepitjar l'asfalt, passem pel costat de la cascada que havíem estat sentint des de feia una estona i posa punt i final a la ruta (encara queden un parell de quilòmetres per asfalt, una mica carregosos) que en general ha estat molt bonica i recomanable.

PictographMountain hut Altitude 8,460 ft

Refugi Vittorio Sella

Gran refugi guardat (de principis de juny a finals de setembre) propietat del CAI, dedicat al fotògraf de muntanya Vittorio Sella

Trencall

El trencall que ahir vam agafar cap a la dreta, avui l'agafem per l'altre camí, cap al Col de Loson

Coll de Lauson

Collada que marca el final de les grans pujades de la ruta i ens permet canviar de vall, per anar cap al cotxe

PictographInformation point Altitude 7,501 ft

Levionaz

Diferents cases (tancades amb clau) del Parc Nacional

PictographWaterfall Altitude 5,427 ft

Pont i cascada

Cascada just abans de tornar a trepitjar asfalt

Esglèsia i cementiri

Església i cementiri del poble de Valsaveranche

Pàrquing

Pàrquing al costat del centre d'informació i l'escola, on deixarem el cotxe