Via Ferrata Bethaz Bovard 3/4

August 2, 2023
August 2023

near Valgrisenche, Valle d’Aosta (Italia)

Vandaag deze via Ferrata geklommen. Helaas had onze jongste blaren onder haar voeten en hebben wij besloten om het laatste deel niet te klimmen. Maar wat bleek, de ontsnappingsroute was moeilijker dan het laatste stuk. De eerste twee delen zijn goed te doen. Alleen in het eerste gedeelte heb je een stuk van 2 meter met overhang. (Niet extreem maar kost je wel veel kracht) Deze overhang ligt aan het begin van een Ferrata (eerste gedeelte). Dus heb je zwakke schouders is het af te raden. Ik heb mijn vrouw door constant met een Slinge te zekeren omhoog gezekerd. Bij elke stap stond ik naast haar om de Slinge een traptree hoger in te hangen. Uiteindelijk was ze eroverheen. De rest van het eerste deel is mooi en niet al te moeilijk. Het tweede deel is makkelijker en goed te doen. Heb je hoogtevrees dan moet je na het tweede deel eruit stappen en de wandelroute naar beneden lopen. Het derde deel is niet voor mensen met enige vorm van hoogte vrees. Het grootste gedeelte van dit stuk gaat verticaal omhoog. Je klimt ongeveer 150 meter verticaal. Niet nadenken, gewoon doen dus. Helaas het vierde deel van de Ferrata niet gedaan. Maar via sneeuwhoogte stokken kom je vanzelf op de route. Er is geen officieel pad en het is moeilijk te belopen. Dus kom je op 3/4… pak dan het laatste deel ook gewoon mee. Van horen zeggen het makkelijkste deel. De route naar beneden wordt op veel websites afgedaan met in 2 uur te doen. Maar neem er maar de tijd voor. Wij waren pas na 4 uur beneden. Geen hoogtevrees? Een mooie Ferrata met heeeeel veel trappen maar goed te doen. (Niet in de regen. ;-))