Vercors: Font d'Urle, La Glacière, Puy de la Gagère, Scialets des Cloches

Photo ofVercors: Font d'Urle, La Glacière, Puy de la Gagère, Scialets des Cloches Photo ofVercors: Font d'Urle, La Glacière, Puy de la Gagère, Scialets des Cloches Photo ofVercors: Font d'Urle, La Glacière, Puy de la Gagère, Scialets des Cloches

March 9, 2020
March 2020

near Vassieux-en-Vercors, Auvergne-Rhône-Alpes (France)

Realment no sé com classificar aquesta ruta. La major part (de fet, el track visible en sí) és una ruta de senderisme fàcil a l'estiu o raquetes també fàcils a l'hivern.
La visita de la Glacière, incloent si baixem a la part més profunda per veure les inscripcions, també és relativament senzilla a l'estiu (casc i frontal necessaris), però a l'hivern ens podem trobar el terra totalment glaçat fent imprescindibles els grampons, possiblement el piolet i fins i tot podria requerir baixar aquest tram amb una corda.
Per últim, si decidim endinsar-nos als preciosos Scialets des Cloches, serà imprescindible una corda de 40m que haurem de deixar instal·lada per remuntar-la després, i recomanable una altra corda d'uns 20m per moure'ns per les profunditats assegurant i rapelant els passos més compromesos. Tot i que hi ha equipament instal·lat a diversos llocs i cordes fixes, no ens en podem refiar que hi siguin quan hi anem ni que estiguin en bon estat (a l'hivern, poden estar fins i tot enterrades pel gel).

Aquesta ruta està inspirada en les que es descriuen al llibre "Vercors Secret" de Pascal Sombardier, en concret els itineraris 26 per la part del recorregut al plateau de Font d'Urle i la Glacière, i el 27 pel descens als Scialets de la Cloche (molt recomanable pel croquis de la cavitat i l'explicació). Podeu veure fotos molt impressionants de la Glacière al seu blog.

La Glacière

Entrem pel costat oest, per una ampla i senzilla obertura. A mà esquerra poc després d'entrar baixa una pendent senzilla (compte si ens la trobem glaçada) cap a la sala inferior on es formen grans estalagmites de gel algunes temporades fredes, i podem trobar inscripcions de pastors del segle XIX que visitaven ja aquest indret. Per sortir de la cova, un cop remuntada la rampa que porta a la sala inferior, podríem tornar enrere per on hem entrat (fàcil) o sortir per l'altre costat del túnel, amb una petita grimpada. Aixequeu el cap abans de la grimpada per veure un fantàstic pont de roca.

Scialets des Cloches

Entrem en ràpel de 40m per la Cloche 2, la més gran i central vista des de fora. Per trobar la instal·lació, baixem uns 5m de pendent nevada o herbada a la vora per anar a buscar un petit foradet (un petit arc) on hi ha dues grapes/barres metàl·liques a mode de passamà i les dues anelles de l'instal·lació del ràpel. Els 5-10 primers metres són els més drets, després es tracta d'un corredor (en condicions de neu) on es pot progressar molt bé després a la pujada, però ara el baixem en ràpel. Important, no recolliu la corda, cal deixar-la instal·lada per remuntar amb seguretat.

El corredor arriba fins una paret on trobem una reunió i cordes fixes que baixen cap a un forat gran a l'esquerra: el Palais de Glace. Descendim en ràpel (10m) fins la base del Palais de Glace, el visitem, i remuntem amb autoblocant fent servir la mateixa corda del ràpel aquest.

Ara escalem uns esglaons rocosos per anar a buscar una cornissa elevada que hi ha a la paret sud de la Cloche 2 i que enllaça amb els túnels que porten a la Cloche 1 i a la Cloche 4. El primer fa una mica menys de 2m i està equipat amb una grapa, posada una mica alta i que resulta incòmoda. Com a més està bastant glaçat i exposat, assegurem aquest tram fent servir els mateixos anclatges de les cordes fixes per passar les cintes (no us refieu gaire d'aquestes cordes fixes, comproveu estat i compteu que poden estar ben glaçades!). Des de la cornissa, caminant arribem a la Cloche 1 amb una doble obertura preciosa al sostre. Tornem enrere al final dels esglaons i prescindim de fer la part més exposada de la cornissa per anar a buscar la Cloche 4, ja que el túnel d'accés està bastant tapat de neu.

Baixem els esglaons en ràpel, i remuntem amb autoblocant els 40m de corredor per la corda fins sortir de nou a la superfície.

TEMPS TOTAL: 8h amb la calma, parades, i descens als Scialets
La Glacière: 10min (+ 45min de visita)
Puy de la Gagère: 2h
Scialets des Cloches: 45min (+ 2h entrar-sortir)
Retorn: 30 min

• Photo of feazvi
    feazvi Mar 10, 2020

Bones, Oscar.
    Molt xula la ruta, vam estar a la Glaciere i amb gel canvia força.
    Ja vec que no pareu.
    Salutacions.

• Photo of osukarusan
    osukarusan Mar 10, 2020

Si! Ja vam pensar en vosaltres! A més vam aprofitar per passar per la carretera de la Combe Laval com ens havies dit, impressionant! Com se'ns va fer tard no vam visitar el monument de la Resistència, però ja hi anirem quan fem el plateau d'Ambel.