Vardusia, Pr.Ilias-Skasmeni Strugka-Gidovuni 2087m ( Βαρδούσια Γιδοβούνι )

Photo ofVardusia, Pr.Ilias-Skasmeni Strugka-Gidovuni 2087m ( Βαρδούσια Γιδοβούνι ) Photo ofVardusia, Pr.Ilias-Skasmeni Strugka-Gidovuni 2087m ( Βαρδούσια Γιδοβούνι ) Photo ofVardusia, Pr.Ilias-Skasmeni Strugka-Gidovuni 2087m ( Βαρδούσια Γιδοβούνι )

one day 3 hours one minute
October 26, 2017
October 2016

near Athanásios Diákos, Central Greece (Greece)

Βαρδούσια Όρη, Πρ.Ηλίας-Σταυρός-Σκασμένη Στρούγκα-Γιδοβούνι 2087μ.-Πρ.Ηλίας

Ανάβαση στην κορυφή Γιδοβουνίου Βαρδουσίων. Να τονιστεί πως η συγκεκριμένη διαδρομή αφορά μόνο έμπειρους ορειβάτες, εξ ου και η τοποθέτηση της ως μέσης δυσκολίας mountaineering στο σύστημα κατηγοριοποίησης του Wikiloc. Για την ανάβαση στην κορυφή υφίστανται δυο προσεγγίσεις: είτε το ΝΑ λούκι, αναπτύγματος 250μ με τεχνικά σημεία ΙΙΙου UIAA ( η πιο συνήθης και καταγεγραμμένη στην παρούσα ανάρτηση επιλογή ), είτε έτερο λούκι στα Β. Χρησιμοποιώντας λοιπόν σαν σημείο αφετηρίας είτε τον Αθ.Διάκο είτε ψηλότερα τον Πρ.Ηλία, ακολουθούμε την χάραξη του Ε4 μέχρι την Σκασμένη Στρούγκα. Από εκεί, ανηφορίζοντας προς τα Δυτικά και στην συνέχεια ΒΔ, προσεγγίζουμε εύκολα την βάση του λουκιού με το οποίο έτσι και αλλιώς διατηρούμε οπτική επαφή από το Διάσελο του Σταυρού και έπειτα συνεχώς. Ανεβαίνοντας το λούκι, καταλήγουμε σε διάσελο της κορυφογραμμής που σχηματίζει το Γιδοβούνι, και στρεφόμενοι Δυτικά, τραβερσάροντας προκορυφή από τα βόρεια, φτάνουμε στην κορυφή. Νερό υπάρχει σε αρκετά σημεία της διαδρομής, όπως και στην Σκασμένη Στρούγκα. Συνίσταται η χρήση κράνους.

Περιγραφή:

Σημείο εκκίνησης το ξέφωτο του Προφήτη Ηλία (1480μ.), όπου φτάνουμε ακολουθώντας χωματόδρομο μέτριας βατότητας ( εναλλακτικά μονοπάτι από τον Αθ.Διάκο ). Ακολουθούμε για λίγα μέτρα τον χωματόδρομο προς τα Δυτικά και τον εγκαταλείπουμε για το μονοπάτι με σήμανση, που ανεβαίνει την πλαγιά. Καθ' ότι πρόκειται για το κλασσικό μονοπάτι που οδηγεί προς τα καταφύγια, οι χαράξεις στην πλαγιά είναι αρκετές. Σε υψόμετρο 1620μ ξανασυναντάμε τον χωματόδρομο και τον ακολουθούμε. Φτάνοντας στο διάσελο Σταυρού (1735μ.), αποκτούμε οπτική επαφή με το Γιδοβούνι, αλλά και το ΝΑ λούκι που διακρίνεται καθαρά. Αγνοούμε διακλάδωση του δρόμου που ανηφορίζει νότια προς το καταφύγιο, και συνεχίζουμε με κατεύθυνση ΒΔ, στον χωματόδρομο που κατηφορίζει διανύοντας τις υπώρειες του βουνού της Χωμήριανης. Σε υψόμετρο 1600μ, στην θέση Τυροκομείο, συντομεύουμε την στροφή του δρόμου από ομαλή πλαγιά, και ξανασυναντώντας τον, κατηφορίζουμε μέχρι το ρέμα ( το οποίο αποτελεί τον προπομπό του Εύηνου ποταμού ). Διασχίζοντας το, συνεχίζουμε στον χωματόδρομο που ανηφορίζει στην απέναντι όχθη. Διανύοντας 1.1 χλμ περίπου φτάνουμε στην Σκασμένη Στρούγκα ( 1600μ. ). Το κτίσμα της στάνης τους καλοκαιρινούς μήνες κατοικείται από την φιλόξενη οικογένεια που διατηρεί το κοπάδι. Εξωτερικά της, εντοπίζεται πηγή. Εγκαταλείπουμε τον δρόμο, και ανηφορίζουμε με κατεύθυνση Δυτική, στην πλαγιά πίσω από το κτίσμα. Ανηφορίζουμε ακολουθώντας κτηνοτροφικό μονοπάτι και σε υψόμετρο 1600 διασχίζουμε ρεματιά και στρεφόμαστε ΒΔ, φτάνοντας στην βάση του λουκιού. Αρχικά ανηφορίζουμε σε πλαγιά με κόντρα, ελεύθερα, κερδίζοντας ύψος. Φτάνοντας σε υψόμετρο 1720μ περίπου, το πεδίο δυσκολεύει και ουσιαστικά από το σημείο αυτό ξεκινά το λούκι. Στο ίχνος της ανάβασης παρουσιάζεται η ανάβαση από κεκλιμένα βράχια, εκτός της κοίτης του λουκιού, όπου το πεδίο είναι πιο απλό αλλά με ορισμένα σαθρά σημεία και μεγαλύτερη έκθεση. Στο δε ίχνος της κατάβασης, ακολουθήθηκε η κανονική διαδρομή εντός της κοίτης του λουκιού, όπου μεγάλοι όγκοι βράχων δημιουργούν αρκετά πατάρια. Οι κινήσεις που απαιτούνται είτε εντός είτε εκτός της κοίτης είναι ΙΙIου UIAA. (Σε σημείο έχει αναφερθεί η ύπαρξη κρίκου rapel, το οποίο δεν εντοπίσθηκε. Σε όσους διατηρούν εμπειρία κίνησης σε παρεμφερή πεδία η χρήση σκοινιού είναι περιττή). Η υψομετρική που καλύπτεται εντός του λουκιού είναι 250μ, ενώ το ανάπτυγμα του είναι μεγαλύτερο. Σε υψόμετρο 2010μ, το λούκι τερματίζει σε διάσελο-μικρό οροπέδιο που σχηματίζεται στην κορυφογραμμή του Γιδοβουνίου. Στρεφόμενοι δυτικά, τραβερσάρουμε προκορυφή από τα βόρεια, και σύντομα καταλήγουμε στην κορυφή (2087μ.). Η επιστροφή πραγματοποιείται από την ίδια χάραξη. Να επισημανθεί πως η καταγεγραμμένη ανάβαση πραγματοποιήθηκε σε μορφή διημέρου, με διανυκτέρευση σε μικρό οροπέδιο, 250μ ΝΑ και ελαφρώς χαμηλότερα της Σκασμένης Στρούγκας. Παρόλ' αυτά η ανάβαση μπορεί άνετα να εκτελεσθεί μονοήμερα. Τέλος να σημειωθεί πως εύλογα, η καταγραφή εντός του λουκιού παρουσιάζει μικρές διακυμάνσεις ή ασάφειες.

Γρηγόρης Τζομάκας

Simio Dianikterefsis

Μικρό οροπέδιο-ξέφωτο κατάλληλο για σημείο διανυκτέρευσης. 1580μ.

Diaselo

Διάσελο σε υψόμετρο 2030μ περίπου. Για την κορυφή κινούμαστε προς τα δυτικά τραβερσάροντας από τα βόρεια προκορυφή.

Gidovuni 2087m.

Κορυφή Γιδοβουνίου, η όψη της Πυραμίδας εντυπωσιάζει.

Homatodromos

Χωματόδρομος που κυκλώνει το βόρειο τμήμα των Βαρδουσίων και καταλήγει στην Αρτοτίνα. Τον ακολουθούμε για 1100μ μέχρι να συναντήσουμε την Σκασμένη Στρούγκα.

Luki 01

Σημείο στο Λούκι Γιδοβουνίου. Το ΒΑ ίχνος ( ανεβαίνοντας δεξιά) παρουσιάζει μεγαλύτερη έκθεση σε σχέση με εκείνο στα ΝΔ που κινείται εντός του λουκιού.

Luki 02

Σημείο στο Λούκι Γιδοβουνίου.

Luki Eisodos

Από το υψόμετρο αυτό και ψηλότερα η κλίση αυξάνεταιι και κατά σημεία απαιτούνται τεχνικές κινήσεις μέχρι ΙΙΙου UIAA. Ανάπτυγμα 200μ περίπου.

Luki Exodos

Έξοδος του Λουκιού. Ανεβαίνουμε σύντομη πλαγιά και φτάνουμε σε διάσελο.

Monopati

Εγκαταλείπουμε τον χωματόδρομο και ακολουθούμε σηματοδοτημένο μονοπάτι με αρκετές παράλληλες χαράξεις. Ανεβαίνοντας την έξαρση, ξανασυναντάμε τον δρόμο και τον ακολουθούμε μέχρι το διάσελο Σταυρού.

Pr.Ilias

Ξέφωτο και κορυφή υψώματος του Προφήτη Ηλία, όπου ομώνυμο εικόνισμα. Πετρόκτιστη πηγή. Μικρά οροπέδια κατάλληλα για διανυκτέρευση. Για τα ψηλά του βουνού συνεχίζουμε προς τα δυτικά αρχικά σε χωματόδρομο και σύντομα σε ανηφορικό μονοπάτι.

Rema Diashisi

Διάσχιση πλατιού ρέματος, πηγών του Εύηνου. Συνεχίζουμε στον χωματόδρομο που ανηφορίζει στην απέναντι δυτική πλαγιά.

Sintomefsi

Συντόμευση στροφής του δρόμου από μονοπάτι.

Skasmeni Strugka

Το κτίσμα στην Σκασμένη Στρούγκα. Πηγή πλησίον του οικήματος, προσοχή στα σκυλιά.

Stavros

Διάσελο Σταυρού σε υψόμετρο 1730μ. Στάνη. Διαστάυρωση του χωματόδρομου για τα καταφύγια. Συνεχίζουμε επί του δρόμου προς τα Δυτικά.

Tirokomio

Κτίριο

Vasi Lukiu

Απαρχή της κόντρας για την ανάβαση στο Γιδοβούνι. Αρχικά ακολουθούμε κτηνοτροφικές ατραπούς στην απότομη πλαγιά.