Photo ofVALLTER- ROC COLOM- COSTABONA- PORTELLA DE ROTJÀ. Carena Portella de Morens.Roc de La Mort de l'Escolà. Fonts del Tet Photo ofVALLTER- ROC COLOM- COSTABONA- PORTELLA DE ROTJÀ. Carena Portella de Morens.Roc de La Mort de l'Escolà. Fonts del Tet Photo ofVALLTER- ROC COLOM- COSTABONA- PORTELLA DE ROTJÀ. Carena Portella de Morens.Roc de La Mort de l'Escolà. Fonts del Tet

October 6, 2023
October 2023

near Setcases, Catalunya (España)

VALLTER 2000- ROC COLOM- COSTABONA- PORTELLA DE ROTJÀ. Carena de la Portella de Morens. Roc de La Mort de l'Escolà. Fonts del Tet. [Setcases. Ripollès].

Delícia de ruta semi-circular amb ascensió a diversos cims a la dreta de la Portella de Morens, davant del circ de Vallter i el circ de Concròs, que són de fàcil trescar per una àmplia i arrodonida carena d'herba (Puig de Coma Ermada, Puig de la Llosa, Roques Blanques), el més alt que pujarem és el ROC COLOM o Roca Colom (2506m).

Continuem carenant per el llom herbat fins el Costabona, frontera amb França.

Allarguem el retorn pel GRT (senyals grocs), desviant-nos a les Fonts del Tec. Passem per l'escultura de l'Orgue del Vent i el Refugi de la Portella de Rotjà.

Des de la Portella de Rotjà, seguim el fil de la bonica cresta, pel Roc de la Mort de l'Escolà.

Creuem la vasta esplanada herbada dels Plans de Campmagre, on enllacem altre vegada amb la Portella de Vaiau, però ara seguim el GR 11.6 per la Coma Ermada fins la Portella de Morens i tanquem la circular pel mateix camí de l'anada.

La ruta no arriba als 900m desnivell. En cas de fer-la lineal (anar i tornar al Costabona pel Roc Colom) aleshores es fan més de 1000mD+

En aquesta zona hi ha moltes rutes per fer amb raquetes que van i tornen al Roc Colom o al Pic de la Dona.

Vinc de 32°C graus al centre de Catalunya i arribo a Vallter a 16°C. Ohhhh 🤪. Quan acabo al vespre estem a 13 graus... fresquet ❗️
Carena herbada ideal per la fascitis i lesió peu que tinc. En el track es dibuixa una cua de peix.

■ INICI: Estació d'esquí de VALLTER 2000, a 12 km des de Setcases. Parquing gratuït.

■ RECORREGUT:
Comencem a caminar des de l'últim aparcament de l'estació d'esquí de VALLTER 2000, i anem a la dreta, on veiem senyals del GR.11,6, que seguim.

WP 1. Creuem un rierol (punt d'aigua) i prenem el caminet de la dreta GR 11.6, tot abandonant el GRT 76 a Mantet.

Pla de la Coma Ermada.

PORTELLA DE MORENS
Aquest tram, amb un noi de Badalona que dormirà en una tenda molt lleugera de 700gr per fer una review. Ell es desvia una mica més enllà de la Portella de Morens.

Comencem a pujar per la carena, ascendint els cims de davant Vallter 2000, amb vistes al Gra de Fajol i Bastiments.

Aixopluc derruït.

PUIG DE COMA ERMADA (2496m).

Collada de la Llosa.

PUIG DE LA LLOSA (2504m).

Coll de Concròs. Circ de Concròs a la dreta.

ROQUES BLANQUES (2456m) salvant la cinglera estimball.

PORTELLA DEL CAIAU o Caiau: cruïlla GR/ tornada.

ROC COLOM o Roca Colom (2506m) 1h30 cim amb parapet de pedres blanques i un colomet.

Seguim el caminet de la carena, amb trams herbats, que baixa suaument fins a COLL DE PAL, on hi ha un parapet de pedres i un pal indicador "Costabona 800m 25min".

Aquí abandonem el GRT 77- 78 i anem pujant pel llom d'herba, per coronar el següent cim.

PIC DE COSTABONA (2465m). Rètol francès de "Pic de Costabonne". Hem trigat 2h15'. Hi ha una taula dels vents i un parapet de pedres, així com diverses creus i una bústia.

La baixada ara seguint pals grocs.

MERIDIÀ: Paris-Meridien.

Deixem els pals grocs, fent un gir a la dreta, en direcció a la vall. Ull: Sense camí definit, només rastre de senders de vaques.

FONTS DEL TEC: Rierol amb aigua, que va formant petites basses.

Creuem i pugem una vaguada fins retrobar el corriol dels pals grocs.

ORGUE DEL VENT. Escultura al vent entre el Costabona i el Roc Colom. Caminet en pujada fins el refugi de La Portella.

REFUGI DE LA PORTELLA DE ROTJÀ (cabana metàl.lica: lliure, amb l'interior força net, malgrat les finestres trencades).

PORTELLA DE ROTJÀ.

Obviem el sender que creua pel costat de la Portella i seguim filat de l'esquerra, en direcció a la cresta. Roques molt xules.
Se'm fa de nit. Posta de sol.

Cresta davant Roc de la Mort de l'Escolà.

ROC DE LA MORT DE L'ESCOLÀ. [11,5km 3h20'].

Iniciem la baixada als Plans de Campmagre esplanada herbada.

PLANS DE CAMPMAGRE. Immensa esplanada herbada en direcció a la portella de Vaiau , sense repetir el Roc Colom touet. Delícia pels peus.

PORTELLA DE VAIAU: 14.5km 3h45. GR Retorn pel corriol de la Coma Ermada.

Esquerra: GR 11.6 groc/ vermell. Llom herbat.
(Si anessim recte aniríemals Rocs Blancs, al torrent de Coma Ermada i al Roc de la Portella, enllaçant amb WP 1. Haguéssim dibuixat un peix!!

Estanyols de Concròs (sec, onada de calor estiatge).

bif amb senyals grocs i vermells, però van al mateix lloc

PORTELLA DE MORENS.
Enllaç de retorn. [4h30. 17.8km].

Tornada baixant pel camí pedregós de l'anada. Força pedra sòlta i força relliscós. Passat WP 1: el sender ja està arranjat (esgraonat).

Arribada al Pkg de VALLTER 2000.

Són gairebé les 22:00h. Menjo un taper amb mongetes verdes i patates boníssimes que va fer meu nen ahir.... quina ganaaaaa no he dut res de beure ni menjar, només 1 caramel de menta, sóc un desastre. De la rutilla prevista d'11km he acabant fent-ne més de 19km. Estic desentrenada i peu esquerre adolorit per torçadura + fascitis fa 2 mesos, fet un cristo.

~~~~~~

Altres rutes properes:
■ CIRC DE CONCRÒS: Roca Colom (2506m) i Costabona (2465m), des de Setcases (pk 2). Circular de 17km i 1000mD+ :

~~~~~~
Curiositats:
☆ "La Portella de Morens és una collada d'alta muntanya dels contraforts orientals del Massís del Canigó, a 2.380,2 metres d'altitud, al límit dels termes comunal de Mentet, de la comarca del Conflent, a la Catalunya del Nord, i municipal de Setcases, de la del Ripollès. Està situada a l'extrem sud del terme de Mentet i al nord del de Setcases. És al nord-oest del Puig de Coma Ermada i al sud-est del Pic de la Dona" [Viquipèdia]

Photo ofVALLTER 2000. Parquing. A la dreta: GR.11,6 Photo ofVALLTER 2000. Parquing. A la dreta: GR.11,6 Photo ofVALLTER 2000. Parquing. A la dreta: GR.11,6

VALLTER 2000. Parquing. A la dreta: GR.11,6

Photo ofWP 1. Creuem rierol (punt d'aigua). Girar Dreta GR 11.6 / abandonem GRT 76 a Mantet Photo ofWP 1. Creuem rierol (punt d'aigua). Girar Dreta GR 11.6 / abandonem GRT 76 a Mantet

Pla de la Coma Ermada

Després Portella de Morens

Aixopluc derruït

ï

PUIG DE COMA ERMADA (2496m)

Collada de la Llosa

PUIG DE LA LLOSA (2504m)

Coll de Concròs / Circ de Concròs

ROQUES BLANQUES (2456m) salvant la cinglera estimball

Photo ofPortella del Callau o Caiau: cruïlla GR/ tornada Photo ofPortella del Callau o Caiau: cruïlla GR/ tornada Photo ofPortella del Callau o Caiau: cruïlla GR/ tornada

Portella del Callau o Caiau: cruïlla GR/ tornada

Photo ofROC COLOM o Roca Colom (2506m) 1h30 cim amb parapet pedres blanques i colomet. Ds caminet carena trams herbats Photo ofROC COLOM o Roca Colom (2506m) 1h30 cim amb parapet pedres blanques i colomet. Ds caminet carena trams herbats Photo ofROC COLOM o Roca Colom (2506m) 1h30 cim amb parapet pedres blanques i colomet. Ds caminet carena trams herbats

Photo ofCOLL DE PAL. Abandonar GRT 77 78 parapet pedres. Photo ofCOLL DE PAL. Abandonar GRT 77 78 parapet pedres. Photo ofCOLL DE PAL. Abandonar GRT 77 78 parapet pedres.

COLL DE PAL. Abandonar GRT 77 78 parapet pedres.

Pal ind: Costabona 800m 25min

PIC DE COSTABONA (2465m)

Rètol francès costabonne 2h15 taula vents parapet de pedres. Creus i bústia

Photo ofMERIDIÀ: Paris-Meridien. Baixada seguint pals grocs. En el track es dibuixa una cua de peix Photo ofMERIDIÀ: Paris-Meridien. Baixada seguint pals grocs. En el track es dibuixa una cua de peix Photo ofMERIDIÀ: Paris-Meridien. Baixada seguint pals grocs. En el track es dibuixa una cua de peix

Photo ofDeixem pals grocs. Gir dreta, en direcció a la vall. Rastre corriols. Sense camí definit. Rierol aigua Photo ofDeixem pals grocs. Gir dreta, en direcció a la vall. Rastre corriols. Sense camí definit. Rierol aigua Photo ofDeixem pals grocs. Gir dreta, en direcció a la vall. Rastre corriols. Sense camí definit. Rierol aigua

PictographRiver Altitude 7,437 ft
Photo ofFONTS DEL TEC rierol (punt d'aigua) Photo ofFONTS DEL TEC rierol (punt d'aigua) Photo ofFONTS DEL TEC rierol (punt d'aigua)

FONTS DEL TEC rierol (punt d'aigua)

Basses Creuem rierol i pugem vaguada

ORGUE DEL VENT. Escultura al vent

Ara en pujada fins refu i portella

PictographWilderness hut Altitude 7,692 ft
Photo ofREFUGI DE LA PORTELLA DE ROTJÀ (cabana metàl.lica) Photo ofREFUGI DE LA PORTELLA DE ROTJÀ (cabana metàl.lica) Photo ofREFUGI DE LA PORTELLA DE ROTJÀ (cabana metàl.lica)

REFUGI DE LA PORTELLA DE ROTJÀ (cabana metàl.lica)

PictographWilderness hut Altitude 7,705 ft

Photo ofPORTELLA DE ROTJA. Seguim filat. Cresta. Photo ofPORTELLA DE ROTJA. Seguim filat. Cresta. Photo ofPORTELLA DE ROTJA. Seguim filat. Cresta.

PORTELLA DE ROTJA. Seguim filat. Cresta.

11 5km 3h20.ara baixat als plans de c. (herba), sense cami definit, esplanada herbada

Esquerra: GR 11.6 groc/ vermell

PictographRiver Altitude 7,731 ft

Estanyols de Concròs

(sec; onada calor estiatge)