Tymfi Mt, Skamneli-Tsumakos 2157m ( Τύμφη Τσουμάκος )

Photo ofTymfi Mt, Skamneli-Tsumakos 2157m ( Τύμφη Τσουμάκος ) Photo ofTymfi Mt, Skamneli-Tsumakos 2157m ( Τύμφη Τσουμάκος ) Photo ofTymfi Mt, Skamneli-Tsumakos 2157m ( Τύμφη Τσουμάκος )

December 6, 2017
December 2015

near Skamnélli, Epirus (Greece)

Τύμφη, Πηγή Γεωπόνου Σκαμνέλι-Τσουμάκι 2157-Πηγή.

Χειμερινή ανάβαση στην κορυφή Τσουμάκος ( ή και Τσουμάκι ) Τύμφης. Η σχετικά παραμελημένη αυτή κορυφή της τελευταίας, αποτελεί το ΝΑ της άκρο, και ουσιαστικά υψώνεται ξέχωρα από την γειτονική κορυφή της Γκούρας ( Τσούκα στους χάρτες ). Η ανάβαση ξεκινά από την πηγή Γεωπόνου επί του επαρχιακού δρόμου Σκαμνέλι-Βρυσοχώρι, σε υψόμετρο 1155μ. Αρχικά ακολουθούμε χωματόδρομο με κατεύθυνση Β-ΒΑ και κερδίζουμε γρήγορα ύψος, μέχρι 1540μ υψόμετρο. Στο σημείο αυτό, εγκαταλείπουμε τον χωματόδρομο και κινούμαστε ΒΑ. Σε υψόμετρο 1700μ φτάνουμε στην βάση της ΝΔ ράχης του Τσουμάκι. Ακολουθώντας την, προσεγγίζουμε την δίδυμη κορυφή του τελευταίου. Η διαδρομή πραγματοποιήθηκε με χιονοκάλυψη από υψομέτρου 1460μ και άνω. Η εκτέλεση της σε στεγνό πεδίο, ενδέχεται να διαφοροποιείται ελαφρώς.

Συνολική απόσταση: 13.4 χλμ
Θετική υψομετρική:+ 1.100μ.

Περιγραφή:

Φτάνοντας στο Σκαμνέλι από δυτικά, το προσπερνάμε και συνεχίζουμε επί του δρόμου για 700μ. Συναντάμε διαμορφωμένο χώρο στην λιθόκτιστη πηγή Γεωπόνου Μαργιόλη ( τρεχούμενο νερό όλο το έτος-πλην ημερών με ισχυρό παγετό ) και χώρο στάθμευσης, 1155μ. Κατευθυνόμαστε ανατολικά επί του δρόμου, και συναντάμε χωματόδρομο που ανέρχεται προς βορά.

Ο χωματόδρομος εξυπηρετεί κτηνοτροφικούς σκοπούς και ανέρχεται με αρκετές διακλαδώσεις μέχρι υψομέτρου 1800μ στις νότιες υπώρειες των κορυφών της Τύμφης. Στην προκειμένη περίπτωση τον ακολουθούμε μέχρι υψομέτρου 1540μ. Στην παρούσα καταγραφή κατά την φάση της ανάβασης και στην αρχή του, πραγματοποιήθηκε παράκαμψη του πρώτου τμήματος του, από μονοπάτι που κινείται παράλληλα με αυτόν από τα δυτικά. Η διαδικασία διάνυσης του συγκεκριμένου μονοπατιού είναι πιο χρονοβόρα από εκείνη της κίνησης επί του χωματόδρομου ( ανάλογα waypoints ). Φτάνοντας σε υψόμετρο 1280μ., αγνοούμε απόληξη του δρόμου προς τα δεξιά ( Α ) και συνεχίζουμε λοξά αριστερά (Β). Σε υψόμετρο 1430μ, συντομεύουμε από εμφανές κτηνοτροφικό μονοπάτι την στροφή του δρόμου. Συνεχίζουμε και σε υψόμετρο 1530μ, αφού έχουμε διανύσει 3.7 χλμ απο την αφετηρία, εγκαταλείπουμε τον δρομο.

Κινούμαστε ανατολικά σε αχνό κτηνοτροφικό μονοπάτι σε πεδίο με διάσπαρτες συστάδες πουρναριών. Κερδίζοντας ύψος, φτάνουμε στην βάση αυγοειδούς κορυφής ( 1580μ ). Στο σημείο αυτό κατά την φάση της ανάβασης, πραγματοποιήθηκε τραβέρσα αυτής από τα νότια, ενώ κατά την κατάβαση επελέγη πορεία σε μέτριας κλίσης πλαγιά, από τα δυτικά της. Και στις δυο επιλογές, καταλήγουμε στα βόρεια της, σε διάσελο που την ενώνει με τον κύριο όγκο του Τσουμάκι σε υψόμετρο 1690μ.

Από εδώ η πορεία είναι προφανής, μιας και αποκτούμε οπτική επαφή με την κορυφή. Ακολουθούμε την ΝΔ της ράχη, η γραμμή της οποίας καταλήγει στην ίδια την κορυφή. Κάποια προσοχή απαιτείται επί της ράχης όσον αφορά τυχόν κορνίζες αλλά και κενά ανάμεσα σε βράχους που έχουν καλυφθεί με χιόνι. Κερδίζοντας λοιπόν ύψος, δεξια ( Α ), παρατηρούμε πλαγιά με διάσπαρτες δολίνες και όγκους βράχων, απόρροια της δράσης παγετώνων. Ένα πεδίο που συναντάμε σε αρκετά σημεία στην Τύμφη, με γνωστότερο ίσως εκείνο στην λεγόμενη πλάτη της Αστράκας, αλλά και στην δυτική πλαγιά του Πλόσκου. Η ράχη προσφέρει εντυπωσιακή θέα προς τα Δυτικά, με όμορφες εικόνες από ψηλά των οροπεδίων στα νότια της Γκούρας ( Βρίχος ). Συνεχίζουμε επί της ράχης, και σε υψόμετρο 1980μ, στην παρούσα καταγραφή πραγματοποιήθηκε έξοδος από την γραμμή της, σε τραβέρσα προς τα ανατολικά. Η συνέχεια επί της ράχης είναι εφικτή. Φτάνοντας σε υψόμετρο 2090μ, συναντάμε πλατύ ρηχό λούκι και παραμένουμε στην δυτική του πλευρά, στρεφόμενοι συγχρόνως Βόρεια. Πολύ σύντομα πλέον, φτάνουμε στην δίδυμη πλατιά κορυφή. Στους χάρτες εκείνη που τοποθετείται νότια, αναφέρεται με υψόμετρο 2157 ενώ η βορειότερη ( απέχουν μεταξύ τους 150μ σε πολύ βατό πεδίο ) με υψόμετρο 2155. Με καλές καιρικές συνθήκες, όπως συνηθίζεται σε κορυφές της Τύμφης, η θέα φτάνει δυτικά μέχρι το Ιόνιο και το νησί των Φαιάκων, ενώ στα ανατολικά ο Όλυμπος είναι διακριτός.

Η επιστροφή πραγματοποιείται από την ίδια χάραξη.

Γρηγόρης Τζομάκας
Γιώργος Κορδιάς

Diaselo

Μικρό διάσελο που διαχωρίζει την ΝΔ ράχη του Τσουμάκι με μικρή άσημη κορυφή. 1670μ

PictographFountain Altitude 0 ft

Dromos Pigi Geoponu

Χαρακτηριστική λιθόκτιστη πηγή ( Γεωπόνου Μαργιόλη ) με διαμορφωμένο χώρο. Αιωνόβιος πλάτανος. Επί στροφής του δρόμου Σκαμνέλι-Βρυσοχώρι. Χώρος στάθμευσης.

Χωματόδρομος που κατευθύνεται βόρεια, εξυπηρετώντας κτηνοτροφικούς σκοπούς. Το ακολουθούμε μέχρι υψομέτρου 1540μ, οπότε και τον εγκαταλείπουμε για την πορεία προς την κορυφή.

Luki

Αβαθές πλατύ λούκι. Παραμένουμε στην δυτική του πλευρά και έυκολα συνεχίζουμε στις κορυφές του Τσουμάκι. 2090μ.

Arhi Monopatiu

Εγκαταλείπουμε τον δρόμο και κατευθυνόμαστε ΒΑ και στην συνέχεια Α προς Τσουμάκι.

Μονοπάτι που τραβερσάρει ράχη με κωνοφόρα απο τα δυτικά, αποφεύγοντας τον χωματόδρομο. Παρολ' αυτά η πορεία σε αυτό είναι πιο χρονοβόρα από εκείνη επί του χωματόδρομου.

ND Rahi III

Σημείο στην ΝΔ ράχη του Τσουμάκι

ND Rahi Ι

Η ΝΔ ράχη του Τσουμάκι που ακολουθώντας την, οδηγούμαστε στην κορυφή. Στα ανατολικά της γραμμής της ράχης το πεδίο είναι δύσβατο, αποτέλεσμα παγετωνικής δράσης.

ND Rahi ΙΙ

Κατευθυνόμαστε βόρεια ακολουθώντας την γραμμή της ράχης. Στα ανατολικά μας, το πεδίο θυμίζει την πλάτη της Αστράκας.

Τραβέρσα μικρής αυγοειδούς κορυφής από τα νότια. Το ίχνος της επιστροφής κινήθηκε βόρεια της ίδιας κορυφής.

Συντομευση της στροφής του δρόμου από βατή πλαγιά με ΒΑ κατεύθυνση. Σε στεγνό πεδίο παρατηρούμε εμφανές γιδόστρατο.

Traversa

Αποκλίνουμε της γραμμής της ράχης προς τα ανατολικά, σε σύντομη τραβέρσα.