Photo ofTymfi Mt, Skamneli-Gura Voria Korifi 2400m ( Τύμφη, Σκαμνέλι - Βόρεια κορυφή Γκούρας 2400μ ) Photo ofTymfi Mt, Skamneli-Gura Voria Korifi 2400m ( Τύμφη, Σκαμνέλι - Βόρεια κορυφή Γκούρας 2400μ ) Photo ofTymfi Mt, Skamneli-Gura Voria Korifi 2400m ( Τύμφη, Σκαμνέλι - Βόρεια κορυφή Γκούρας 2400μ )

May 10, 2021
May 2021

near Skamnélli, Epirus (Greece)

Τύμφη, Σκαμνέλι-Κοιλάδα Γκούρας-Βόρεια Κορυφή Γκούρας 2400μ.

Εαρινή ανάβαση στην Βόρεια κορυφή της Γκούρας με υψόμετρο 2400μ κατά προσέγγιση, στο Νότιο-Ανατολικό τμήμα της Τύμφης.

Αφετηρία το χωριό του Σκαμνελίου ( 1160μ ). Η διαδρομή αφού κερδίσει ύψος σε όμορφο και με αραιό δάσος τμήμα του βουνού ψηλότερα του χωριού, εισέρχεται στην κοιλάδα Γκούρας σε υψόμετρο 1800μ. Η κοιλάδα διατηρεί χιονοκάλυψη μέχρι και την ύστερη Άνοιξη.

Αφού την διανύσει, σε υψόμετρο 2020μ, εισέρχεται σε πλατύ λούκι-πλαγιά με σκοπό την προσέγγιση της ράχης μεταξύ των κορυφών της Γκόύρας 2467μ και της Βόρειας κορυφής 2400μ. Το λούκι με κατώτερο σημείο 2020μ. προσφέρει έξοδο στην ράχη Γκούρας σε υψ. 2380μ. Η μέγιστη κλίση του είναι 35 μοίρες. Να επισημανθεί πως σε στεγνές συνθήκες το λούκι καλύπτεται από εκτενή σάρα.

Από την ράχη, με κατεύθυνση Βόρεια, και με δυο εύκολα τεχνικά σημεία- αναλόγως των συνθηκών χιονιού και του όγκου της χιονοκάλυψης, προσεγγίζεται η Βόρεια κορυφή.

Η διαδρομή κατηγοριοποιείται ως μέτριο Alpine Climbing στο σύστημα κατηγοριοποίησης του Wikiloc. Επ' ουδενί η διαδρομή δεν συνίσταται σε μη έχοντες γνώσεις κίνησης σε χειμερινό βουνό και τον ανάλογο εξοπλισμό. Σήμανση στο αρχικό τμήμα της διαδρομής δεν υφίσταται ή είναι υποτυπώδης.

Συνολική απόσταση και θετική υψομετρική 15,2 χλμ/+1330μ.

Τα επιμέρους τμήματα:

01. Σκαμνέλι, 1160μ-Ράχη 1290μ.
Ανερχόμαστε εντός του χωριού, περνώντας από την πλατεία-όπου και πηγή, σε καλντερίμι. Στα ψηλότερα σπίτια του χωριού το καλντερίμι ολοκληρώνεται. Ελλείψει σήμανσης, συνεχίζουμε σε αχνό μονοπάτι προς τα ΒΔ. Ξεπερνώντας ένα σημείο με σχετικά πυκνή βλάστηση, μετά από 70μ απόσταση, προσεγγίζουμε ευδιάκριτο πλέον μονοπάτι. Συνεχίζοντας οδηγούμαστε σε μεγάλο κτήριο-δεξαμενή. Πίσω της, ακολουθούμε κακοτράχαλο χωματόδρομο-τρακτερόδρομο και αμέσως προσεγγίζουμε κεντρικότερο χωματόδρομο ( υψ. 1270μ ). Συνεχίζουμε επί του δρόμου προς τα ΒΑ και συναντώντας διασταύρωση ακολουθούμε την αριστερή ( Δυτική απόληξη ). Στα πρώτα μέτρα τον εγκαταλείπουμε, ανερχόμενοι σε πλαγιά με διάσπαρτα αραιά δέντρα (υψ.1290μ).

02. Ράχη 1290μ-Είσοδος Κοιλάδας Γκούρας 1800μ.
Ακολουθούμε ράχη με αρκετές αχνές χαράξεις μονοπατιών αλλά βατό πεδίο. Η κατεύθυνση είναι Βόρεια. Να επισημανθεί πως στα Ανατολικά υφίσταται παράλληλη ράχη με επίσης βατό πεδίο, η οποία ακολουθήθηκε κατά την κατάβαση. Κερδίζοντας ύψος με μέτρια κλίση, διασχίζουμε χωματόδρομο σε υψ. 1530μ και κερδίζοντας λίγα μέτρα ακόμα μέσω μονοπατιού, τον τέμνουμε και πάλι σε υψ. 1580μ. Ακολουθώντας τον για 100μ προς τα Ανατολικά, τον εγκαταλείπουμε σε στροφή-πέταλο σε υψόμετρο 1600μ. Ακολουθώντας φυσική ράμπα σε βατό πεδίο διατηρούμε πορεία Βόρεια σε μορφή ανηφορικής τραβέρσας. Σύντομα οι χαράξεις μονοπατιών κατευθύνονται σε χαρακτηριστικό άνοιγμα ψηλότερα. Κερδίζοντας ύψος οδηγούμαστε σε πλαγιά πλησίον εκτενούς οροπεδίου που καταλαμβάνεται από στάνη (υψ 1700μ). Με κατεύθυνση πλέον ΒΑ ακολουθούμε την ακμή χαρακτηριστικής ράχης με ευδιάκριτο μονοπάτι. Διασχίζοντας χωματόδρομο σε υψ.1710μ συνεχίζουμε για λίγα μέτρα ακόμα επί του μονοπατιού της ράχης και συναντώντας τον και πάλι σε υψ.1740μ, τον ακολουθούμε για 200μ προς τα Βόρεια.

03. Είσοδος Κοιλάδας Γκούρας 1800μ-Είσοδος Λουκιού/Πλαγιάς 2020μ.
Σε υψόμετρο 1800μ σε στροφή του χωματόδρομου διακρίνουμε μπροστά μας προς Βορρά, στενωπό. Στα Ανατολικά διαμορφώνεται από τον όγκο της Γκούρας και στα Δυτικά από χαμηλή απόληξη με χαρακτηριστικούς ψηλούς και καλοφτιαγμένους κούκους στην κορυφή της. Εισερχόμαστε λοιπόν στην στενωπό - Κοιλάδα της Γκούρας. Η κοιλάδα διατηρεί χιονοκάλυψη μέχρι και αργά την άνοιξη, ενώ χαρακτηρίζεται από τυπικό αλπικό πεδίο, με δολίνες και διάσπαρτους όγκους βράχων. Διατηρώντας την Βόρεια κατεύθυνση την διανύουμε με ευκολία. Οι δολίνες είναι μικρού εύρους και με μικρή υψομετρική διακύμανση και δεν δυσκολεύουν την διάσχιση της κοιλάδας. Εξαίρεση ίσως αποτελεί εκείνη σε υψόμετρο 1960μ, την οποία είτε τραβερσάρουμε από τα Δυτικά, είτε την διανύουμε εσωτερικά ( ανάλογο waypoint ). Με αυτό τον τρόπο προσεγγίζουμε το Βόρειο άκρο της, όπου περίκλειστο αλπικό πλατό, στο οποίο συμπτύσσεται και το μονοπάτι που διανύει την Λάκκα-κοιλάδα Φούνκο. Να επισημανθεί πως στην Κοιλάδα κατά τους θερινούς μήνες συναντάμε ανάβλυση ( εξ' ου και η ονοματοδοσία της κορυφής 'Γκούρα΄ - πηγή στα στα σλάβικα ). Τέλος στην περιοχή συχνάζει και κοπάδι άγριων αλόγων.

04. Είσοδος Λουκιού/Πλαγιάς 2020μ-Ράχη-Βόρεια κορυφή Γκούρας 2400μ.
Από χαρακτηριστικού πλατό σε υψόμετρο 2010μ ανερχόμαστε σε λούκι-πλαγιά Δυτικού προσανατολισμού. Το πλατύ λούκι οδηγεί Βόρεια της υψηλότερης κορυφής της Γκούρας και Νότια της Βόρειας κορυφής. Το κατώτερο σημείο του είναι 2020μ, ενώ η έξοδος στην ράχη Γκούρας πραγματοποιείται σε υψ. 2380μ. Η μέγιστη κλίση είναι 35 μοίρες περίπου. Να επισημανθεί πως σε στεγνές συνθήκες η πλαγιά καλύπτεται κυρίως από σάρα. Προσεγγίζοντας την ράχη, αποκτούμε εντυπωσιακή θέα στα Βόρεια, όντας ψηλότερα των δασών που καλύπτουν τις υπώρειες της ορθοπλαγιάς της Γκούρας και Τσούκα Ρόσσα. Συνεχίζοντας βόρεια επί της ράχης, τραβερσάρουμε βράχινη απόληξη από τα δυτικά και συνεχίζουμε επί της ακμής της. Η ράχη διατηρεί εκτενείς κορνίζες μέχρι και αργά την άνοιξη. Προσπερνώντας δυο ακόμα σημεία που αναλόγως της χιονοκάλυψης και της ποιότητας του χιονιού η δυσκολία τους κυμαίνεται ( αλλά δεν είναι μεγάλη ), προσεγγίζουμε την Βόρεια κορυφή Γκούρας με υψόμετρο 2400μ κατά προσέγγιση. Η επιστροφή πραγματοποιείται από την ίδια χάραξη.

Περισσότερες πληροφορίες μπορούν να αντληθούν από το επιμέρους κείμενο στα waypoints.

Γρηγόρης Τζομάκας

Κτίριο δεξαμενής. υψ. 1250μ. Συνεχίζουμε Βόρεια σε τρακτερόδρομο. At 39.91568N, 20.85059E

Dolini 01

Μικρή δολίνη στην είσοδο της κοιλάδας Γκούρας. Την διασχίζουμε και συνεχίζουμε βόρεια.

Dolini 02

Δολίνη σε υψ. 1870μ εντός της κοιλάδας Γκούρας. Συνεχίζουμε με Βόρεια κατεύθυνση. At 39.93948N, 20.85860E

Dolini 03

Δολίνη στην κοιλάδα Γκούρας. Υψ. 1980μ. Είτε την διασχίζουμε, είτε την κυκλώνουμε από τα Δυτικά με τραβέρσα.

Enalaktiki Rahi

Εναλλακτική παράλληλη ράχη, εκείνης Δυτικότερα. Διάσπαρτη βλάστηση που όμως δεν εμποδίζει την προώθηση. 1290μ έως 1580μ. At 39.92208N, 20.85377E

PictographSummit Altitude 0 ft

Gura Voria korifi 2400m

Βόρεια κορυφή Γκούρας. Υψ. 2400μ κατά προσέγγιση.

Haraktiristikos Vrahos

Χαρακτηριστικός βράχος στην κοιλάδα Γκούρας. Υψ. 1910μ. Συνεχίζουμε Β - ΒΔ.

Σε υψ. 1620μ εγκαταλείπουμε τον χωματόδρομο σε στροφή-πέταλο και συνεχίζουμε σε ράμπα προς Βορρά. At 39.92553N, 20.85519E

HomDromos-Monopati 1290m

Σε υψόμετρο 1290μ εγκαταλείπουμε τον χωματόδρομο και συνεχίζουμε σε ράχη με διάσπαρτα δέντρα. Αρκετές αχνές χαράξεις μονοπατιών. Βατό πεδίο. At 39.91727N, 20.85124E

Isodos Kiladas Gkuras

Σε υψόμετρο 1800μ εγκαταλείπουμε οριστικά τον χωματόδρομο και εισερχόμαστε στην κοιλάδα Γκούρας. Χιονοκάλυψη μέχρι την ύστερη Άνοιξη. Αριστερά μας ( δυτικά ) παρατηρούμε χαρακτηριστικούς κούκους στην κορυφή έξαρσης.

Isodos me traversa

Είσοδος στην πλαγιά-λούκι με τραβέρσα.

Συνεχίζουμε βόρεια εκτός χωριού σε προσωρινά ασαφές και με ένα-δυο σημεία κλειστό από βλάστηση μονοπάτι. At 39.91386N, 20.84983E

Luki-Plagia Simio 01

Λούκι-πλαγιά Δυτικού προσανατολισμού. Κατώτερο σημείο 2020μ. Έξοδος στην ράχη Γκούρας σε υψ. 2380μ. Μέγιστη κλίση 35 μοίρες. Εκτενής σάρα σε στεγνές συνθήκες.

Luki-Plagia Simio 02

Σε υψόμετρο 1580μ προσεγγίζουμε και πάλι τον χωματόδρομο και τον ακολουθούμε για 100μ προς τα ΒΑ ( δεξιά ).

Ακολουθούμε κτηνοτροφικό μονοπάτι που διατρέχει την ακμή της ράχης με κατεύθυνση Βόρεια.

Patari-Plato

Πλατό με σωρούς βράχων με προνομιακή θέα στο πλατό μεταξύ των κορυφών Γκούρας, Μεγάλων Λιθαριών, Κρεβατιού και Βλασίου. Υψ. 2010μ. Αποκτούμε οπτική επαφή με το λούκι πλαγιά που οδηγεί στον αυχένα βόρειας της Γκούρας.

Plagia-Luki Eisodos 2060 m

Είσοδος στην πλαγιά-λούκι. Κατώτερο σημείο 2020μ. Έξοδος στην ράχη Γκούρας σε υψ. 2380μ. Μέγιστη κλίση 35 μοίρες. Εκτενής σάρα σε στεγνές συνθήκες.

Rahi - HomDromos

Ακολουθούμε και πάλι χωματόδρομο προς τα Βόρεια για 200μ περίπου. Yψ. 1750μ. At 39.93242N, 20.85926E

Rahi/Kornizes

Διάνυση της ράχης ΝΑ της υποκορυφής. Εκτενείς κορνίζες χιονιού κατά τον ύστερο χειμώνα και Άνοιξη.

Η ήπια φυσική ράμπα ολοκληρώνεται χαμηλότερα ανοίγματος της ράχης. Στοχεύουμε το άνοιγμα στα ΒΔ. Διακριτά κτηνοτροφικά μονοπάτια. At 39.92739N, 20.85594E

Safes Monopati

Συνεχίζουμε βόρεια σε διακριτό πλέον μονοπάτι.

Skamneli

Σκαμνέλι. Υψ. 1160μ. Λιθόκτιστη πηγή δίπλα στην πλατεία. Συνεχίζουμε εντός του χωριού, ανηφορικά σε καλντερίμι προς Βορρά.

Εκτενής στάνη σε οροπέδιο. Υψ. 1700μ. At 39.92866N, 20.85569E

Trakterodromos-HmDromos

Συνεχίζουμε σε χωματόδρομο προς τα Β. Συναντάμε κορδέλες.

Vati Rahi

Βατή ράχη με αχνά κτηνοτροφικά μονοπάτια. Διάσπαρτη αραιή βλάστηση που δεν εμποδίζει την προώθηση. Βόρεια κατεύθυνση. 1290μ έως 1580μ. Εναλλακτικά ακολουθούμε παράλληλη ράχη στα Ανατολικά.

Voria Rahi Gkuras

Έξοδος στην ράχη Γκούρας σε υψ. 2380μ. Πορεία προς τα Βόρεια. Σε εαρινές συνθήκες πιθανή η χρήση crampons σε ενα-δυο σημεία.