Turla Mt, Vathyrevma-Turla 1781m-Leousa 1600m ( Τούρλα 1781μ Λέουσα 1600μ )

Photo ofTurla Mt, Vathyrevma-Turla 1781m-Leousa 1600m ( Τούρλα 1781μ Λέουσα 1600μ ) Photo ofTurla Mt, Vathyrevma-Turla 1781m-Leousa 1600m ( Τούρλα 1781μ Λέουσα 1600μ ) Photo ofTurla Mt, Vathyrevma-Turla 1781m-Leousa 1600m ( Τούρλα 1781μ Λέουσα 1600μ )

April 5, 2022
March 2022

near Vathýrema, Thessaly (Greece)

Τούρλα, Βαθύρρευμα- Τούρλα 1781μ - Λέουσα 1600μ - Βαθύρρευμα

Ανάβαση στο βουνό Τούρλα 1781μ με εκκίνηση από το χωριό Βαθύρρευμα Τρικάλων. Η προσέγγιση αυτή αποτελεί μια ολοκληρωμένη, ορειβατικού χαρακτήρα διαδρομή για την ανάβαση στο συγκεκριμένο βουνό ( σε αντίθεση ενδεχομένως με εκείνη που εκκινεί από το διάσελο Γκρόπας και η οποία ακολουθεί τον χωματόδρομο που οδηγεί στο καταφύγιο Κατούνας ). Το βουνό προσφέρει όμορφη περιμετρική θέα καθ' ότι εντοπίζεται στην καρδιά της Πίνδου.

Η διαδρομή πραγματοποιήθηκε Μάρτιο, με χιονοκάλυψη από υψομέτρου 1000μ. Οι κλίσεις και ο προσανατολισμός της διαδρομής με συνθήκες χιονοκάλυψης είναι πολύ πιθανό να απαιτούν χρήση crampons & piolet παρά το χαμηλό υψόμετρο του βουνού. Η διαδρομή προσαρμόστηκε στην ποιότητα του χιονιού καθώς και το ολικό σχεδόν επίπεδο χιονοκάλυψης.

Τα τμήματα της διαδρομής επιμερίζονται ως εξής:

01. Βαθύρρευμα 950μ - Χώρος με στάνη και κτίσμα 1060μ. :
Εκκινώντας από την πλατεία του χωριού ακολουθούμε χωματόδρομο. Η κατεύθυνση είναι σε γενικές γραμμές προς Νότο.

02. Χώρος με στάνη και κτίσμα 1060μ - Οροπέδιο Προσήλιο 1280μ. :
Εγκαταλείπουμε τον χωματόδρομο σε σημείο παρακείμενο του κτίσματος και συνεχίζουμε στην πλαγιά όπου παλαιές αναβαθμίδες με κατεύθυνση ΝΔ. Ξεπερνώντας συστάδα κωνοφόρων σε υψόμετρο 1180μ ακολουθούμε βατή ράχη σε βατό πεδίο προς τα Δυτικά. Σε υψόμετρο 1240μ συναντάμε και πάλι τον χωματόδρομο και τον ακολουθούμε για 150μ μέχρι την Ανατολική είσοδο του οροπεδίου Προσήλιο ( 1280μ ).

03. Οροπέδιο Προσήλιο 1280μ - Διάσελο μεταξύ Λέουσας και Τούρλας 1530μ :
Εγκαταλείπουμε οριστικά τον χωματόδρομο και στοχεύοντας αρχικά Δυτικά-ΝότιοΔυτικά περνάμε δίπλα από μοναχικά έλατα και ανερχόμαστε στην ΒόρειοΑνατολική πλαγιά της Λέουσας. Το υψομετρικό κέρδος επί αυτής είναι 200μ περίπου 1300-1500μ ενώ χαρίζει όμορφη θέα προς το συγκρότημα Αυγού, Μαρόσας, Λουπάτας. Προσεγγίζοντας τα 1500μ η παρούσα χάραξη επιλέγει αρχικά την στόχευση για την κορυφή της Τούρλας, αφήνοντας για την επιστροφή την ανάβαση στην χαμηλότερη Λέουσα. Έτσι εκτελείται τραβέρσα με στόχο την απευθείας προσέγγιση του Διασέλου Λέουσας-Τούρλας με πολύ μικρή υψομετρική απώλεια. Συνεπώς η τραβέρσα πραγματοποιείται επί της βατής πλαγιάς μόλις ψηλότερα του ανώτερου ορίου της δενδροκάλυψης ( δάσος οξιάς ). Προσεγγίζεται συνεπώς η ΝΑ ράχη Λέουσας και με μόλις 10μ υψομετρικής απώλειας προσεγγίζουμε το Διάσελο Λέουσας-Τούρλας.

04. Διάσελο μεταξύ Λέουσας και Τούρλας 1530μ - Τούρλα 1781μ. :
Ανερχόμαστε απευθείας ανατολικά σε βράχινη γραμμή επί της δυτικής πλαγιάς της Τούρλας. Σε υψόμετρο 1660μ προσεγγίζουμε το βόρειο τμήμα της επίπεδης ράχης του κύριου όγκου της Τούρλας και πορευόμαστε νότια σε πεδίο με ελάχιστη κλίση. Ξεπερνώντας το υψηλότερο τμήμα της ράχης όπου κούκος και μεταλλικό ικρίωμα μέτρησης ανέμου, απομένει η τελική ανάβαση 80μ υψομετρικής για την κορυφή.

05. Τούρλα 1781μ - Λέουσα 1600μ - Βαθύρρευμα 950μ. :
Κατά την διαδρομή της επιστροφής πραγματοποιείται μικρή διαφοροποίηση προκειμένου να ανέλθουμε στην ευρεία και επίπεδη ράχη της Λέουσας με υψηλότερο σημείο στο κέντρο της ( 1600 μ ).

Πηγή νερού δεν συναντήθηκε. Πιθανόν η ποτίστρα στο ΒΑ άκρο του οροπεδίου Προσηλίου να φέρει νερό εποχιακά. Η διαδρομή πραγματοποιήθηκε με χειμερινές συνθήκες και χιονοκάλυψη από τα 1080μ υψόμετρο.

Συνολική Απόσταση: 11.7 χλμ
Θετική Υψομετρική: + 980μ

Περισσότερες πληροφορίες μπορούν να αντληθούν από το κείμενο στα waypoints αλλά και τις λεζάντες των φωτογραφιών.

Γρηγόρης Τζομάκας

Afhenas Leousas-Turlas

Αυχένας μεταξύ των κορυφών Λέουσας και Τούρλας. Υψ. 1530μ. Ακολουθεί η ανάβαση στον κύριο όγκο της Τούρλας. Στοχεύουμε ήπιο βράχινο λειρί που προεκτείνεται του διασέλου προς τα Ανατολικά επί της Δυτικής πλαγιάς.

Ano orio Dendrokalipsis Dasos Oxias

Κινούμαστε σε μορφή τραβέρσας επί της ΒΑ πλαγιάς της Λέουσας σε υψόμετρο 1500-1530μ. Ακολουθουμε πορεία άνω του δάσους οξιάς.

Egkatalipsi HmDromu

Υψ. 1060. Ελαφρώς χαμηλότερα και ΝΑ της στάνης εγκαταλείπουμε τον χωματόδρομο και συνεχίζουμε σε ελεύθερη πορεία προς τα Νότια. Βατότατο πεδίο με παλαιές αναβαθμίδες. Διάσπαρτα δέντρα. Κτηνοτροφικές χαράξεις. Διατηρούμε πορεία παραπλεύρως της στάνης.

PictographTree Altitude 4,190 ft

Elato / Stani

Υψ. 1300μ. Διερχόμαστε πλησίον μοναχικού αιωνόβιου ελάτου και πλαιάς στάνης. Συνεχίζουμε προς τα Δυτικά ανηφορίζοντας. Συναντάμε και πάλι ορισμένα αιωνόβια έλατα. At 39.43379N, 21.40707E

Hmdronos Diastavrosi Aristera

Υψ. 1050μ. Διασταύρωση χωματόδρομου. Επιλέγουμε την αριστερή ( Ανατολική ) διακλάδωση σε τρακτερόδρομο. Συνεχίζουμε επί του τρακτερόόδρομου μέχρι σημείου κάτω από κτίσματα ( παρεκκλήσι ίσως και στάνη ). At 39.44001N, 21.41264E

Ikrioma

Ικρίωμα μέτρησης ανέμου μερικώς κατεστραμμένο πέριξ του υψηλότερου τμήαμτος της ομαλής πλατιάς ράχης βόρεια της Τούρλας. Συνεχίζουμε προς τα Νότια.

Koukos

Εξαρση επί της επίπεδης ράχης της Τούρλας με ποιμενικό κουκο. Υψ. 1700μ περίπου. At 39.41502N, 21.41363E

Lakka

Λάκκα 100μ βορειότερα της προκορυφής της Τουρλας. At 39.41655N, 21.41212E

PictographSummit Altitude 0 ft

Leousa 1600m

Το υψηλότερο σημείο στο εκτενές πλατό της κορυφής της Λέουσας. 1600μ κατά προσέγγιση.

Leousa Ipsometrikon 1599m

Υψομετρικός στύλος στο ΒΔ σημείο του πλατό της Λέουσας. 1599μ. At 39.42975N, 21.39973E

NA Rahi Leusas

Σημείο στην ήπια και σχετικά ευρεία ΝΑ ράχη της Λέουσας. At 39.42417N, 21.40713E

Photo ofOmaili Poria stin Epipedi rahi Tourlas Photo ofOmaili Poria stin Epipedi rahi Tourlas Photo ofOmaili Poria stin Epipedi rahi Tourlas

Omaili Poria stin Epipedi rahi Tourlas

Προσεγγίζοντας την καμπούρα της Τούρλας ακολουθούμε πορεία προς Νότο επί της ομαλής πλατιάς ράχης.

Εγκαταλείπουμε οριστικά τον χωματόδρομο και εισερχόμαστε σε οροπέδιο με ονομασία χάρτη Προσήλιο στην Βόρεια βάση της κορυφής Λέουσας. Ακολουθούμε Δυτική αρχικά πορεία.

Palees Anavathmides

Πορεία προς τα Ν-ΝΔ σε παλαιές αναβαθμίδες.

Κτίσμα 1060μ.

Patari

Πατάρι σε υψ. 1530μ στην ΒΑ πλαγιά της Λεόυσας. Συνεχίζουμε σε πορεία τραβέρσας προς τα Νότια. At 39.42918N, 21.40484E

Προσεγγίζουμε και πάλι τον χωματόδρομο και τον ακολουθούμε προς τα Δυτικά για 120μ μέχρι την ακμή οροπεδίου. At 39.43429N, 21.41022E

Ράχη σε βατό πεδίο. Διάσπαρτοι θύσανοι θάμνων. Την ακολουθούμε προς τα Ν-ΝΔ. Υψ. 1190μ.

Sistada Konoforon

Περνάμε παραπλεύρως συστάδας κωνοφόρων και πίσω της σε υψ. 1100μ ακολουθούμε την ακμή της ράχης προς τα Ν-ΝΔ.

Κτηνοτροφική εγκατάσταση σε υψόμετρο 1070μ. Περνάμε παραπλεύρως της στάνης ανερχόμενοι σε παλαιές αναβαθμίδες προς νότο. At 39.43741N, 21.41348E

Traversa

Πλησιάζοντας την μακριά επίπεδη κορυφή της Λέουσας, συνεχίζουμε σε τραβέρσα προς τα ΝΑ. Υψ. 1500μ. Σκοπός να μην χάσουμε υψομετρική προσεγγίζοντας το διάσελο αυτής με την Τούρλα. Στοχεύουμε πορεία άνω της δενδροκάλυψης (δάσος οξιάς). At 39.43162N, 21.40323E

Tsimentodromos Diastavrosi

Ο τσιμεντόδρομος ολοκληρώνεται σε διασταύρωση. Ακολουθούμε την αριστερή ( Ανατολική ) διακλάδωση και συνεχίζουμε σε χωματόδρομο ανηφορίζοντας αμέσως δεξιά.. Υψ. 970μ. At 39.44258N, 21.41243E

Turla 1781m

Κορυφή Τούρλας 1781μ. Εντυπωσιακή θέα καθ' ότι βρίσκεται στην καρδιά της Πίνδου. At 39.40861N, 21.41488E

Vathyrrevma Platia Ekklisia

Η πλατεία του χωριού κτισμένη σε υψόμετρο 950μ. Εκκλησία, πηγή. Εκκινούμε την πορεία μας παράλληλα της περίφραξης της εκκλησίας σε τσιμεντένια σκαλιά. Κατεύθυνση Νότια.

Voria Rahi / Teliki Anavasi

Η βόρεια ράχη της Τούρλας. Μέτρια κλίση.

VorioAnatoliki Plagia Leousas

Κερδίζουμε ύψος επί της ΒΑ πλαγιάς της Λέουσας. Υψ.κέρδος 200μ περίπου 1300-1500μ. Όμορφη θέα προς το συγκρότημα Αυγού, Μαρόσας, Λουπάτας.

Vrahini Grammi Ditiki Plagia

Από τον αυχένα Λεόυσας-Τούρλας ανερχόμαστε προς τα Ανατολικά στην δυτική πλαγιά του όγκου της Τούρλας ακολουθώντας χαρακτηριστική γραμμή βράχων - λειρί. Κάλυψη 150μ υψομετρικής περίπου.