Photo ofTurbin to Golbashi peak in Islamic peninsula قله گل باشی از کنار توربین در جزیره شاهی مسیر شرقی قله Photo ofTurbin to Golbashi peak in Islamic peninsula قله گل باشی از کنار توربین در جزیره شاهی مسیر شرقی قله Photo ofTurbin to Golbashi peak in Islamic peninsula قله گل باشی از کنار توربین در جزیره شاهی مسیر شرقی قله

February 16, 2024
February 2024

near ‘Asgarābād, East Azerbaijan (Iran)

We tried to find a suitable rout to get Gol bashi peak, witch we couldn't done completely from north rout via Teimurlu village.
The path was incredible nice and green and full of springs.
3 hours time with 5 kilometers distance was the hiking meno.
It should be better if it is hiked on April rather than February.

جمعه ای مه الود و نسبتا سرد بهمن ماه برنامه یافتن مسیری جدید برای صعود به قله گول باشی در شمال جزیره را رقم میزد.
چند هفته قبل بدلیل برف سنگین و لغزندگی صخره ای نتوانستیم از جبهه شمالی و از روستای تیمورلو صعود را به اتمام برسانیم، لذا بدنبال مفری برای صعود بودیم که مسیر شرقی از کنار توربین منطقی بنظر رسید و با احتیاط انرا آزمودیم، درنتیجه صعود شروع شد. هیچیک از اعضای گروه تصور نمی‌کردند با مسیری این چنین متحیر العقول در جزیره اسلامی ( که قبلا انرا خشک می انگاشتیم و بزور چشمه ای در راه صعود می یافتیم ) روبرو شوند.
سراسر مسیر صعود جویبار و آبشارهای کوچک و پوشش خزه ای صخره ها در هر دو طرف دره و سبزی و طبیعت بکر و وحشی مهیای استقبال از گروه ما بود.
باری مشعوف از طبیعت منطقه از دره شرقی قله صعود کردیم و بسیار لذت بردیم.
3 ساعت زمان صعود بود و 5 کیلومتر مسافت در مسیری نسبتا صخره ای و تا حدی لغزنده بدلیل گل سنگهای مرطوب، اما سبز و مهیج که سرعت صعود را در نیمه دوم مسیر بطور قابل ملاحظه ای کاهش می‌داد.
در واقع دره بطرز ماهرانه ای شما را تا قله می‌کشاند بی آنکه محتاج یال باشد‌.
گرچه ما در اواخر بهمن این برنامه را اجرا کردیم اما فروردین ماه می‌تواند زمان ایده آل برای این قله خشن باشد بشرطیکه طول روز بارانی نباشد. مسیر شرقی رو به افتاب نیست و تا اواخر بهمن معمولا برفی است.
ما از یال صعود نکردیم اما انگار این دره جادویی نقش یالی سبز برایتان بازی می کند و در قسمت عمده ای از مسیر دره رودی زلال با منشا صخره های مسیر دو طرف دره شما را همراهی می‌کند.
قله گل باشی ۳ مسیر صعود دارد :( لااقل من اینگونه می اندیشم)
مسیر شمال غربی از تیمورلو، مسیر جنوب شرقی از سرای و سرانجام مسیری که ما از شرق پیمودم از کنار توربین بعد از بهرام اباد و قبل از قبچاق ومن بدلایل فنی و زیباشناسانه مسیر شرقی را پیشنهاد میکنم.
در روز قبل از صعود من دو مسیر رسم کرده بودم یالی و دره ای و در ابتدای ورود به مسیر متوجه شدیم دره خطر بهمن ندارد و می‌توانیم از یال صرفنظر کنیم زیرا احتمال وجود بریدگی و پرتگاه در مسیر یالی وجود داشت، مشکلی که قبلا در صعود از مسیر شمال غربی با آن مواجه شده بودیم و بدین ترتیب بود که دره را انتخاب کردیم و واقعا انتخاب بجایی بود و شد آنچه می‌بایست بزیبایی می‌شد.
من با وجودیکه قریب به ۴۰ سال است در جزیره در زمستانها صعودهای مختلفی داشتم تازه متوجه شدم که اصلا جزیره را بخوبی نمی شناختم و باید بدنبال مسیرهای ناشناخته بود‌. اگر از تراک این مسیر استفاده کنید برای رسیدن به قله کار مشکلی ندارید. کافی است از سمت چپ وارد جاده خاکی شوید و ۲ کیلومتر بعد از اتومبیل پیاده شده و مطابق تراک شروع به صعود کنید ( از مارک سبز)
دوستانیکه با ما نبودند فرصتی استثنایی از دست دادند.

Summit قله گول باشی

توربون

• Photo of saderi
    saderi Mar 29, 2024

سلام متاسفانه نتوانستیم برنامه شما را ادامه مسیر بدیم و برای نوی قیت کردن پول می خواهو که ما نمی توانیم واریز کنیم. برنامه های شما عالیست