Tuc de Ratera i circular al Pic de Saboredo, des de Refugi d'Amitges.

Photo ofTuc de Ratera i circular al Pic de Saboredo, des de Refugi d'Amitges. Photo ofTuc de Ratera i circular al Pic de Saboredo, des de Refugi d'Amitges. Photo ofTuc de Ratera i circular al Pic de Saboredo, des de Refugi d'Amitges.

1971
July 2, 2022
July 2022

near Espot, Catalunya (España)

Tuc de Ratera (2.861mts - Pallars Sobirà/Val d'Aran), 100cims Essencial.

Pic de Saboredo (2.830mts - Pallars Sobirà), nou 100cims.

Ascenció a Ratera molt fàcil.
Ascenció Circular a Saboredo força exigent i difícil.

En aquest recorregut assolim dos cims que amb el mateix track els podem fer d'un en un doncs conflueixen molt a prop del refugi d'Amitges, cal dir que són dos cims ben diferenciats:

Tuc de Ratera és un magnífic gran cim fàcil d'assolir per a tothom avessat a muntanya, el camí està molt fressat i clar de seguir (Carros de Foc), un cop arribats a Coll de Ratera deixem el GR-11 i comencem a pujar seguint fites per camí pedregós i força fressat que va fent algunes ziga-zagues per suavitzar el pendent, a cim hi trobem una gran fita cimera i l'espectacle està servit, uns nois que vàrem coincidir a cim van comptar 45 estanys a la vista a més d'altres innumerables grans cims, Aigüestortes s'ofereix en estat pur.
Després de badar com sempre i de la sessió de fotos, retornem pel mateix camí fins a prop de refugi (waitpoint) per atacar Pic de Saboredo. Tuc de Ratera està inclòs al repte dels 100cims de la feec triat com a Cim Essencial.

Pic de Saboredo l'hem assolit en difícil recorregut circular, hem buscat i seguit senders del mapa d'Alpina i els corriols són molt estrets, poc fressats i es desdibuixen sovint, la circular comença on desguassa l'aigua de l'Estany de la Munyidera cap a l'Estany d'Amitges (Waitpoint/foto), anem a esquerra i ja comencem a posar alguna mà a terra, després enfilem amunt en direcció a la base de les espectaculars Agulles d'Amitges, és tram rocós en forta pujada i on trobem de tant en tant alguna fita que ens tranquil·litza, també curtets trams herbats on s'intueix pas fressat, posem mans a terra moltes vegades però es grimpa molt fàcilment, tram molt lent i incòmode com s'avisa que serà tota la ruta.
Arribem al coll que separa les Agulles d'Amitges del Saboredo (waitpoint/foto) i tenim davant la llarga pala de roques i herba per on clarament cal ascendir, no hi esbrinem corriol concret, sí alguna fita de tant en tant, està clar que hem triat un accés poc transitat i exigent, seguim doncs amunt sense treva i arribant dalt tenim un mur de roca que envolta l'avantcim, cal fer un flanqueig a dreta per tram quelcom herbat i abans de canviar de vessant ja comença el tram més tècnic de la ruta, algun pas quelcom aeri on les mans són imprescindibles i anem buscant roca per roca la millor manera d'avançar, tot molt lent, cap punt arriba a ser un ll° però en algun poc li falta.
Arribem a cim i l'esclat de joia i satisfacció per l'esforç i el repte assolit ens recompensa, hi trobem una fita cimera en precari equilibri que val més no tocar gaire, badem, fotos, pícnic del refugi i després d'una bona estona comencem a baixar, el primer pas des de cim ja és una vertical però curta desgrimpada fàcil per accedir al pedregós camí del vessant d'Amitges, seguim baixant per tram tarter i relliscós fins a enllaçar amb el fitat camí que ve per la coma des de l'Estany a Coll d'Amitges, trobem estaques/fita amb pintura groga de tant en tant, cal seguir-les i no perdre-les de vista, nosaltres les hem perdut i ens hem decantat cap a dreta sota les Agulles d'Amitges per la seva cara oriental, per no fer enrere ha estat una baixada més dura, vertical, tècnica i lenta del necessari, molt millor anar a buscar el sender que puja a Coll de La Trampa des d'Estany d'Amitges, també pedregós i rocós però molt més còmode.
Acabem la canal sota Agulles i arribem també vora l'Estany, retrobem i tornem a seguir fites i estaques al llarg d'aquest i tanquem circular on ens refresquem i mullem per apaivagar la calor, tot seguit Fí de ruta arribant a Refugi.
Pic de Saboredo és un nou cim inclòs al repte dels 100cims de la feec.
La qualificació de ruta és solament tècnica, com sempre, els waitpoint us donaran també informació addicional.

Per accedir a Refugi d'Amitges hi ha diferentes opcions:
En taxi fins al mateix refugi 25€ (pista de roques i pedres que ha de semblar que vas dins d'una terrible batedora).
Taxi fins Sant Maurici 5,75€ i seguir a peu (seguint pista o molt més agradable per Cascada de Ratera / la nostra opció), (4,75km / +440).
O en cotxe propi fins aparcament de Prats de Pierró i llarga ruta a peu fins a Refugi passant també per Sant Maurici (9,5km / +650).
L'estació de taxis és a Espot just devant de la gran zona d'aparcament arribant al poble.

He d'esmentar que a Refugi d'Amitges hi hem estat molt còmodes, ben equipat, força i bon menjar i bons serveis, dutxa ufff... quin plaer!!
S'agraeix la bona disposició del personal al carreg.

ATENCIÓ: La cobertura mòbil és nula, només a Refugi i prop del mòdem podem accedir a un wifi lliure força saturat.
Gaudiu-ne amb respecte i en boníssima companyia tant com jo.
Salut i bones rutes.

Inici ruta, refugi d'Amitges.

Cap a Port de Ratera.

Estany del port de Ratera, cruïlla amb el GR-11.

Coll de Ratera.

Vistes des d'avantcim.

Cim Tuc de Ratera.

Estanyol i cometes de Ratera.

Tram rocós amunt.

Collada d'Agulles d'Amitges.

Vistes pujant a Saboredo.

Tram d'avantcim més tècnic.