Photo ofTuc de Ratera, Gran Tuc de Crabes, Tuc de Bergús i Gran Tuc de Colomers, amb volta als llacs Photo ofTuc de Ratera, Gran Tuc de Crabes, Tuc de Bergús i Gran Tuc de Colomers, amb volta als llacs Photo ofTuc de Ratera, Gran Tuc de Crabes, Tuc de Bergús i Gran Tuc de Colomers, amb volta als llacs

August 6, 2018
August 2018

near Baqueira-Beret, Catalunya (España)

Aquesta ruta té inici i final al punt on paren els taxis entre el 15 de juny i 15 de setembre, havent d'aparcar nosaltres a Banys de Tredos. El viatge són 5 euros/persona en horari turista, de 9 a 18.30h. Si pacteu amb algun taxista servei a una altra hora, pot sortir per 40 o 50 euros el viatge (a repartir).

Aquesta ruta combina la major part de la volta gran als llacs de Colomers amb l'ascensió a quatre cims, dos d'ells al llistat dels 100cims de la FEEC. La part de la volta als llacs està ben marcada amb pintura vermella (i groga quan coincideix amb la volta petita). Per pujar al Port de Ratera trobem marques de GR. I per pujar al Tuc de Ratera hi ha un corriol fitat molt visible i fàcil de seguir. A la resta de la ruta es fa bastant més difícil seguir fites, o directament no n'hi ha.

Hi ha un tram difícil, la pujada al coll que separa Gran Tuc de Crabes del Tuc de Bergús. Tot i que surt marcat com a pas en alguns mapes i hi ha diversos tracks que hi passen, es tracta d'una canal de fort pendent de terra i rocs trencadissos, que fan la pujada per allà bastant penosa i dura. I la baixada si es fes al revés la ruta deu ser també delicada degut al fort pendent... Per sort, quan arribem al collet, el terreny canvia completament tornant-se molt suau i herbat, i fins i tot apareix un petit estanyet a la conca que formen aquests cims entre ells.

Des del Tuc de Bergús anem a buscar el collet on acaben els petits estanyets que hi ha aquí dalt, i abans d'arribar-hi busquem pas per on ens sembla intentant perdre el mínim d'alçada, ja que després haurem d'anar direcció al Portell de Colomers però sense arribar-hi, doncs uns metres per sota seu trobarem ja fites que ens faran flanquejar sota les parets de la cresta primer, i per dalt després fins la base del Gran Tuc de Colomers, el qual flanquejarem (neu possible fins agost!) per pujar al collet per una canal terrosa però més senzilla que la del Ratera al Bergús. Des d'aquest collet podem també ascendir la cota 2909m, que al llibre del 2900 de Catalunya apareix mencionada com el Petit Tuc de Colomers. Des del collet només cal seguir, fàcilment, fins al cim del Gran Tuc de Colomers.

Per baixar de la cresta de nou cap als llacs tenim diverses opcions. Una és el Portell de Colomers, una canal molt a prop de la paret sud del Tuc de Bergús, i que surt marcat també com a pas a diversos mapes. Un altre pas marcat a mapes i fet en alguns tracks és una marcada canal de rocs prop d'on nosaltres fem el descens, començant al collet 2760m entre les cotes 2796 i 2792. Per on nosaltres fem el descens des de la cresta fins al Estany del Cap de Colomers, tot i que no apareixia com a camí als mapes que portàvem carregats, està ben fitat i la part més dreta és bastant curta i senzilla, després de seguida ja és una tartera de blocs grans molt menys exposada. Creiem que és una molt bona opció de pujada i baixada a la cresta. Una altra opció implicava allargar la ruta fins al Tuc Blanc i baixar per l'esperó nord cap al Estany Gelat, això acurtaria la volta de retorn, però sense tenir ressenya (portàvem un track que hi passava però no la descripció) no ens vam voler aventurar a veure com de difícil era tenint en compte que ja anàvem cansats. Després hem llegit que no presenta dificultats remarcables.

El retorn es fa llarg amb el cansanci acumulat i la duresa dels terrenys per on hem transitat, però còmode seguint les marques vermelles (a vegades es fàcil perdre-les de vista) i molt agradable per les vistes dels estanys. A destacar també l'esbelt Tuc de Podo!

TEMPS TOTAL: 12h

Gran Tuc de Colomers

Cota 2908, Tuc Petit de Colomers

Tuc de Pòdo

Marques vermelles, volta gran llacs