Travessa Lyskamms Oest - Est

July 21, 2021
July 2021

•   5 2 Reviews

near Staffal, Valle d’Aosta (Italia)

Travessa dels Lyskams Oest - Est, des del Refugi Quintono Sella al Campanna Giovanni Gnifetti.
Expedició Llampec a la travessa dels Lyskamms. Es necessiten quatre dies:
1er dia: de Barcelona a Stafal, darrera població a la vall de Gressoney, on caldrà agafar el telefèric de pujada i de tornada. Són 900 km o sigui que aquesta jornada ja està plena. S'arriba a mitja tarda a Stafal, per instal·lar-nos en petit hotel Nordend, i després sopar i dormir.
2on dia: Esmorzar a primera hora (7:30h), ens vestim per pujar fins el Refugi Quintino Sella. Tenim tot el dia per pujar, ho farem a poc a poc per anar aclimatant-nos a l'alçada. El refugi està a 3.585mt, o sigui que val la pena pujar lentament, menjar un a mica i beure bastant. Prenem primer un telecabina i després un telecadira fins a Bettaforca, a 2.744mt. Ens caldrà remuntar els 800mt de desnivell fins el refugi, que ho fem amb unes tres hores i quart. La pujada és molt suau fins el coll de Bettolina superior, on comença una petita cresta equipada amb cables i un pont de fusta, sense massa dificultat. Hem trobat algunes congestes de neu, però com ja s0ha estovat una mica es pot pujar sense grampons.
Arribem al refugi sobre les 13h. Tenim fins les set de la tarda de temps per descansar, aclimatar-nos i preparar el material de demà. Cal hidratar-se, menjar bé i dormir bé.
3er dia. Esmorzem a primera hora, és a dir a les 4:30h. Sortim a les 5:15h quan comença a clarejar, equipats ja amb grampons, piolet, frontal i encordats. Durant tota la jornada caminarem sobre neu i gel.
La pujada també comença suau, després tenim un primer tirapits per guanyar alçada sota la Punta Perazzi. Un altre tram suau i de nou un segon tirapits més exigent per situar-nos ja sobre els 4.000mt: som al Felikhorn, de 4.087mt. A partir d'aquí les vistes són espectaculars. Anem veient permanentment la cresta del Lyskamm, i les diferents cordades que van davant nostre.
Al cap de poc ja som dalt del Lyskamm Oest o Occidental, de 4.479mt, sense massa dificultat. Trobem la neu força compacta i dura, bones condicions per progressar amb els grampons. I la traça està molt ben definida.
A partir d'aquí, hi ha una petita cresta que caldrà sortejar. Una desgrimpada que decidim assegurar fent un petit rappel de 8 o 10mt. Deixem la cresta i sortim de nou a la cresta del coll de Lyskamm, ens queda la darrera pujada al Lyskamm est.
Cim del Lyskamm est o oriental, de 4.527mt. La panoràmica és espectacular: Campana Marguerita, Punta Parrot, Zumteinpitze, Piràmide de Vincent, etc...
Baixem al Lysjoch, la plana gelera que baixa del Mont Rosa, on ens aturem, ens desabriguem i mengem i bevem.
Tornada per la traça popular que baixa del Mont Rosa, amb la neu ja més tova i força calor. Accedim al refugi Gnifetti per la cara nord, on hi ha una petita grimpadeta equipada.
Arribada aproximada a les 14h, tenim tota la tarda per descansar, fins les 7. Sopar i a dormir.
4art dia: Esmorzem a les 5 del matí perquè ens hem despertat com la resta d'alpinistes.
Sortim a les 6:15h del matí, desgrimpem per accedir a la congesta de neu on ens posem de nou els grampons i agafem bastons.
Passada la congesta ens els traiem i ja no els tornarem a posar.
Arribem a Punta Indren, on agafarem el primer telecabina a les 8 del matí fins a Passo Salati. Aquí prenem el segon telecabina fins Stafal, on tenim el cotxe.

De tornada decidim passar per Chamonix. Ens traiem les botes i tirem avall. Passat el tunel del Montblanc, baixant a Chamonix, ens fem una dutxa celestial amb la furgoneta del Gabriel. Arribem a Chamonix nous, nets i polits. Fem una pizza ràpida per dinar a les 12h i marxem de tornada cap a Barcelona. Arribem sobre les 22h.

Grau de dificultat: he posat difícil perquè és necessari tenir experiència en alpinisme, progressió en neu i en cordada i saber muntar i baixar el rappel, tot i que es pot evitar si et mous amb agilitat i seguretat per aquests llocs.
Per a qualsevol alpinista experimentat, aquesta travessa en bones condicions de neu i meteorològiques, és relativament fàcil.

La travessa dels dos refugis l'hem fet amb 8 hores, tot i que es pot anar més ràpid, teniem la possibilitat de gaudir de les panoràmiques, i estalviar temps d'espera al Refugi Gnifetti. Malgrat que vam intentar cancel·lar la reserva per mirar de baixar directe a Stafal i guanyar temps per tornar a Barcelona, no ens van voler retornar el dipòsit de 120€.

La travessa dels Lyskamms es fa en els dos sentits. Nosaltres vam ser quatre cordades que ho vam fer en aquest sentit, i ens vam creuar amb tres que ho feien en sentit contrari.

Coll de Felik

Punta Indren

Passo dei Salati

Stafal

Punt de partida on agafarem els dos telefèrics: pujada al Quintino Sella pel Bettaforca i baixada del Gnifetti per Punta Indren i Passo Salati. També haurem de deixar la furgoneta aparcada 2 dies en lloc de NO pagament.

Cresta del Lyskam

Petit rappel per desfer-nos amb seguretat i agilitat aquesta desgrimpada amb roca i gel

• Photo of xtorrescanals
    xtorrescanals Jul 21, 2021

Una magnífica travessa amb un important desnivell i una aresta preciosa ... i si el dia acompanya, unes vístes de luxe amb el Cerví i els quatre mils del Montrosa.

• Photo of marc3m
    marc3m Jul 21, 2021

Xavi, saps si el Carli té wikiloc? el podria afegir també...

• Photo of llampecAAG
    llampecAAG Jul 23, 2021

Espectacular travessa, fotos, climatologia i grup!!. Enhorabona !!!