تنگ کارزیاد به تنگاب

2 days one hour 58 minutes
April 3, 2020
March 2014

near Dehkadeh-ye ‘Ashāyerī-ye Khomār Beygī, Fars (Iran)

برنامه ریزی های قبلی همه ما را در ساعت 2 عصر روز چهار شنبه 6 – 8 – 1393 جلوی خانه کوه جمع کرد و بعد از جمع آوری وسایل و با 15 دقیقه تاخیر حرکت خود را به وسیله یک دستگاه نیسان به سوی تنگ خشکنه که آغاز مسیر کوهپیمایی بود شروع کردیم . نزدیک ساعت 3:15 دقیقه حرکت خود را از ابتدای تنگ خشکنه به سوی تنگ کارزیاد شروع کردیم ابتدای مسیر را در رودخانه طی نمودیم و پاکوب عشایر را ادامه دادیم تا به گردنه اول رسیدیم . کمی استراحت نموده و سپس مسیر را ادامه می دهیم تا بعد از حدود یک و نیم ساعت کوهپیمایی ساعت 4:45 به ابتدای تنگ کارزیاد رسیدیم . قرار بود که شب مانی در آنجا داشته باشیم و چون هوا ابری بود چادر ها را علم کرده و استراحتی نموده سپس شام را آماده کرده و بعد از صرف شام و چای روی آتش نم نم باران ما را به سوی چادر ها هدایت کرد . حدود یک ساعت باران هوا را بسیار مطبوع کرد کرد و بوی علف ها را به مشام می رساند . شبی بسیار زیبا را به صبح رسانده و صبح ساعت 6:30 دقیقه تز خواب برخاستیم تا صبحانه خوردیم و وسایل و چادرها را جمع کردیم ساعت 8:30 دقیقه بود .
ساعت 8:30 حرکت خود را به سوی آبادی شیردان و سکده و داربست ادامه دادیم مسیر بسیار زیبا و هوا بسیار مطبوع و دلپذیر بود هوای ابری نیز به زیبایی مسیر می افزود ساعت 12 به آبادی سکده و داربست رسیدیم مقداری آب از آنجا برداشتیم در همین حال یکی از دوستان که سر کوله خود را باز گذاشته بود و آن را رها کرده بود متوجه شد که سگ گرسنه عشایری نان های او را به یغما برده و شادانه آن را صرف می نمود و این تجربه ای برای همه شد که هیچ وقت در کوه سر کوله خود را باز نگذاریم .
حرکت خود را از آبادی سکده به سمت قله بازگیر شروع کردیم شیب مسیر نیز کم کم زیاد می شد و مسیر با کوله های سنگین سختی خود را نشان می داد . ساعت 1:45 دقیقه به منطقه ای به نام دو خار (دوغار) رسیدیم . وقت ناهار بود ولی چون همه افراد سیر بودند مسیر خود را به سوی قله ادامه دادیم بیشترین ارتفاعی که GPS بر روی خط الراس نشان داد 2544 متر بود که تا قله که حدود 2600 متر بود فاصله کمی داشتیم . قله های چاه برف و دوقلو نیز در روبروی ما نمایان گردید . چون می خواستیم سریع تر به چاه بازگیر که محل کمپ شب دوم بود برسیم از رفتن به قله منصرف شدیم .
ساعت 4:45 دقیقه بعد از گذر از خط الراس به آبی کمی رسیدیم حدود 1 ساعت در آنجا استراحت کرده و حرکت خود را به سوی چاه باز گیر ادامه دادیم نهایتا ساعت 6:15 به محل کمپ رسیدیم . طبیعت در ضلع شمالی کوه زیباتر بود کوه سراسر سبز درخت های ارژن ، بادام کوهی ، کیکم و بنه تازه جوانه زده و سبز شده بود و هوای مطبوع هر کسی را ترغیب می کرد تا 2 روزی در طبیعت دور از انسان بماند . چادر ها را علم کرده سپس اطراف گشتی زده هیزم برای آتش جمع کرده و چند عکس یادگاری گرفتیم . آسمان صاف نوید شبی زیبا ، پر ستاره و سرد می داد . شام و نهار که یکی شده بود را خوردیم و 2 ساعتی را در کنار آتش به نظاره آن و آسمان پرستاره مشغول شدیم . تاریکی شب نیز جای خود را به سپیدی صبح می داد . خوابی لذت بخش بعد از حدود 9 ساعت کوهپیمایی داشتیم .
صبح ساعت 8 از خواب بر خاسته صبحی دل انگیز در دشتی سبز و پر درخت و همچنین گلخانه ای طبیعی از انواع گل های مثل لاله (سفید ، زرد و قرمز) بابونه و ... که نام آن ها را نمی دانم در آنجا و در مسیر روز قبل بود . نهایتا بعد از صرف صبحانه ساعت 10 بعد از جمع آوری وسایل و کمپ حرکت خود را به سوی چشمه تنگاب ادامه دادیم مسیر بسیار زیبا و بکر بود هر چه ارتفاع کم می شد به خاطر گرمتر بودن هوا درختان نیز سبز تر شده بودند . نهایتا ساعت 14 به چشمه تنگاب رسیدیم گرمای ظهر به ما اجازه آب تنی می داد که این فیض را از دست ندادیم و آب تنی نمودیم . سپس نهار را آماده کرده و خوردیم . استراحتی نیز نمودیم و بعد از آن حرکت خود را به سوی جاده ادامه دادیم .