Tashger peak , قله تشگر

May 8, 2021
March 2021

•   5 9 Reviews

near Zākīn, Hormozgan (Iran)

صعود و فرود به قله تشگر از مسیر روستای زاکین
(بام استان هرمزگان)
قله تشگر در کوهستان هماک یا همای در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر بندرعباس و قسمت جنوبی شهرستان حاجی آباد قرار گرفته است. این قلل به عنوان بلندترین کوههای استان هرمزگان شناخته می شوند. از نزدیک ترین مناطق مسکونی به این قسمت می توان به روستای زاکین اشاره کرد.
رایجترین مسیر صعود به قله تشگر از طریق روستای زاکین از توابع دهستان سیاهو شهرستان بندرعباس می باشد. برای رسیدن به این روستا می توانید خودتان را به بندرعباس رسانده و سپس به سمت حاجی آباد، روستای درگز، روستای سیاهو و در نهایت روستای زاکین بروید.
در روستای زاکین یک جاده خاکی وجود دارد که به ابتدای مسیر می رسد. از اینجا مسیر به سمت شمال امتداد پیدا می کند. شاخصه این قسمت باغ های میوه به خصوص نارنگی هستند. در ارتفاع ۱۶۶۶ متری مسیر یک چشمه آب وجود دارد که قابل شرب است. در ارتفاع ۲۵۸۰ متری مکانی مناسب شبمانی هست که اغلب عشایر کپرهای خود را دایر می کنند. پوشش گیاهی این ناحیه درختان سرو می باشد.
ادامه مسیر از اینجا با شیب ملایمی شروع شده و سپس رفته رفته شیب بیشتر می شود. نهایتا به قله خواهید رسید.
میزان پیمایش مسیر حدود ۹.۵ کیلومتر می باشد و مسیر صعود به تشگر دارای درگیری فنی نیست. ارتفاع پای کار صعود ۱۶۳۰ متر می باشد. بنابراین برای صعود به قله بایست حدود ۱۶۰۰ متر ارتفاع بگیرد.
موقعیت جغرافیایی :
جاده حاجی آباد- روستای سیاهو- روستای درگز- روستای زاکین.
مسیرهای صعود :
مسیر شمالی: هماک
مسیرهای جنوبی: روستای توتنگ – روستای زاکین.
مسیر رایج صعود:
روستای زاکین، حرکت به سمت شمال و سپس از روی یال به سمت شرق.
دسترسی به آب :
چشمه قابل شرب،ارتفاع ۱۶۶۶ متر.
چشمه پرزردو غیرقابل شرب،ارتفاع ۲۱۶۲ متر.
چشمه چاه ملک غیرقابل شرب،ارتفاع ۲۵۹۴ متر.
محل شب مانی :
در ارتفاع ۲۵۰۰این مکان شامل کلبه های ساخته شده توسط سنگ و برگ درختان خرما است.
نزدیک ترین مرکز درمانی :
استان هرمزگان – خانه بهداشت روستای گل ملک.
بهترین فصل صعود:
زمستان
پوشش گیاهی:
درارتفاعات میانی بادام کوهی ، بادامک ، بنه ، قیچ ، آبنوس ، گون و در ارتفاعات بالا ارس ، زیتون وحشی از گیاهان غالب منطقه می باشند. انواع میوه شامل نارنگی ـ انگور ـ گردو ـ خرما ـ انجیر ـ زردآلو می باش
گوناگونی جانوری:
قوچ و میش ،کارکارال ، خرس سیاه ، پلنگ ، گربه وحشی ، و در تپه ها و مناطق دشتی جبیر، روباه معمولی ، کفتار ، گراز ، خدنگ و انواع جوندگان تشکیل می دهند. پرندگان غالب منطقه از گونه های کبک و تیهو می باشند که در تمام فصول سال به وفور یافت می شوند. انواع پرندگان شکاری ، جغدها و پرندگانی نظیر دیدوک زنبورخورها ، کیلو ، سبزقباها ، باقرقره ، سسک ها ، دم جنبانک ، چک چک و….. دراین منطقه زیست می کنند.
منابع: موج کوه و بریم کوه
گزارش صعود:
یک روزه مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
شرکت کننده:محمد کیانی (انفرادی)
ظهر پنجشنبه ساعت ۱۲ از کنار پلیس راه دو راهی نهاوند شهر کنگاور سوار اتوبوس کرمانشاه به اصفهان شدم.
همه بلیط های اتوبوس برای رفت و برگشت را به صورت اینترنتی رزرو کرده بودم.
ساعت ۱۹:۳۰ سوار اتوبوس اصفهان به مقصد بندرعباس شدم.
صبح روز جمعه ساعت ۱۰ نرسیده به بندرعباس ، در دو راهی روستای سیاهو پیاده شده و با یک اتومبیل گزری راهی روستای زاکین شدم.
از روستای زاکین با موتور سیکلت آقای عبدالله آرامش ( کوهنورد و راهنمای با محبت ،از اهالی روستای زاکین)
جاده خاکی حدود ۶ کیلومتر را تا ابتدای مسیر پاکوب کوه طی کردیم.
شایان ذکر است که کوهنوردان عزیز برای شب مانی در روستا ، یا کرایه نیسان برای پیمودن رفت و برگشت از جاده خاکی نا هموار تا پای کوه ، و یا استفاده از راهنمای بومی می‌توانند از قبل با ایشان هماهنگ کنند.
شماره تماس آقای عبدالله آرامش ۰۹۱۹۰۲۷۰۷۰۹ می باشد.
روز جمعه ساعت ۱۱:۱۰ مورخ ۱۵ اسفند ماه از ابتدای مسیر پاکوب و انتهای جاده خاکی سنگ لاخی و نا هموار صعود انفرادی خود به قله تشگر را شروع کردم.
ساعت ۱۹ بلیط اتوبوس از بندرعباس به مقصد اصفهان داشتم.که این باعث عجله و استرس من شده بود.
از آنجا که گوشی من در آن منطقه آنتن نمیداد ، از آقای آرامش تقاضا کردم که حدود ساعت ۱۸ کسی را به دنبال من بفرستد.
در مسیر صعود که تا حدودی پاکوب مشخص بود با کوه‌نوردانی که به همراه راهنمای خود در حال فرود بودند برخورد کردم.
آخرین تیم را هم نرسیده به کپر ها رد کردم که از بین آنها یک دختر جوان محبت کرده و بطری آب خودش را به من داد.
و بعد از این دیگر با کوه هماک تنها شدم.
حدود ساعت ۱۳:۰۰ به کپر ها رسیدم.
مقداری از وسایل غیر ضروری خود را برای سبک تر شدن کوله پشتی در یکی از کپر ها گزاشتم.
ولی برای پیدا کردن ادامه پا کوب مسیر قله حدود نیم ساعت سرگردان شدم که به خاطر استرس و فشار ناامیدی نرسیدن به اتوبوس اصفهان انرژی زیادی از من گرفت، تا جایی که نزدیک بود از صعود به قله پشیمان شده و آن را به وقت دیگری موکول کنم.
خوشبختانه ساعت ۱۳:۳۰ پاکوب قله را پیدا کرده و شروع به صعود کردم.
خواب نا مناسب در ماشین ، مسافت زیاد شهر ما تا منطقه و تغذیه نا کافی در طول مسیر ، وقت نا مناسب برای صعود و استرس برای بازگشت همه دست به دست هم داده بودند تا صعود را برای من سخت کنند.
ولی بلاخره با تمام بی حالی و ضعفی که داشتم ساعت ۱۵:۳۰ خود را به قله تشگر رساندم.
خدای خود را با اشک شوقی در چشم ستایش کردم.
بعد از گرفتن چند عکس شروع به فرود کردم .
وسایل را از داخل کپر جمع کرده و به فرود ادامه دادم.
حدود ساعت ۱۸ بود که هوا تاریک شده و شب از راه رسید.
هد لایت را روشن کرده و با کمک خط جی پی اسی که برای مسیر صعود در دستگاه خود ثبت کرده بودم به فرود ادامه دادم. در مکانی چراغ چشمک زنی را دیدم که با دیدن نور هد لایت من از دور داشت علامت می‌داد.من هم چند چشمک با نور پیشانی دادم.
این همان شخصی بود که آقای آرامش سفارش من را به او کرده بود.
بلاخره حدود ساعت ۱۹ به ابتدای جاده خاکی رسیده ، جی پی اس را خاموش کردم و منتظر شخصی شدم که بعد از لحظاتی با موتور سیکلت خود را به من رسانید.
من را تا روستای زاکین با موتور سیکلت خود و بعد تا دو راهی سیاهو و کنار دکه میوه فروشی با اتومبیل خود همراهی کرد و به روستای زاکین بازگشت.
آنجا حدود نیم ساعت منتظر ماندم تا بلاخره اتوبوس بندرعباس به مقصد اصفهان ساعت ۲۰:۳۰ به مکان من رسید و سوار شدم.
صبح شنبه ساعت ۹ از اصفهان بلیط اتوبوس به مقصد کرمانشاه داشتم که متاسفانه ساعت ۱۰ به ترمینال کاوه اصفهان رسیدیم و کنسل شد.
مجبور شدم تا وقت حرکت اتوبوس بعدی که ساعت ۱۵ بود در ترمینال کاوه منتظر بمانم.
ساعت ۲۳:۳۰ به منزل خود در شهر کنگاور رسیدم.
تمام.

emilio viejo Oct 9, 2023

Bonitas vistas. Un abrazo

Mohammad.kiani Oct 9, 2023

Muchas gracias mi buen amigo. Amo las estrellas. Un gran abrazo para ti🙏🤩

• Photo of Tetititu
    Tetititu Jan 7, 2024

Very good climbing route to the top of Tashger peak, with very good views. Very good photos and explanations. Greetings friend.

Mohammad.kiani Jan 7, 2024

Thanks so much for your comment and star's dear Tetititu. Greetings 🌹

• Ali Reza Poulad Feb 27, 2024

بسیار عالی، درود بر شما جناب کیانی عزیز

Mohammad.kiani Mar 25, 2024

ممنون و متشکرم از نظر و حمایت شما آقای پولاد گرامی ، با درود فراوان

• Photo of Peplo007
    Peplo007 Mar 26, 2024

Espectacular Rutaka ….querido amigo !!!
Todas tus rutas tarde o temprano tendrán mis 5 estrellas ya que eres un gran Montañero 😻
Eres un crack Mohammad 🤩
Muchas gracias por compartir experiencias!!!
Un fuerte abrazo para Irán ♥️
Nos vemos en la Montaña!!!

Mohammad.kiani Mar 26, 2024

La paz sea contigo, mi querido amigo, el gran Peplo. Me alegro mucho que te gusten mis rutas. También gracias por las estrellas.
    Un fuerte abrazo. 🤩🙏🥰

• Photo of Sara_sm
    Sara_sm Apr 23, 2024

Ruta muy exigente , felicidades .
    Un saludo

Mohammad.kiani Apr 23, 2024

Muchas gracias querida Sara por tu comentario y apoyo a este ruta.

• Photo of MPuet
    MPuet Apr 24, 2024

una gran ruta👏👏👏 saludos

Mohammad.kiani Apr 24, 2024

La paz sea contigo, mi querido amigo, el gran MPuet. Estoy muy feliz y agradecida por tu comentario y estrellas. Un abrazo.