سید ابوالقاسم کوه

April 21, 2023
April 2023

near Boneh-ye Seyyedān, Semnan (Iran)

گزارش صعود به قله سید ابوالقاسم کوه به ارتفاع ۳۴۲۰ متر
تاریخ صعود ۱۴۰۲/۲/۱
اعضای تیم صعود کننده:
آقایان سعید ساداتی، صابر منوچهری، مجتبی فرجی، هادی مهرزادی
کل مسافت صعود و فرود ۹/۲ کیلومتر

قله سید ابوالقاسم کوه به ارتفاع ۳۴۲۰ متر شرقی ترین قله روی رشته کوه شاهکوه یا همان گاوکشان می باشد که در محدوده شهر دیباج واقع در ۳۱ کیلومتری بعد از روستای سرخ گریوه به سمت دامغان قرار دارد.
وجه تسمیه نام قله بخاطر وجود خرابه های سنگ چین در نزدیکیهای خط الرأس بوده که مزار شخصی به نام سید ابوالقاسم می باشد.
مسیرهای صعود:
۱-مسیر یال جنوب غرب (مسیر انتخابی این برنامه) : برای رسیدن به این یال می بایست جاده موسوم به سرچشمه دیباج را به سمت شمال شرق طی مسیر نماییم. جاده پس از ۹ کیلومتر و گذشتن از باغات و دامداریهای مختلف به گردنه ای موسوم به گردنه لار می رسد. در سمت چپمان (شمال) یک دامداری با دیوارهای بلوک چین قرار دارد که مسیر پیمایش از دره سمت راست آن به سمت شمال آغاز می شود.
۲-مسیر یال شمال غرب که با طی کردن حدود ۱۲ کیلومتر جاده فرعی که از ۳ کیلومتری شمال دیباج از جاده اصلی آغاز می شود. این راه مسیر دسترسی به آبشار نسروا نیز می باشد.

گزارش صعود :
ساعت ۴ صبح تیم ۴ نفره ما به وسیله یک دستگاه سواری از بهشهر به سمت دیباج راهی شد. در ساعت ۶:۳۰ به پای کار رسیدیم و پیمایش به سوی قله را در هوایی عالی و دلپذیر ساعت ۶:۵۵ از مسیر دره آغاز کردیم. خاک مسیر تا زمان خروج از دره نرم و مثل ماسه بادی بود. صعود را با ریتمی مناسب و با توقف های کوتاه جهت نوشیدن آب ادامه می دادیم و هرچه جلوتر میرفتیم مسیر پرشیب تر و سنگلاخی می شد که آهسته و پیوسته به خوبی طی مسیر میکردیم.
تردد بسیار کم در این قله باعث شده هیچ پاکوبی به سمت قله وجود نداشته باشد.
در ارتفاع ۳۲۷۴ متری به مزار سید ابوالقاسم رسیدیم. فاتحه ای خواندیم، مختصر ریزه خواری کردیم و پس از باقی گذاشتن کوله ها در جانپناه سنگچین مزار سید در ساعت ۱۱ به سمت قله راهی شدیم و در ساعت ۱۱:۱۸ دقیقه به تابلوی قله در ارتفاع ۳۴۲۰ رسیدیم که البته نرم افزار همراه ما ارتفاع ۳۴۰۶ متر را ثبت کرد.
پس از لذت بردن از تماشای نمای کوهستان از روی قله و گرفتن عکسهای یادگاری نزد سید ابوالقاسم برگشتیم و پس از نهار و استراحت ساعت ۱۲:۳۰ فرود از همان مسیر صعود را آغاز کردیم.
نظم و حمایت اعضا از یکدیگر برای فرود در یالهای پر شیب مسیر الزامی بود که بسیار عالی انجام شد و فرود سلامتی را برای گروه به ارمغان داشت. در نهایت ساعت ۱۴:۴۵ دقیقه به محل پارک ماشین رسیدیم.

کل زمان صعود ۴ ساعت و ۲۰ دقیقه
کل زمان فرود ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه

در برگشت دست و پای خود را به آب رود در سرچشمه دیباج که محلی تفریحی برای خانواده هاست سپردیم و آقا سعید با یه بستنی خوشحالمون کرد. برنامه در سلامت کامل ساعت ۶:۳۰ عصر در بهشهر به پایان رسید.