صعودبه قله شاه جهان،بام خراسان شمالی۰۲/۶/۲۵

Photo ofصعودبه قله شاه جهان،بام خراسان شمالی۰۲/۶/۲۵ Photo ofصعودبه قله شاه جهان،بام خراسان شمالی۰۲/۶/۲۵ Photo ofصعودبه قله شاه جهان،بام خراسان شمالی۰۲/۶/۲۵

September 16, 2023
September 2023

near Now Deh Bām, North Khorasan (Iran)

روزسوم ازتعطیلات آخرشهریور۱۴۰۲
جمعه شب ساعت ۱۰به روستارسیدیم وبه کمک maps meتاجایی که امکان رانندگی بودراندیم وبدلیل ضیق وقت من داخل ماشین ودوستم کنارماشین روی فرش وکیسه خواب خوابیدیم،ساعت۴:۱۵بیدارشدیم وسریع کوله هاروبرداشتیم وساعت۴:۴۳حرکت کردیم،حدود۲لیترآب برداشتیم،ساعت ۵:۳۰به چشمه معرف به گندگو رسیدیم،ازطریق لوله باریکی آب کمیدرجریان بود،که تمیزوقابل شرب است،ازاینجادومسسروجود دارد،معمولاازسمت راست چشمه وداخل دره پاکوب راادامه میدهندکه شیب کمتروطولانی تراست،راه دیگه سمت چپ چشمه است وکمی دقت نیازداره که اشتباه نری،این مسیرشیب بیشتروکوتاهتره که من به تازه واردهاتوصیه نمکنم.بعدازمدتی که رفتیم درنقطه ای بالای دره هردوپاکوب بهم رسیدند وپس ازیک شیب منفی ازیک رود عبورمی کنند،پس ازآن مجددا د‌وتاپاکوب هست،راه سمت راست به گوسفندسرامیرسه وراه سمت چپ اصلانزدیک اونم نمیشه ومستقیم به قله منتهی میشه،البته دراواخر راه هابهم میرسنداین مسیربازکوتاهتره وشیب بیشتری داره،اماخطربرخوردباسگهای گله درفصل بهاروتابستان راندارد.خلاصه درساعت ۱۰صبح پس ازیک پیمایش بال وپایینی به قله رسیدیم.روی قله گودالی وجودداره که برای استراحت،تغذیه،وخشک کردن لباسهای خیس شده و...بسیارعالیه.ماحدودیکساعت روی قله توقف کردیم وکسی هم اونجانبود،صبحانه مفصلی ازعسل وگردو وشیره ارده،خوردیم وحدود۱۱فرودراشروع کردیم که چند دقیقه بعدش به کوهنوردای مشهدی که روزقبل روی قله گاوکشان دیده بودیم برخوردیم،پس ازخوش وبش خداحافظی کردیم وبرگشتیم پایین،ساعت۱۳:۳۰به چشمه رسیدیم چوپانی باگوسفنداش ودوستش اونجااطراق کرده بودند،ی چایی آتیشی خوردیم وحرکت را ادامه دادیم،حدود۱۴:۱۵به محل پارک ماشین رسیدیم،سپارشدیم وبطرف روستای نوده بام رفتیم اونجاهم توی بومگردی شبهای شاه جهان دوش گرفتیم وهمونجانهاروچای خوردیم ودرهمون جا بازهمنوردای مشهدی روکه بازگشته بودند روملاقات کردیم(اوناشب قبل توی بومگردی خوابیده بودند)وپس ازجمع کردن وسایل خودرو باصاحب بومگردی که اسمش یادم رفته وهمنوردای مشهدی خداحافظی کردیم وراه اصفهان راپیش گرفتیم،
باشدکه به یادگاربناند وراهنمای کوهنوردان دیگری باشد.⛰️🌋☀️🫖🧗👣🙏🌹

PictographCar park Altitude 0 ft

نمایی ازمسیر

Fountain

اگه کسی بخادیه جای خوب شبمانی کنه،اینجابسیارعالیه،البته بایدباکوله سنگین تااینجابیاد،ولی ارزششو داره.

دشت گون

دیواره های سنگی سمت راست

رودخانه

ازاینجاهم دومسیرهست،یکی سمت راست که به گوسفندسرابرمیخوره وبرای تابستان که سگهای گله هستندمناسب نیست،یکی هم سمت چپ که مااوایل آنراسمگ چین کردیم این مسیرهم کوتاهتره اماکنی شیب بیشتری داره وتاقله سنگ چین شده،دراواخرپاکوب هابهم میرسند.

PictographFlora Altitude 8,415 ft

گوسفندسرا

اینجاازهمون پاکوب که میاید خارج نشیدوطوری ادامه دهید که تمام محوطه گوسفندسرا،سمت راستتون باشه واصلاداخل محوطه گوسفندسرانشید،چونکه بعدش ی راه عریضی هست که احتمالامثل مابه اشتباه خواهیدرفت.

PictographFlora Altitude 9,588 ft

ازاینجاقله پیدانیست،امایک بلا وپایین دیگه نمونده.

ازاینجاتابلوی قله پیداست.

برفرازقله شاهجهان

• Photo of Mehrshad Mohammadi
    Mehrshad Mohammadi Jan 13, 2024

توضیحات کامل و جامع بود . برای بنده که قرار هست اولین بار به شاه جهان صعود داشته باشم کاربردی بود .