صعودبه قله کلونچین ۰۲/۵/۱۳

August 4, 2023
August 2023

near Aḩmadābād, Chaharmahal and Bakhtiari (Iran)

قله کلونچین باارتفاع۴۲۲۱متربلندترین قله رشته کوه زردکوه (ادامه رشته کوه زاگرس) دراستان چهارمحال وبختیاری ودرنزدیکی شهرچلگردقراردارد،وبهمین دلیل بام استان ویکی ازقلل طرح سیمرغ بشمارمی آید.
گزارش برنامه:
مقدمه:
درحین اجرای برنامه هنیز،سیالان،عسل محله درتاریخ۰۲/۵/۵بادوست جدیدی به نام آقای رضاکریمی ازکوهنوردان جوان وپرانرژی آشناشدم،لذا اواسط هفته باهاش تماس گرفتم وپیشنهادقله قاش مستان رودادم،ایشونم گفت چونکه اونویه بارفتم بهتره بریم کلونچین،منم که تفاوتی برام نداشت قبول کردم و برنامه روبرای بعدازظهرپنجشنبه۵/۱۲گذاشتیم.
شرح برنامه:
حرکت از روستای کچوییه (محل زندگی موقت خودم) ساعت ۱۶:۳۰روزپنجشنبه۵/۱۲
اسکان درابتدای پاکوب،تونل شماره یک کوهرنگ ساعت ۱۹
بیدارباش ساعت ۳:۴۵
حرکت باکوله کوچک که عمده وزن آنرا آب وتنقلات تشکیل میداد ساعت ۴:۴۰
ساعت حدود۶:۱۵روی اولین یخچال بودیم ودرادامه یک آبشاربسیارجذاب دیده شد،وکنی بعدیخچال دوم وبعدازاون بازچشمه ای که ازسمت راست تنگه کول خدنگ بطرف برفها درجریان بود.کمی بعدهم به بزرگترین یخچال تنگه رسیدیم که احتمالا۴کیلومتر طولش بود،خوش شانسی ما اینبودکه حرکت روی یخچالها بدلیل تخم مرغی بودن سطحشون ونرم بودن برف لایه بیرونی نیازبه کرامپون نداشتیم،اماتوصیه میکنم درصعودبه این قله حتی درتابستان کرامپون باخودبردارید،چونکه اگرکمی سایه درانتهای تنگه باشد(هم صبح خیلی زود وهم نزدیک غروب)امکان حرکت روی برف وجودندارد وقطعا موجب حوادث ناگوارخواهدشد.صبحانه رودرکنارسنگی که کمی ازیخچال فاصله داشت درحدودساعت۸:۳۰خوردیم ،سپس مجددا حرکت رویخچال راادامه دادیم تااینکه حدودساعت۱۱:۱۴ازآخرین یخچال گذشتیم وواردپاکوب خاکی شدیم،مسیرباعلائم آبی روی تخته سنگهای بزرگ وگاها باسنگ چین کاملامشهوداست.حدودساعت۱۲زیر
کاسه قله بودیم ودرسمت چپ قله کاملا پیدابودوافرادی که قبل ازماصعودکرده بونددیده میشدند.بدلیل وجویخچال بزرگ درزیرقله بایدقله راازسمت راست دورزد وپس ازقرارگرفتن روی یال که برای ماحدود ساعت ۱۲:۳۰بود مسیرباشیب ملایم رابطرف قله ادامه داد.
ساعت۱۳به یاری خدا وهمت دوستان،برفرازقله بودیم وپس ازعکاسی ازاین لحظه بسیارشیرین،مشغول خوردن تنقلات ونا جوباپنیروگردو و... شدیم،ازروی قله قلل دوزرده،شاه شهیدان وچنانچه هواصاف باشه کینو واشتر انکوه هم دیده میشند.
ساعت ۱۳:۴۵دقیقه هم به اتفاق دوستانی که درطول صعودباآنهاآشناشده بودیم ۵نفری قله راترک کرده وازهمان مسیرصعود فرود راادامه دادیم،ساعت ۱۹هم به محل پارکینگ رسیدیم وپس تعویض لباسها وخوردن چایی که مسؤل اونجاتهیه کرده بود باپرداخت مبلغی بابت نگهداری خودرو و... به ایشان راه برگشت رادرپیش گرفتیم،حدود۱۱کیلومتر تاسرآسفالت روستای قاسم آبادٍچلگرد جاده خاکی کوهستانی هست،ساعت۲۲:۳۰هم به خونه (کچوییه)رسیدیم واین برنامه هم بحمدالله بسلامتی پایان یافت.خداوندآفریننده کوهها نگهدارتان،به امیددیداردرکوهستان وطبیعت زیبای ایران.

نگهبانی سد،استارت

بهتره که خودروری خودرااینجا پارک کنید که امنیت بهتری داره.

اوایل پاکوب قبل ازورود به تنگه

ابتدای دره کول خدنگ،

سطح یخچالهای ابتدای این دره هم صبح خیلی زود وهم نزدیک غروب یخ میزنه وخطرناک میشه لذا دربرنامه ریزی صعود دقت کنید که به مشکلی برنخورید،البته همراه داشتن کرامپون بهتره.

این تنهاآبشارمسیراست امادرطول صعود تا قبل ازکاسه چندین چشمه وبرف آب وجود دارد.

یخچال

این یخچال بزرگترین وطولانی ترین یخچال مسیراست که حدود۴kmاست.

ادامه یخچال۵

صبحانه

امکان حرکت ازسمت چپ یخچال وجود دارد،امامسیرطولانی تروریزشی است بهتراست ازروی یخچال تاانتها ادامه دهید.صبحانه راهم بالادست همین سنگ خوردیم.

ادامه یخچال

دربخشی ازیخچال انتهای دره که بسیارتنگ شده خطرسقوط بداخل یخچال ،ازطرفین مسیرحرکت وجود دارد دراین نقطه بایدبسیاردقت کرد ویاآنرازتپه سمت راست مشرف به آن آنرا دورزد که بسیار راحت تراست وخطری هم ندارد

ادامه یخچال

دورکاسه

این عکس قبل ازقله ازبالای کاسه گرفته شده

برفرازقله

ساعت ۱۳برفرازقله بودیم،دونفرازدوستانی که درطول مسیرباشون آشناشدیم وتاآخربرنامه باهم بودیم.هردوازهمشهریهای خوبمون بودند.