صعود قلل میشینه نو ، ناز و سیادر

May 17, 2022
April 2022

near Kalvān, Alborz Province (Iran)

گزارش صعود قلل میشینه نو ، ناز و سیادر مورخ 2 اردیبهشت ماه 1401 از روستاي کلوان

افراد شرکت کننده :
مسعود کریمخانی – کیومرث خرم پور – فاطمه رنجبریان – نیلوفر کاغذچی – حسن طاهري – آقا امیر

قله ناز (4108 متر) یکی از قلل زیبا و سرسخت البرز غربی است که در غرب منطقه آسارا جاده چالوس بر روي خط الراسی شرقی ، غربی که از قله هزاربند آغاز شده و تا گردنه طالقان ادامه دارد، قرار گرفته است. قله هاي اصلی این خط الراس به ترتیب از شرق به غرب عبارتند از هزاربند ، کرچان ، کلاش ویا ، هفت خوانی ، ونتار ، کهار ، میشینه نو ، ناز ، ورکش ، هفت ناوه ، شاه کرم ، تخت ، گزآنایورد ، خوراسان

بدلیل قرار گرفتن این قله در منطقه حفاظت شده ، از نظر تنوع گیاهی و جانوري بسیار غنی بوده و حیواناتی از قبیل گراز ، گرگ ، تشی ، خرس ، پلنگ ، کل و بز ، کبک و کبک دري در منطقه زندگی میکنند.

مسیرهاي اصلی جهت صعود به قله میشینه نو و ناز :
1 – مسیر یال جنوبی از مبدا روستاي کلوان و یا روستاي لیلستان و یا روستاي ورزن
2 – مسیر یال شرقی از طریق خط الراس شرقی و قله کهار
3 – مسیر یال غربی از طریق خط الراس غربی و قله ورکش

در این برنامه، صعود از مسیر یال جنوبی قله و از مبدا روستاي کلوان انجام شد و جهت برگشت نیز از همین مسیر و روستاي لیلستان (جاده ماشین رو خاکی) استفاده گردید.
حدود یک کیلومتر بالاتر ازروستاي پل خواب در جاده چالوس در سمت غرب جاده ، جاده اي فرعی و آسفالته قرار گرفته است که تا روستاي کلوان ادامه دارد. در مسیر این جاده روستاهاي آیکان، اویزر و لیلستان قرار گرفته است.

شرح و زمانبندي برنامه:
حرکت از روستاي کلوان - محل پارك ماشین – (2150 متر - ساعت 7:00 صبح )
تقاطع رودخانه و اول یال صعود – (2515 متر – 8:30 – مسافت طی شده 3.68 کیلومتر)
(صرف صبحانه در این مکان به مدت 20 دقیقه انجام شد)
یال اصلی – (3185 متر – 11:30 – مسافت طی شده 5.4 کیلومتر)
تقاطع سه یال – (3575 متر – 13:10 – مسافت طی شده 7.63 کیلومتر)
قله میشینه نو – (4020 متر – 15:00 – مسافت طی شده 9.8 کیلومتر)
قله ناز – (4073 متر – 15:45 – مسافت طی شده 10.85 کیلومتر)
(توقف روي قله به مدت 20 دقیقه)
تقاطع سه یال – (3575 متر – 17:30 – مسافت طی شده 13.8 کیلومتر)
(به نکته 3 در گزارش توجه شود)
قله سیادر – (3080 متر – 19:20 – مسافت طی شده 17.5 کیلومتر)
روستاي لیلستان (2400 متر – 22:00 – مسافت طی شده 23.35 کیلومتر)
روستاي کلوان، محل پارك ماشین (2150 متر – 22:30 – مسافت طی شده 28.5 کیلومتر)

نکته 1 : قله ناز در بیشتر فصول و بخصوص زمستان بادهاي بسیار شدیدي دارد و در صورت خراب شدن هوا و وجود مه امکان اشتباه در مسیر فرود بسیار زیاد است. بدون شناخت و داشتن راهنماي مطلع ، تیم مناسب و برنامه ریزي صحیح عزم صعود به این قله را نکنید.
نکته 2 : قسمتهایی از مسیر صعود این قله بسیار برف گیر و چالش یخ و برف دارد. در زمستان وجود تجهیزات زمستانی براي صعود این قله ضروري است.
نکته 3 : در هنگام فرود در محل تقاطع سه یال توجه داشته باشید که از یال اشتباه فرود نروید. امکان اشتباه در مسیر فرود در این مکان بسیار زیاد است.

کل مسافت پیمایش شده 28.5 کیلومتر
کل زمان برنامه 15 ساعت و 30 دقیقه
حداقل دما : 5 - حداکثر دما : 10

اندازه گیري زمان ، مسافت و ارتفاع توسط دستگاه Garmin GpsMap 64S

با تشکر از قبول زحمات و محبتهاي همنوردان عزیز و گرامی تیم
تهیه گزارش : مسعود کریمخانی

قله میشینه نو

قله میشینه نو در محل تقاطع سه یال قرار دارد ۱ - یال جنوبی به سمت روستای کلوان ۲ - یال شرقی به سمت قله کهار ۳ - یال شمالی به سمت قله ناز

قله ناز

قله ناز در محل تقاطع سه یال اصلی قرار دارد ۱ - یال جنوبی به سمت قله میشینه نو ۲ - یال شمالی به سمت روستای گته ده طالقان ۳ - یال غربی به سمت قله ورکش

Photo ofمحل شروع و خاتمه برنامه در روستای کلوان Photo ofمحل شروع و خاتمه برنامه در روستای کلوان Photo ofمحل شروع و خاتمه برنامه در روستای کلوان