صعود قله سرخنی (تیز کوه ورسک)

November 11, 2023
November 2023

near Karkalān, Māzandarān (Iran)

گزارش صعود قله سرخني مورخ 12 آبان ماه 1402

افراد شركت كننده :
مسعود كريمخاني – حسن طاهري– امير ميري – فاطمه رنجبريان – مريم وتر – مهسا جامي

قله سرخني يا تيزكوه ورسك (2991 متر) در منطقه سواد كوه استان مازندران و در شرق پل ورسك واقع شده است. اين قله بر روي خط الراسي قرار دارد كه از شمال به جنوب كشيده شده و شامل قله هاي امامزاده عباس علي ، سركوه ،
سرخني، اتابك و قدمگاه ميباشد (قله قدمگاه بلندترين قله اين منطقه است كه از طريق گردنه كمرود به قله اتابك وصل ميشود). از فراز قله سرخني مناظر بسيار زيبايي از استان سمنان ، استان مازندران و استان تهران قابل مشاهده است.
همچنين قلل نيزوا و خرونرو ابهت خاصي از بلنداي اين قله دارند. روستاي كمرود در ضلع شرقي ، روستاي ورسك در ضلع غربي و روستاي شوركچال در ضلع شمال غربي اين قله قرار دارند.
بدليل قرار گرفتن اين قله در منطقه حفاظت شده ، از نظر تنوع گياهي و جانوري بسيار غني بوده و حيواناتي از قبيل گراز ، كبك ، گرگ ، تشي ، خرس ، پلنگ ، كل و بز در منطقه زندگي ميكنند.
در زبان مازني به نوعی سرو كوهي كه در اطراف اين قله بسيار است سرخنه گفته ميشود (اين نوع سرو بوته مانند بوده و شاخه هايش بر روي زمين پخش ميشود). اين قله به احتمال زياد به اين دليل سرخني ناميده شده.

مسيرهاي اصلي جهت صعود به قله سرخني :
1 - مسير شمال غربي از مبدا صعود دكل مخابرات بالاي روستاي شوركچال
2 – مسير غربي ، از كنار جاده فيروزكوه و زير پل ورسك با صعود از دره غربي قله
3 – مسير شمالي ، از طريق خط الراس شمالي و قله سركوه
4 – مسير جنوبي ، از طريق خط الراس جنوبي و قله اتابك
5 – مسير شرقي ، از طريق روستاي كمرود و دره شرقي

در اين برنامه صعود از مسير شمال غربي و مبدا دكل مخابرات بالاي روستاي شوركچال انجام شد.
از تهران تا پل ورسك با خودرو و از طريق جاده فيروزكوه بطور متوسط 3 ساعت زمان ميبرد. حدود 2 كيلومتر بعد از پل ورسك جاده اي فرعي در سمت راست وجود دارد كه به سمت روستاي شوركچال ميرود. سر جاده تابلو دارد. اين جاده پرشيب بوده و در اوايل خاكي است ولي در ادامه داراي آسفالت بسيار خوبي است كه تا دكل مخابرات شوركچال ادامه دارد. بالاي ساختمان اين دكل محل مناسبي براي پارك ماشين ميباشد. حركت در اين جاده فرعي حدود 15 دقيقه زمان ميبرد.

شرح و زمانبندي برنامه:
حركت از دكل مخابرات بالاي روستاي شوركچال، محل پارك ماشين – (1990 متر - ساعت 7:45 صبح )
دشت و درخت شكسته – (2130 متر – 8:15– مسافت طي شده 0.92 كيلومتر)
پايين جنگل – (2155 متر – 8:20– مسافت طي شده 1.7 كيلومتر)
در مسير جنگل صرف صبحانه به مدت 1 ساعت انجام شد
بالاي جنگل – (2510 متر – 10:10– مسافت طي شده 2.73 كيلومتر)
قله سرخني – (2991 متر – 11:30 – مسافت طي شده 4.6 كيلومتر)
توقف بر روي قله به مدت 1 ساعت و 15 دقيقه انجام شد و ساعت 12:45 حركت به سمت پايين آغاز شد
بالاي جنگل – (2510 متر – 13:20– مسافت طي شده 6.68 كيلومتر)
پايين جنگل – (2155 متر – 14:00– مسافت طي شده 8.1 كيلومتر)
دشت و درخت شكسته – (2130 متر – 14:10– مسافت طي شده 8.25 كيلومتر)
در اين مكان صرف نهار و استراحت به مدت 45 دقيقه انجام شد
دكل مخابرات بالاي روستاي شوركچال – (1990 متر – 15:15– مسافت طي شده 9 كيلومتر)

كل مسافت پيمايش شده، صعود و فرود 9 كيلومتر
كل زمان صعود و فرود 7 ساعت (صعود 3:00 – فرود 1:15 – توقف و استراحت 2:45)
حداقل دما : 15 حداكثر دما : 20

دشت و تک درخت شکسته

این تک درخت در اثر صاعقه به این شکل درآمده

PictographCar park Altitude 6,529 ft
Photo ofدکل مخابرات - شورکچال - محل پارک ماشین Photo ofدکل مخابرات - شورکچال - محل پارک ماشین Photo ofدکل مخابرات - شورکچال - محل پارک ماشین